1 سال قبل

چگونه بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری را شناسایی کنیم؟‌‌‌‌‌‌

670 نفر 5 دقیقه
صندوق‌های سرمایه‌گذاری

در مقاله‌های قبلی با انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری آشنا شدیم. به دلیل تنوع و تعداد بالای صندوق‌ها شاید اکثریت افراد نداند چه صندوقی را باید برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند و یا اصلا کدام صندوق بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است. در این مقاله به چگونگی انتخاب بهترین صندوق برای سرمایه‌گذاری خواهیم پرداخت.

در کدام صندوق سرمایه‌گذاری کنیم؟

شاید تصور کنید که با مشاهده و بررسی میزان سوددهی صندوق در حال حاضر می‌توانید بهترین گزینه را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید. عملکرد سال قبل صندوق نیز به تنهایی نمی‌تواند دلیل کافی برای انتخاب بهترین صندوق باشد. در انتخاب صندوق مناسب سرمایه‌گذاری عوامل زیادی تاثیرگذار هستند. علاوه بر فاکتورهایی که برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری باید نظر گرفته شود. هر سرمایه‌گذار باید ویژگی‌های شخصیتی خود را نیز در این زمینه بررسی کند تا انتخاب درست‌تری داشته باشد.

عواملی که باید به طور کل در نظر گرفته شوند که در ادامه به بررسی هر کدام از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  1. بررسی شرایط اقتصاد
  2. میزان ریسک‌‌پذیری سرمایه‌گذار
  3. محاسبه ضریب آلفا و بتای صندوق سرمایه‌گذاری
  4. عملکرد و کارنامه صندوق (میزان بازدهی)
  5. میزان دارایی‌های تحت مدیریت صندوق (AUM)
  6. استراتژی زمانی سرمایه‌گذار

بررسی شرایط اقتصاد

یکی از عوامل بسیار مهم در هنگام سرمایه‌گذاری بررسی شرایط اقتصاد و وضعیت بازار است. اگر بازار بی‌ثبات و نزولی است، صندوق درآمد ثابت بهترین گزینه محسوب می‌شود؛ به دلیل استفاده از اوراق بانکی سوددهی این صندوق‌ها ثابت خواهد بود و با شرایط بازار تغییری نخواهند کرد. صندوق طلا نیز می‌توانید انتخاب خوبی باشد. این فلز همیشه و در همه زمان ارزش خود را حفظ می‌کند و تغییر شرایط بازار تاثیر چندانی بر آن نخواهد گذاشت. در زمان صعودی بودن بازار بورس، صندوق‌های سهامی گزینه‌ی مناسب‌تری می‌باشند چرا که سوددهی آن‌ها در زمان مثبت بودن بازار بیشتر می‌باشد.

میزان ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار

ویژگی‌ایی که میزان آن را باید قبل از سرمایه‌گذاری بررسی و اندازه‌گیری کرد، ریسک‌پذیری است. در بازار سرمایه شرایطی فراهم شده است که هر فرد با هر میزان ریسکی توانایی سرمایه‌گذاری را داشته باشد. برای سرمایه‌گذاری در هر کدام یک از ۳ صندوق سرمایه‌گذاری ابتدا باید بدانید چقدر قدرت ریسک کردن دارید.

سرمایه‌گذاری در صندوق درآمد ثابت کم‌ترین میزان ریسک را دارد چرا که ۷۵ تا ۹۵ درصد از دارایی آن در اوراق بانکی سرمایه‌گذاری شده و میزان سود ثابتی را خواهد داشت.

در مقابل صندوق‌های سهامی بیشترین میزان ریسک را دارند. ۷۵ تا ۹۵ درصد از دارایی این صندوق‌ها در سهام‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌شوند. صندوق‌ها مختلط به این دلیل که دارایی‌های ترکیب شده از سهام و اوراق با درآمد ثابت دارند، دارای ریسک و سود متوسط هستند.

محاسبه ضریب آلفا و بتای صندوق سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از عوامل مهم که قبل از انتخاب صندوق باید بررسی شود ضریب بتا و آلفای صندوق‌هاست.

ضریب بتا چیست؟

ضریب بتا میزان ریسک را در مقابل نوسانات بازار و در مقایسه با شاخص کل بررسی می‌کند. اگر ضریب بتا برابر با ۱ باشد، به این معنی است که درصد افزایش و کاهش واحدهای صندوق دقیقا برابر با تغییر شاخص کل می‌باشد. اگر ضریب بتای صندوق بیشتر از یک باشد، نوساناتی که صندوق خواهد داشت بیشتر از نوسانات بازار و اگر کمتر از یک باشد نوسانات صندوق کمتر از نوسانات بازار خواهد بود.

