1 سال قبل

۱۰ شرکت معتبر سبدگردان در ایران

683 نفر 5 دقیقه
سبدگردان

همانطور که می‌‌دانید سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند وقت گذاشتن، تمرکز و دانش کافی راجع به بازارها است. بسیاری از سرمایه‌گذاران به دلیل نداشتن وقت کافی، تجربه و دانش ترجیح می‌دهند کار را به کاردان سپرده و از طریق شرکت‌های معتبر سرمایه‌گذاری کنند. دغدغه‌ی اکثر این افراد انتخاب معتبرترین و بهترین شرکت‌های سبدگردان برای انجام این کار است. در این مقاله با تعدادی از این شرکت‌ها آشنا خواهیم شد.

مفهوم سبدگردانی 

شرکت‌های سبدگردان با وجود کارشناسان حرفه‌ای و آشنا به بازار سرمایه که اصطلاحا به آن‌ها سبدگردان گفته می‌شود؛ سرمایه را از افراد جمع‌آوری کرده و با توجه به میزان ریسک این افراد دارایی آن‌ها را در سهم‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کنند. نام دیگر سبدگردانی مدیریت پرتفو است. 

نحوه انتخاب بهترین شرکت سبدگردانی

در نظر داشته باشید که ممکن است یک شرکت در یک دوره عملکرد مثبت و در دوره دیگری عملکرد پایینی داشته باشد. اگر بخواهیم به طور کلی بررسی کنیم باید در بازه‌ی ۵ ساله عملکرد و سوددهی شرکت‌ها را بررسی کنیم. در مقاله‌های قبلی متوجه شدیم که در سرمایه‌گذاری به طور کلی باید دید بلندمدت داشته باشیم، چرا که در بازار مالی با دید کوتاه‌مدت سود زیادی نصیبمان نخواهد شد.

مولفه‌های مهم برای انتخاب بهترین شرکت سبدگردان

برای انتخاب بهترین شرکت سبدگردان نیاز است که چند مولفه را در نظر بگیرید. میزان اهمیت هر یکی از این مولفه‌ها می‌تواند برای افراد مختلف متفاوت باشد.

بازدهی شرکت‌های سبدگردان:

سازمان بورس و اوراق بهادار به هیچ شرکت سبدگردانی اجازه نمی‌دهند میزان بازده و یا سود را برای سرمایه‌گذاران تضمین کند. برای بررسی بازدهی شرکت‌ها به عملکرد آن‌ها در ۵ سال اخیر توجه داشته باشید. 

کارمزد سبدگردانی:

شرکت‌های سبدگردانی دارای ۲ کارمزد متغیر و ثابت هستند. کارمزد ثابت را سبدگردان‌ها در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند، دریافت می‌کنند. کارمزد ثابت بین ۱ الی ۲ درصد بسته به هر شرکت متفاوت است. میزان کارمزد متغیر به صورت توافقی میان سرمایه‌گذار و سبدگردان تعیین می‌شود. برای مثال توافق می‌کنند اگر سرمایه‌گذار به ۵۰٪ سود رسید، میزان و درصد مشخصی از آن به سبدگردان تعلق بگیرد. با توجه به این که سود سرمایه‌گذار باعث درآمد بیشتر سبدگردان می‌شود، او تمام تلاش خود را برای به سود رساندن سرمایه‌گذار خواهد کرد.

حداقل سرمایه برای سبدگردانی:

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب شرکت سبدگردانی مهم است، حداقل سرمایه مشخص شده برای سبدگردانی است. این میزان بسته به هر شرکت می‌تواند متفاوت باشد برای مثال حداقل سرمایه برای یک شرکت می‌تواند ۵ میلیارد و برای شرکت دیگر ۵۰۰ میلیون الی ۱ میلیارد باشد.

عقد قرارداد رسمی و مدت زمان قرارداد:

پس از انجام تحقیقات و انتخاب شرکت مورد نظر و برگزاری جلسه مشاوره بین دو طرفین یک قرارداد رسمی بسته می‌شود. مدت زمان قراردادهای سبدگردانی به طور معمول یک ساله می‌باشد. باید توجه کنید که در قرارداد شما امکان فسخ قرارداد وجود داشته باشد و فسخ تحت چه شرایطی صورت می‌گیرد. این امکان از این جهت مهم است که اگر به هر دلیلی از شرکت سبدگردان رضایت نداشتید و یا نیاز به سرمایه خود داشتید بتوانید قرارداد را فسخ کنید.

