1 سال قبل

معرفی شرکت های معتبر تامین سرمایه در ایران

953 نفر 5 دقیقه

در بازارهای بین‌المللی نهادهای مالی وجود دارند که به انجام مجموعه‌ای از فعالیت‌های مالی می‌پردازند که یکی از این فعالیت‌ها تامین سرمایه است. در ایران خدمات تامین مالی توسط سه نهاد مالی انجام می‌شود: بانک‌ها،شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه. در حال حاضر تعدادی شرکت تامین سرمایه در بازار مالی فعال هستند و سهام آن‌ها خرید و فروش می‌شود. در این مقاله به بررسی بهترین شرکت‌ها در این حوزه می‌پردازیم.

مفهوم شرکت تامین سرمایه

شرکت‌های تامین سرمایه (investment bank) را نه می‌توان شرکت و یا یک بانک دانست. به طور کل این شرکت‌ها واسطه‌های مالی میان ناشران اوراق بهادار و عموم سرمایه‌گذاران هستند که در بازار بورس وجود دارند. این شرکت‌ها فعالیت‌های متنوعی از قبیل بازارگردانی، سبدگردانی، پذیره‌نویسی، تعهد پذیره‌نویسی، معامله‌گری، کارگزاری و مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند.

نقش مهم شرکت‌های تامین سرمایه در بازار مالی و تفاوت آن با بانک

بزرگ‌ترین نقشی که این شرکت‌ها بر عهده دارند، فراهم کردن منابع مالی برای شرکت‌ها با به کارگیری ابزار مالی است. بانک‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه از جهاتی شبیه به هم به نظر می‌رسند اما خدمات متفاوتی ارائه می‌دهند.

فعالیت بانک‌ها در بازار پول و فعالیت شرکت تامین‌سرمایه در بازار بورس و مالی است.

این شرکت‌ها سپرده‌پذیری مانند بانک ندارند.

درآمد بانک‌ها از نرخ بهره و سود سپرده‌ها دریافتی و وام‌های پرداختی فراهم می‌شود و درآمد شرکت تامین سرمایه از کارمزد مشاوره و یا امور دیگر فراهم می‌شود. 

افراد و شرکت‌ها در موارد مختلفی می‌توانند از بانک وام دریافت کنند؛ اما شرکت‌های تامین سرمایه فقط تامین مالی شرکت‌ها و افراد حقوقی را انجام می‌دهند.

خدمات شرکت تامین سرمایه

همانطور که ذکر شد شرکت‌های تامین سرمایه فعالیت گسترده‌ای در بازار مالی دارند، اما اگر بخواهیم وظیفه اصلی این شرکت‌ها را نام ببریم می‌توانیم به ۳ مورد زیر اشاره کنیم.

تامین مالی شرکت‌ها:

اگر شرکت خصوصی و یا دولتی نیاز به تامین مالی داشته باشد با مراجعه به این شرکت‌ها می‌تواند سرمایه مورد نیاز خود را به دست آورد. شرکت‌های تامین سرمایه به عنوان یک واسطه با انتشار اوراق بهادار این شرکت‌ها در بورس برای آن‌ها سرمایه‌گذار جذب می‌کند و شرکت مورد نظر به عنوان ناشر اوراق بهادار شناخته می‌شود. اگر شرکتی نیز بخواهد سهام شرکت خود را به عنوان عرضه اولیه ارائه کند، آن‌ها تمامی مراحل این روند را به عهده می‌گیرد.

مشاوره در سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از خدمات این شرکت‌ها ارائه مشاوره سرمایه‌گذاری است. شرکت‌های تامین سرمایه با کمک نیروهای حرفه‌ای و مجرب به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا با تعیین انتخاب قیمت مناسب برای سهام خود به حداکثر سود برسند. ارائه مشاوره در طولانی مدت نیز به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مسیر درست و رو به رشد پیش گرفته و در مسیر سرمایه‌گذاری بتوانند بازدهی خوبی کسب کنند.