اگر ضریب بتا برابر با ۲ باشد، افزایش و کاهش قیمت واحدهای آن‌ دو برابر خواهد شد. برای مثال اگر شاخص کل ده درصد افزایش یابد ارزش واحدهای صندوق ۲۰ درصد افزایش می‌یابد و اگر ۱۰ درصد کاهش یابد ارزش واحدهای صندوق ۲۰ درصد کاهش می‌یابد.

اگر ضریب بتای یک صندوق برابر با صفر باشد؛ افزایش یا کاهش شاخص کل و نوسانات بازار هیچ تاثیری در ارزش واحدهای این صندوق نخواهد داشت.

بنابراین اگر آدم ریسک‌پذیری هستید صندوق‌های با ضریب بتای بالای یک برای شما مناسب است و اگر قدرت ریسک‌پذیری پایینی دارید صندوق‌هایی با ضریب بتای برابر و یا کمتر از یک گزینه‌ی بهتری برای شما است. 

ضریب آلفا چیست؟

ضریب آلفا نشان‌دهنده میزان بازده اضافه‌ای است که نسبت به شاخص بازار به دست آمده است. نام دیگر ضریب آلفا، بازده فعال است. این ضریب می‌تواند مثبت، منفی و یا صفر باشد. ضریب آلفای مثبت به این معناست که صندوق عملکرد بهتر و بازده بیشتری نسبت به شاخص بازار داشته است. ضریب آلفای منفی به معنی عملکرد ضعیف‌تر و بازده پایین‌تر به نسبت شاخص بازار است و ضریب آلفای صفر به این معناست که بازدهی صندوق متناسب با ریسک آن بوده است. 

میزان ضریب آلفا و بتا را می‌توان در سایت فیپیران مشاهده کرد.

عملکرد و کارنامه صندوق

یکی دیگر از عواملی که به تصمیم‌گیری شما راجع به انتخاب بهترین صندوق کمک می‌کند، بررسی عملکرد و کارنامه هر صندوق می‌باشد. با مراجعه به وب‌سایت‌های مرجع می‌توانید تمامی جزئیات مربوط به هر صندوق از جمله بررسی بازده دوره‌ای آن را مشاهده کرد. میزان بازده در دوره‌های مختلف نشان‌دهنده‌ی توانایی صندوق در مواجهه با دوره‌های نزولی و افزایشی بودن بازار است. مقایسه صندوق‌ها با هم نیز می‌تواند در انتخاب بهترین صندوق کمک بزرگی کند.

میزان دارایی‌های تحت مدیریت صندوق (AUM)

میزان دارایی تحت مدیریت صندوق (AUM) از دیگر عوامل مهم برای انتخاب صندوق است. هر چه این میزان بیشتر باشد نشان‌دهنده اعتماد سرمایه‌گذاران به آن صندوق است. از جهت دیگر میزان دارایی زیاد مدیریت صندوق را سخت‌تر می‌کند، در واقع صندوق‌های کوچکتر بهتر می‌توانند روی خرید سهام مانور دهند و انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

استراتژی زمانی سرمایه‌گذار

مسئله‌ی دیگری که به عنوان یک سرمایه‌گذار باید بررسی کنید، اهداف زمانی سرمایه‌گذاری‌تان است. قبل از سرمایه‌گذاری باید افق زمانی سرمایه‌گذاری خود را مشخص کنید. بلندمدت و یا کوتاه مدت بودن سرمایه‌گذاری در انتخاب نوع آن تاثیر بالایی دارد. برای مثال در سرمایه‌گذاری چند ماهه و در شرایط اقتصادی با ثبات احتمالا صندوق درآمد ثابت گزینه مناسب‌تر و در شرایط تورمی صندوق مختلط و یا سهامی انتخاب بهتری باشد.

در سرمایه‌گذاری بلند مدت(معمولا بالای ۲ الی ۳ سال) با توجه به اینکه ممکن است مدتی شرایط تورمی و مدتی با ثبات باشد انتخاب سبد ترکیبی از این صندوق‌ها می‌تواند بهترین گزینه باشد.

سخن پایانی

برای داشتن یک سرمایه‌گذاری خوب و سودآور بهتر است به دقت نکات گفته شده در این مقاله را بررسی کنید تا با آگاهی صندوقی که برای شما مناسب است را انتخاب و سرمایه‌گذاری خود را آغاز کنید.

 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.