2 سال قبل

صندوق املاک و مستغلات در بورس

211 نفر 5 دقیقه
صندوق املاک

شاید شما هم مانند خیلی از افراد دیگر به دنبال سرمایه‌گذاری باشید اما به دلیل عدم ثبات بازارها نگران بازده و از دست رفتن سرمایه خود باشید. همانطور که در مقاله‌های گذشته ذکر شد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری راه مطمئن‌تری برای سرمایه‌گذاری هستند. یکی از این صندوق‌ها که درصد ریسک پایین‌تری به نسبت دیگر صندوق‌ها دارد، صندوق املاک است.

 

مفهوم صندوق املاک و مستغلات 

سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات برای اکثریت افراد روش جذاب و مطمئنی به نظر می‌رسد، اما به دلیل نیاز به سرمایه زیاد می‌تواند خیلی از سرمایه‌گذاران با سرمایه خرد را از استفاده از این روش محروم کند. به همین دلیل صندوق املاک و مستغلات راه‌اندازی شد.

صندوق املاک (real estate investment trust) که به اختصار REIT نام دارد، ابزاری مالی است که تامین کننده مالی املاک است. این صندوق سازوکاری شبیه به صندوق‌های مشترک دارند. دیگر نیاز به سرمایه کلان برای سرمایه‌گذاری در املاک و یا خرید آن نیست. سرمایه خرد و کلان از افراد جمع می‌شود و سپس سرمایه‌گذاری می‌شود.

صدور و ابطال صندوق طبق نظر مدیر صندوق در طی شرایط خاص که در اساسنامه ذکر شده، ممکن می‌باشد. این سبد سرمایه‌گذاری مبتنی بر املاک و مستغلات غیرمنقول است. این دارایی‌ها باید دارای گواهی پایان کار معتبر، سند رسمی و در ایران باشند. این دارایی‌ها می‌توانند مسکونی، تجاری، صنعتی، اداری و یا ورزشی باشند.

صندوق املاک چگونه کار می‌کند؟

صندوق املاک با هدف ایجاد پوشش ریسک افزایش قیمت مسکن، سرمایه را از افراد مختلف جمع و سرمایه‌گذاری می‌کند. سودی که از این نوع سرمایه‌گذاری به دست می‌آید بین سهامداران تقسیم می‌شود و با توجه به اینکه این سرمایه‌گذاری جزو دسته سرمایه‌گذاری‌‌های غیرمستقیم قرار می‌گیرد دارای ریسک کمی می‌باشد. این صندوق مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرده و قابل معامله در بورس است.

از فعالیت‌های دیگر این صندوق خرید اوراق بهادار رهنی و شرکت‌های ساختمانی و همچنین دریافت تسهیلات است.

مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق املاک

این صندوق دارای 4 مزیت اصلی است.

معافیت مالیاتی:

 یکی از مهم‌ترین مزایای این صندوق، معافیت مالیاتی سود تقسیمی این صندوق در صورت رعایت الزامات قانونی است.

مدیریت حرفه‌ای: 

با سرمایه‌گذاری در این صندوق، سرمایه شما به طور حرفه‌ای توسط کارشناسان این بازار مدیریت می‌شود. این افراد با با دانش و آگاهی که راجع به بازار املاک دارند، تصمیم به خرید و یا فروش دارایی‌های این سبد می‌کنند.

نقدینگی:

اگر سهام صندوق در بورس اوراق بهادار قرار بگیرد، نقدشوندگی بالایی خواهد داشت.

تنوع سرمایه‌گذاری:

تنوع دارایی‌ها در سبد این صندوق از دیگر ویژگی‌های بارز این صندوق است. در REITs امکان سرمایه‌گذاری در مستغلات غیر مسکونی مانند هتل‌ها، ملک‌های تجاری مانند مراکز خرید و یا حتی ملک‌های صنعتی وجود دارد.

ویژگی‌ها صندوق املاک

صندوق املاک و مستغلات دارای دو ویژگی اساسی است.

۱. مجموعه دارایی‌هایی مانند زمین، فروشگاه، برج و مواردی شبیه به این قبیل توسط این صندوق، مدیریت می‌شوند.

۲. تقسیم سود میان سرمایه‌گذاران می‌تواند ماهانه،فصلی و یا سالانه باشد. بر اساس قوانین صندوق ۹۰ درصد از سود پس از کسر هزینه‌های صندوق میان سرمایه‌گذاران تقسیم می‌شود.

انواع صندوق‌های املاک و مستغلات

صندوق‌ املاک از سه صندوق رهنی، سهامی و ترکیبی تشکیل شده است.

صندوق مستغلات رهنی (Mortgage REIT):

این صندوق به صورت مستقیم در املاک و مستغلات رهنی سرمایه‌گذاری می‌کند. این کار از طریق اعطای وام به صاحبان مستغلات و شرکت‌های عملیاتی مستغلات انجام می‌شود. سود سهام این صندوق از طریق وام‌های رهنی و اوراق بهادار به پشتوانه رهن به دست می‌آید.

صندوق مستغلات سهامی (Equity REIT):

در صندوق املاک و مستغلات سهامی، خرید و مستغلات درآمدزا انجام و مدیریت می‌شوند. کسب درآمد این صندوق از خرید، نگهداری، ساخت و ساز و مدیریت این دارایی‌ها است.

صندوق مستغلات ترکیبی (Hybrid REIT):

دارایی‌های سبد این صندوق شامل دارایی‌های واقعی، ملکی، مستغلات و مالی است. به دلیل تنوع در دارایی‌‌های سبد نام صندوق ترکیبی را برای آن برگزیده‌اند.

سخن پایانی

صندوق املاک و مستغلات ابزاری نوین برای سرمایه‌گذاری است که به افراد با سرمایه خرد امکان سرمایه‌گذاری و بهره بردن از مزایای آن را می‌دهد. این روش سرمایه‌گذاری علاوه بر سوددهی به حفظ ارزش سرمایه شما کمک شایانی می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.