مدیریت دارایی

مدیریت دارایی از دیگر خدمات این شرکت‌ها است. آن‌ها با وجود کارشناسان حرفه‌ای بازار مالی، دارایی‌های شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری را مدیریت می‌کنند. آن‌ها با به کارگیری استراتژی‌های متنوع مالی توسط باعث می‌شود که دارایی‌های تحت مدیریت آن‌ها با کم‌ترین هزینه به بیشترین بازده برسند.

معرفی بهترین شرکت‌های تامین سرمایه

در حال حاضر 11 شرکت در این حوزه در ایران فعالیت می‌کنند و برخی از آن‌ها در بازار بورس و یا فرابورس پذیرفته شده‌اند.

شرکت لوتوس پارسیان:

تامین سرمایه لوتوس پارسیان فعالیت خود را در سال ۱۳۹۰ آغاز کرد. این شرکت در بورس پذیرفته و ثبت شده است. این شرکت دارای انواع صندوق سرمایه‌گذاری و همچنین مجوز سبدگردانی می‌باشد.


شرکت کاردان:

شرکت تامین سرمایه کاردان(سهامی خاص) در دی ماه سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت دارای انواع صندوق سرمایه‌گذاری است. مدیریت دارایی و سبدگردانی اختصاصی نیز از دیگر خدمات کاردان می‌باشد.

شرکت امید:

شرکت امید در آبان ماه سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را با کسب مجوز از سازمان بورس آغاز کرد. فعالیت‌های اصلی این شرکت پذیره‌نویسی، تعهد پذیره نویسی و تعهد خرید اوراق بهادار در عرضه‌های ثانوی در حد امکانات مالی خود و و یا از طریق نهادهای مشابه می‌باشد. این شرکت خدمات دیگری مانند سبدگردانی و …. نیز بر عهده دارد.

شرکت امین:

شرکت امین در دی ماه سال ۸۶ تاسیس شد و در اردیبهشت ماه سال ۹۹ در بورس پذیرفته شد. از جمله خدماتی که این شرکت ارائه می‌دهد  پذیره نویسی، تعهد پذیره نویسی و تعهد خرید اوراق بهادار در عرضه های ثانویه، ارائه مشاوره در زمینه زمانبندی تامین مالی، روش و زمانبندی عرضه اوراق بهادار ، تعیین قیمت، ثبت و دریافت مجوز عرضه اوراق بهادار ارائه می‌دهد.

شرکت سپهر:

شرکت تامین سرمایه سپهر (سهامی خاص) در بهمن ماه ۱۳۹۰ با کسب مجوز از سازمان بورس آغاز به کار کرد. این شرکت علاوه بر تامین مالی خدماتی مانند سبدگردانی اختصاصی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، ارزش گذاری و مشاوره مالی نیز ارائه می‌دهد.  

شرکت نوین:

شرکت تامین سرمایه نوین به عنوان اولین شرکت مجوز فعالیت خود را در سال ۱۳۸۷ از سازمان بورس و اوراق بهادار کسب کرد. این شرکت به عنوان واسطه بین ناشر اوراق بهادار و عامه سرمایه‌گذاران فعالیت کرده و فعالیت‌های کارگزاری، معامله‌گری و بازارگردانی، مشاوره، سبدگردانی، پذیره‌نویسی، تعهد پذیره‌نویسی و خدمات مشابه را با اخذ مجوز از سازمان بورس ارائه می‌دهد.

شرکت تمدن:

شرکت تمدن در اسفند ماه ۱۳۹۰ با کسب مجوز از سازمان بورس فعالیت خود را آغاز کرده است. بانک توسعه صادرات ایران، بانک شهر، شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس و مجموعه های اقتصادی وابسته به این سه بنگاه مهم، سهامداران سرمایه‌گذار هستند. شرکت تمدن خدمات متنوعی از جمله خدمات مالی، خدمات مشاوره مالی و خدمات مدیریت دارایی‌ها را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

سخن پایانی

در این مقاله با مفهوم و خدمات شرکت‌های تامین سرمایه آشنا شدیم.

 همانطور که خواندید این شرکت‌ها نقش مهمی در تامین مالی سایر شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی، کاهش ریسک برای سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر و کاهش هزینه برای توسعه شرکت‌ها دارند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.