در روزهای خرسی بورس چه کنیم؟

450 نفر 5 دقیقه
بورس

ریسک جزو جدانشدنی سرمایه‌گذاری در بورس است. با توجه به اینکه پیش‌بینی کردن وضعیت بازار به طور دقیق و مشخص کار غیر ممکنی به نظر می‌رسد، بهتر است خود را برای روزهای خرسی بازار بورس آماده کنیم و بدانیم هنگام سرمایه‌گذاری انجام چه اقدامات و چه روش‌هایی از سرمایه‌گذاری باعث جلوگیری حداکثری ضرر و زیان مالی می‌شود.

چگونه از ضرر در بورس جلوگیری کنیم؟

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق و جلوگیری از هر گونه ضرر و زیان اولین نکته مهم انتخاب روش درست سرمایه‌گذاری است. هر فرد وابسته به توانایی ریسک خود باید سرمایه‌گذاری کند. اگر می‌خواهید در زمان خرسی بودن بازار بورس همچنان سود کنید و ریسک بالایی را متحمل نشوید، بهترین گزینه برای شما سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس به چه صورت است؟

سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که امروزه جزو پرطرفدارترین روش‌های سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود انواع مختلفی دارد. نهادها و شرکت‌های مالی با داشتن صندوق‌های متفاوت و با وجود کارشناسان مجرب و حرفه‌ای سرمایه افراد را مدیریت می‌کنند. این صندوق‌ها می‌توانند سهامی، درآمد ثابت، مختلط و …. باشند. اطلاعات تمامی صندوق‌ها در سایت‌های مرجع وجود دارند شما به رجوع به آنان می‌توانید صندوقی مطابق با شرایط خودتان پیدا کنید. اگر به دنبال صندوقی هستید که کمترین ریسک را برای شما داشته باشد و سود مشخصی به شما تعلق بگیرد، صندوق درآمد ثابت گزینه‌ی مناسبی برای شما است.

صندوق درآمد ثابت چیست؟

صندوق درآمد ثابت روش مناسبی برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و افرادی است که تجربه و دانش کافی برای سرمایه‌گذاری در بورس ندارند. سرمایه‌گذاری در این صندوق ریسک بسیار پایینی دارد چرا که ۷۰ درصد از دارایی‌های این صندوق در دارایی‌های مطمئن سرمایه‌گذاری می‌شوند و سود نسبتا مشخص و ثابتی دارند که بسته به صندوق هر چند وقت یک بار به سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شود. برای سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت هم از نوع صدور و ابطالی و هم از نوع ETF می‌توانید انتخاب کنید.

 استراتژی سرمایه‌گذاری مناسب داشته باشید.

اگر علاقه دارید که در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنید مهم است که استراتژی معاملاتی مناسبی را برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق انتخاب کنید. علاوه بر انتخاب یک استراتژی درست نکته مهم دیگر پایبند بودن به آن استراتژی است. اگر زمانی بازار بورس خرسی بود نباید بر طبق شایعات و احساسات تصمیم‌گیری کنید و برای جلوگیری از ضرر و زیان باید به استراتژی خود پایبند بمانید.

حد ضرر تعیین کنید. 

یکی از مهم‌ترین استراتژی‌هایی که هر سرمایه‌گذار باید داشته باشد و به آن پایبند باشد، تعیین کردن حد ضرر است. سرمایه‌گذار باید قیمت مشخصی را به عنوان حد ضرر خود تعیین کند و اگر سهام به آن قیمت رسید سهام را بفروشد. این استراتژی باعث جلوگیری از ضرر و زیان می‌شود. 

سرمایه‌گذاری متنوعی در بورس داشته باشید.

سرمایه‌گذاران به این نکته به عنوان یک اصل کلیدی برای داشتن یک سرمایه‌گذاری موفق اشاره می‌کنند. با توجه به نوسانی بودن بازار بورس باید دقت داشته باشد که همه‌ی تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید و سرمایه‌گذاری‌های متنوع داشته باشید. این موضوع باعث می‌شود حتی در بدترین روزهای بازار ریسک کمتری را متحمل شوید.

افق زمانی بلندمدت داشته باشید.

بهتر است بدانید اگر دنبال کسب زود زیاد در مدت کوتاه هستید، سرمایه‌گذاری در بورس به هیچ عنوان مناسب شما نیست. برای کسب سود بهتر است افق زمانی بلند مدت تعیین کنید و حتی در بازار منفی این بازه زمانی تعیین شده را نشکنید.

بر پایه احساسات تصمیم نگیرید.

هنگامی که بازار خرسی می‌شود، احساساتی مانند استرس، نگرانی و ترس بر منطق غالب شده و باعث می‌شوند افراد نتوانند تصمیمات درستی اتخاذ کنند. پایبند ماندن به استراتژی و مشورت با مشاوران سرمایه‌گذاری باعث جلوگیری از این اتفاق و ضرر و زیان بیشتر می‌شود.

سخن پایانی 

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، متناسب با شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. طرح‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و سرمایه‌گذاری در بورس با سطح ریسک‌پذیری متفاوت که برای تمامی قشر‌های جامعه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.