بورس املاک راهکاری نوین برای سرمایه گذاری در املاک

2408 نفر 5 دقیقه
مسکن - ملک - زمین

بورس املاک را می‌توان راهکاری نوین برای حل چالش‌های معاملات مسکن دانست که برخی از آن چالش‌ها می‌تواند نیاز به نقدینگی زیاد، عدم شفافیت و نقدشوندگی باشد. سرمایه‌ گذاری در املاک یکی از سنتی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در ایران به شمار می‌رود که خرید زمین، آپارتمان، ویلا و مستغلات بخشی از ابزارهای این بازار هستند.

گواه آن ضرب‌المثل‌هایی است که پدران ما در رابطه با سرمایه‌ گذاری در املاک گفته‌اند. 5 سال سختی، 50 سال آسایش از یکی از آنهاست. هرچند که در ایام کنونی تقریبا  با 5 سال پس‌انداز خرید ملک غیرممکن است. گذشته از مباحث سنتی که در رابطه با این بازار بحث می‌شود، سرمایه گذاری در املاک مزایا و معایبی دارد که در ادامه به بررسی مهمترین آنها پرداخته می‌شود.

مزایای سرمایه‌ گذاری در املاک

ریسک کمتر

با نگاهی به سابقه قیمتی املاک در سال‌های گذشته این نکته روشن می‌شود که معمولا روند قیمت‌ها صعودی بوده است. هر چند این تغییرات قیمتی روال ثابتی نداشته است. افزایش قیمت املاک رابطه‌ی نزدیکی با نرخ تورم و قیمت مصالح ساختمانی دارد و به همین دلیل است که شاید بتوان گفت سرمایه‌ گذاری در املاک حداقل بازدهی نرخ تورم را خواهد داشت.

کسب درآمد

افراد زیادی هستند که با هدف کسب درآمد در این بازار سرمایه‌گذاری می‌کنند. کسب درآمد با اجاره‌بها و پول رهن از عمده روش‌های کسب درآمد به حساب می‌آیند. اجاره‌بها را می‌توان به عنوان یک جریان نقدینگی ثابت در نظر گرفت و پول رهن نیز در بازاری دیگر سرمایه‌گذاری کرد. معمولا سپرده بانکی، مقصد اول پول رهن است.

امکان استفاده از تسهیلات

کمتر پیش می‌آید که برای خرید ارز، طلا و سکه تسهیلاتی تدارک دیده شود، البته در خرید و فروش سهام بورسی، معامله اعتباری وجود دارد که کارگزاری‌ها با توجه به ضوابطی که دارند، مبلغی را به عنوان اعتبار به پرتفوی سرمایه‌گذاران اضافه می‌کنند. با این حال، برای خرید خانه و تعمیرات آن، انواع وام‌ها با عناوین مختلف وجود دارد که می‌توان از آن برای پیشبرد اهداف سرمایه‌ گذاری در املاک استفاده کرد. وام مسکن یکم، وام مسکن با خرید اوراق بهادار، وام جعاله مسکن، وام مسکن برای بافت فرسوده بخشی از تسهیلاتی است که بانک‌ها ارائه می‌کنند.

عدم نیاز به دانش تخصصی

سرمایه گذاری در املاک به تخصص‌های پیچیده‌ای نیاز ندارد. البته به این معنا نیست که هیچ برتری در انتخاب‌های مختلف وجود ندارد؛ قطعا استفاده از مشاوره‌‌ متخصصان این حوزه بسیار مفید خواهد بود ولی به پیچیدگی سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل ارزهای دیجیتال یا سهام نیست.

معایب سرمایه‌ گذاری در املاک

نیاز به نقدینگی بالا

یکی از معایب اصلی سرمایه‌گذاری در این حوزه نیاز به نقدینگی بالاست، طوری‌که میانگین خرید هر متر مربع آپارتمان در تهران حدود 29 میلیون تومان است. این در حالی است که برای مثال در بازار سهام، با 500 هزار تومان نیز می‌توان اقدام به سرمایه‌گذاری کرد. البته تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان و همچنین راه‌اندازی بورس املاک در راستای رفع همین مشکل است.

استهلاک

استهلاک یکی دیگر از معایب اینگونه سرمایه‌گذاری‌هاست. به این معنی که مصالح و تجهیزات ساختمان بعد از مدتی فرسوده می‌شوند و برای بازسازی آنها مجددا باید هزینه کنید. البته به لطف نرخ تورم، در بلندمدت معمولا این هزینه‌ها آنچنان به چشم نمی‌آید.

پیگیری‌های اداری

خرید خانه برخلاف طلا، سهام و ارزها به برخی امور اداری احتیاج دارد. افراد کمی نیستند که به خاطر دست‌کم گرفتن این موضوع، ضرر و زیان زیادی را متحمل شده‌اند. فروش یک خانه یکسان به چندین نفر نمونه‌ای از این کلاهبرداری‌هاست.

