مالیات بر سرمایه گذاری، مولفه‌ای که باید در نظر گرفته شود

2786 نفر 5 دقیقه
سرمایه گذاری - مالیات - بازار - بورس - مانو

مالیات بر سرمایه گذاری، مولفه‌ای که باید در نظر گرفته شود

اکثر کشورها سیستم مالیاتی طراحی کرده‌اند که برای تامین نیازهای عمومی مردم و کارکردهای دولت، هزینه‌ای مالی به صورت اجباری دریافت کنند. مالیات بر سرمایه گذاری نیز از مواردی است که تحت نظر مراجع قضایی ناظر بر مالیات انجام می‌شود و در واقع سود حاصل از سرمایه‌گذاری را به عنوان درآمد در نظر می‌گیرند و قوانین مربوط به مالیات بر درآمد در مورد آن اجرا می‌کنند.

انواع مالیات

مالیات انواع مختلفی دارد که مالیات بر درآمد شخصی افراد و مالیات بر درآمد شرکت‌ها از رایج‌ترین انواع مالیات‌ها هستند. مالیات به دو نوع مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود. در واقع می‌توان گفت مالیات هزینه‌ای است که شهروندان پرداخت می‌کنند تا فعالیت‌های دولت در راستای پیشرفت و گسترش مسائل اقتصادی و اجتماعی به بهترین شکل ممکن انجام شود.

هدف از اعمال مالیات بر سود سرمایه‌گذاری، کاهش مقدار سود سرمایه‌گذاری در بازارهای غیرمولد و موازی حوزه‌ تولید است. زمانی که دولت سیاست‌های مالیاتی دقیق و مشخصی تعیین می‌کند و بر مالیات بر سود سرمایه نظارت دقیق دارد، هزینه‌ سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیرمولد افزایش می‌یابد و تمایل افراد به سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها و در بازارهای موازی کمتر می‌شود.

تصویب قوانین مالیاتی و نظارت دقیق بر اجرای این موارد از کنترل شدن بازارهای مختلف توسط یک سری افراد مشخص جلوگیری می‌کند.

سال‌ها است که بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته قانون دریافت مالیات بر عواید سرمایه‌گذاری را اجرا می‌کنند. در ایران نیز طبق ماده 105 مالیات‌های مستقیم، تمامی در آمد شرکت‌ها مشمول مالیات 25 درصدی می‌شود اما قوانینی تصویب شده است که شرکت‌های بورسی و فرابورسی شامل برخی معافیت‌های مالیاتی می‌شوند.

پرداخت مالیات در شرکت‌های بورسی به چه صورت است؟

نرخ مالیات شرکت‌ها 25 درصد به صورت سالانه است اما شرکت‌های بورسی، 10 درصد تخفیف مالیاتی دارند. مالیات شرکت‌های فرابورسی نیز شامل تخفیف می‌شود که تخفیف در نظر گرفته شده برای مالیات شرکت‌های فرابورسی نصف تخفیف شرکت‌های بورسی است. بنابراین مالیات پرداختی شرکت‌های بورسی و فرابورسی به دولت با احتساب تخفیف‌های در نظر گرفته شده بر نرخ مالیات، انجام می‌شود.

آیا به معاملات بورسی مالیات تعلق می‌گیرد؟

در معاملات بورسی، مالیات به این صورت است که در زمان خرید، هیچ مالیاتی پرداخت نمی‌شود اما در زمان فروش 0.5 درصد یا 0.005 مبلغ فروش سهام بابت، مالیات از حساب شما کسر می‌شود.

 آیا سود ناشی از سرمایه‌گذاری در سهام بورسی، مشمول مالیات است؟

منظور از سود در اینجا، سود تقسیمی شرکت‌ها در مجامع است. بنابراین، سود تقسیمی سهام بورسی معاف از مالیات است چرا که شرکت‌ها، پیش از تقسیم سود، عایدی مالیات آن را پرداخت کرده‌اند و شامل مالیات مضاعف نمی‌شوند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

آیا انتقال سهام شامل مالیات می‌شود؟

نقل و انتقال سهام نیز مشمول پرداخت مالیات می‌شود که باید توسط فروشنده‌ سهام پرداخت شود و در هر معامله‌ای که صورت می‌پذیرد، نیم درصد ارزش فروش سهام به عنوان نرخ مالیات در نظر گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که مالیات بر سرمایه گذاری با کارمزد تفاوت دارد.

با توجه به افزایش افراد فعال در بورس که سرمایه‌گذاری در این حوزه را شروع کرده‌اند، مسئله‌ مالیات بر سرمایه گذاری اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و مشمول پرداخت مالیات هستند به چند گروه تقسیم می‌شوند.

سهامداران

اولین گروه، افرادی هستند که برای افزایش در آمد سرمایه‌گذاری در بورس را شروع کرده‌اند و به عنوان سهامدار و سرمایه‌گذار این حوزه شناخته می‌شوند.

کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری

کارگزاری‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس، گروه دوم را تشکیل می‌دهند که به عبارتی واسطه‌ معاملات بورسی هستند و افراد مختلفی که قصد فعالیت در بورس دارند می‌توانند از طریق این کارگزاری‌ها و صندوق‌ها، فعالیت بورسی خود را آغاز کنند.

شرکت‌های سرمایه‌پذیر

گروه آخر شرکت‌هایی را شامل می‌شوند که در ازای خدماتی که به مردم ارائه می‌کنند، کارمزد دریافت می‌گیرند و به عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر شناخته می‌شوند.

فراموش نکنیم که مالیات در توسعه‌ اقتصادی و اجتماعی نقش بسیار پررنگی دارد و به رشد آنها در جامعه کمک می‌کند. رونق اقتصادی، به وجود آمدن عدالت اجتماعی، پیشرفت کشور، افزایش رفاه و بهبود خدمات اجتماعی از نتایج تعریف سیستم مالیاتی درست و پرداخت مالیات است.

دولت با دریافت مالیات و تقویت بخش‌های تولیدی و درآمدزا، توزیع درآمد را به تعادل می‌رساند و مسئله‌ فقر را کاهش می‌دهد. زمانی که سیستم مالیاتی به درستی عمل می‌کند علاوه بر کوتاه شدن دست واسطه‌ها و بازارهای موازی و غیرمولد، تقاضای اضافی برای کالاهای مصرفی نیز کاهش می‌یابد و در صورتی که این کالاها، در گروه کالاهای وارداتی قرار گرفته باشند، باعث جلوگیری از خروج ارز از کشور می‌شود که پیامدهای بسیار مثبتی به همراه دارد.

سخن پایانی

مالیات بر سرمایه گذاری نیز مانند سایر عوامل اقتصادی کلان می‌تواند در کیفیت سود سرمایه‌گذاری تاثیر بسزایی داشته باشد. تیم متخصص مدیریت ثروت مانو، با در نظر گرفتن تمام مولفه‌های اقتصادی خرد و کلان، شرایطی را مهیا کرده است که همه افراد با هر سطح از دانش مالی و بدون نیاز به صرف زمان بابت تحلیل و رصد اخبار مهم، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، در بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.