۱۰ شرکت معتبر سبدگردان 

 آسمان:

این شرکت سبدگردان در سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با کسب مجوز از سازمان بورس آغاز کرد. این شرکت در طی دوره فعالیت ده ساله به یکی از معتبرترین و شناخته‌شده‌ترین شرکت‌ها تبدیل شده است. حداقل سرمایه لازم برای سبدگردانی در این شرکت ۱ میلیارد تومان و حداقل مدت قرارداد ۱ ساله می‌باشد.

اقتصاد بیدار:

این شرکت در سال ۱۳۹۸ با ۲ میلیارد تومان سرمایه و با کسب مجوز از سازمان بورس شروع به کار کرد. حداقل سرمایه لازم برای این شرکت ۱ میلیارد تومان است. قراردادهای سبدگردان اقتصاد بیدار ۱ ساله است. کارمزد ثابت در این شرکت ۱ درصد و کارمزد متغیر ۱۵ درصد است. 

انتخاب مفید:

شرکت انتخاب مفید زیر مجموعه کارگزاری مفید در سال ۱۳۹۵ اقدام به تاسیس شرکت مدیریت دارایی نمود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای این شرکت ۵ میلیارد تومان و حداقل مدت سرمایه‌گذاری ۲ سال است. کارمزد ثابت برای این شرکت ۱% و کارمزد متغیر ۱۸% است.

کاریزما:

شرکت کاریزما اولین شرکت سبدگردانی است که در سال ۱۳۹۰ با کسب مجوز از سازمان بورس شروع به کار کرد. این موضوع باعث شده است تا شرکت کاریزما به عنوان قدیمی‌ترین و یکی از معتبرترین شرکت‌ها شناخته شود. حداقل سرمایه مورد نیاز برای این شرکت ۱ میلیارد تومان و حداقل زمان سرمایه‌گذاری یک ساله است. کارمزد ثابت کاریزما ۲٪ و کارمزد متغیر ۲۰٪ است.

آگاه: 

شرکت آگاه در سال ۱۳۸۴ با کسب مجوز از سازمان بورس و با تاسیس کارگزاری فعالیت خود را آغاز کرد. حداقل سرمایه لازم برای این سبدگردان ۷ میلیارد تومان است. قراردادهای این شرکت ۱ ساله بسته می‌شوند. کارمزد ثابت شرکت آگاه ۱% و کارمزد متغیر آن ۱۸% است.

سهم آشنا:

این شرکت در سال ۱۳۹۶ با ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه به ثبت رسید و با عملکردی حرفه‌ای بالاترین سود را نصیب مشتریان و سرمایه‌گذاران خود می‌کند. حداقل سرمایه لازم برای شرکت سهم آشنا ۵۰۰ میلیون تومان است. کارمزد ثابت در این شرکت ۱ درصد و کارمزد متغیر ۲۰ درصد است.

الماس:

شرکت الماس در سال ۱۳۹۴ شروع به کار کرد و با توجه به عملکرد مثبتی که تا به حال داشته‌است به عنوان یک سبدگردان معتبر شناخته می‌شود. حداقل سرمایه لازم برای این سبدگردان ۱ میلیارد تومان است. کارمزد ثابت برای سرمایه بیش از ۱ میلیارد ۱% می‌باشد و کارمزد متغیر برای بازده کمتر از ۲۰% صفر و برای بیشتر از آن ۲۰% می‌باشد.

مدبر آسیا:

این شرکت در ۱۳۹۸ تاسیس شد و با به کارگیری افراد کارشناس و حرفه‌ای توانسته عملکرد موفقی داشته باشد. حداقل سرمایه لازم برای این شرکت ۱.۵ میلیارد تومان است. کارمزد ثابت در این شرکت ۲ درصد و کارمزد متغیر برای بازده کمتر از ۲۰% صفر و برای بیشتر از آن ۲۰% است.

آبان:

این شرکت در سال ۱۳۹۷ آغاز به کار کرد. حداقل سرمایه لازم برای این سبدگردان ۱ میلیارد تومان است. کارمزد ثابت ۱ درصد و کارمزد متغیر ۲۰% می‌باشد. دوره تقسیم سود سبدگردان آبان ۱ ساله است.

توسعه فیروزه:

شرکت توسعه فیروزه در شهریور ۱۳۹۸ با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار فعالیت خود را آغاز کرد. حداقل سرمایه‌ای که برای این سبدگردان نیاز است ۱ میلیارد تومان و حداقل مدت سپرده‌گذاری ۱ ساله است. کارمزد ثابت ابن شرکت ۲% و کارمزد متغیر 20% است. 

سخن پایانی

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، متناسب با شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. طرح‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و سرمایه‌گذاری در بورس با سطح ریسک‌پذیری متفاوت که برای تمامی قشر‌های جامعه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.