سود پایین‌تر در مقایسه با بازارهای موازی

با نگاهی به بازدهی بازارهای سرمایه‌گذاری در 20 سال اخیر، متوجه می‌شویم که بازار سهام رتبه اول را داشته و بازار مسکن پس از سکه و طلا در رتبه سوم بازدهی قرار گرفته است. با این حال، برای آن دسته از افرادی که علاقمند به سرمایه‌گذاری با ریسک کمتر هستند و همچنین از تمکن مالی خوبی نیز برخوردار هستند، سرمایه گذاری در املاک گزینه جذابی است.

ریسک بلایای طبیعی

مانند هر بازار دیگری، سرمایه‌ گذاری در املاک نیز با ریسک‌هایی مواجه است. تورم، ارزش پول ملی، روابط سیاسی کشور، آتش‌سوزی و زلزله از مهمترین ریسک‌های این حوزه هستند. البته با روش‌هایی می‌توان این ریسک‌ها را کنترل کرد که استفاده از بیمه‌ها نمونه‌ای از آنهاست.

نقدشوندگی پایین

به طور خلاصه نقدشوندگی به مدت زمان نقد شدن سرمایه با ارزش منصفانه می‌گویند. برای مثال، در بازار سهام برای فروش برخی از سهام، در کمتر از ثانیه، می‌توانید دارایی خود را نقد کنید. اما یکی از معایب سرمایه گذاری در املاک نقدشوندگی پایین آن است، به این معنی که برای نقد کردن آن یا به عبارتی فروش ملک خود به قیمت واقعی، ممکن است هفته‌ها منتظر خریدار بمانید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

بورس املاک

تقریبا می‌توان گفت این بازار در دنیا هیچ نمونه مشابهی ندارد و کاملا برای رفع مشکل بازار مسکن در شرایط فعلی کشور طراحی شده و سرمایه گذاری اساسی روی آن صورت گرفته و پیش بینی می‌شود در صورتی که شرایط مهیا باشد، تغییرات مهمی بوجود آورد.

در این بازار ممکن است دارایی‌های متفاوتی عرضه شوند، برای مثال قوانینی وجود دارد که طبق آن شرکت‌های دولتی مانند بانک‌ها باید دارایی‌های مازاد و غیرمولد خود را به فروش برسانند و آنها را وارد بازار کنند.

اینگونه به نظر می‌رسد که سهام در بورس املاک به صورت متری عرضه خواهند شد، به عبارت دیگر شما به عنوان سهام‌دار با خرید یک سهم، مالک یک متر زمین خواهید شد.

اهمیت بورس املاک در چیست؟

با توجه به بالا بودن قیمت هر واحد مسکونی مخصوصا در کلان شهرها بورس املاک اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند. بنابراین شما اگر بخواهید در مسکن و املاک سرمایه‌گذاری کنید به بودجه اولیه زیادی نیازی دارید در حالی که در بورس املاک و مستغلات این مبلغ به مراتب کمتر شده است.

مزیت‌های بورس املاک

  • در این بازار هر سهم یک متر محسوب می‌شود و تامین هزینه‌های آن به مراتب آسانتر است.
  • با این روش اموال مازاد دولتی در بورس واگذار می‌شود و همچنین بودجه برای پروژه‌های ساختمانی نیز از همین طریق جذب می‌شود.
  • با عرضه سهام در بورس، بازار مسکن شفاف می‌شود. معمولا معاملاتی که در بازار املاک و مستغلات انجام می‌شوند، چندان شفاف نیستند و همین امر کنترل این بازار را مخصوصا در دوره‌های تورم و یا رکود دشوار می‌کند.
  • با شکل‌گیری این بورس امید است که مشکلات نبود پیمانکار مناسب در صنعت ساخت و ساز از بین برود و همچنین هزینه ساخت و ساز به صورت کلی کاهش پیدا کند و نظارت بر ساخت و سازهای بی‌کیفیت بیشتر شود.
  • احتمال مالک خانه شدن مردم بیشتر می‌شود.

سخن پایانی

سرمایه‌ گذاری در املاک به عنوان بازاری با شهرت خوب در بین مردم شناخته شده است که مانند دیگر ابزارهای سرمایه‌گذاری، مزایا و معایب خاص خودش را دارد. انتظارات افراد و درجه ریسک‌پذیری آنها فاکتوری مهم در انتخاب این بازار برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود. قطعا همراهی یک مشاور اختصاصی سرمایه‌گذاری در کنار خود، ریسک‌ سرمایه‌گذاری خود را کنترل و از ضررهای احتمالی تا حد قابل‌قبولی اجتناب می‌کنید. تیم تحلیلی مدیریت ثروت مانو، همواره تلاش می‌کند که بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را متناسب با شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری افراد انتخاب کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.