آشنایی با قوانین صندوق‌های سرمایه‌گذاری

1590 نفر 5 دقیقه
قوانین صندوق‌های سرمایه‌گذاری - مدیریت ثروت مانو

از آنجا که صندوق‌های سرمایه‌گذاری اغلب توسط یک تیم حرفه‌ای و متخصص مدیریت می‌شود، معمولا تلاش می‌کنند با کنترل ریسک و تشکیل سبد متنوعی از سهام و اوراق بهادار، سود را بهینه کنند.

انواع صندوق سرمایه ‌گذاری چیست؟

طبق ترکیب دارایی‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 3 نوع کلی طبقه‌بندی می‌شوند:

  1. صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت بیشتر سرمایه خود را در گواهی سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. از مزایای این صندوق، می‌توان به ریسک کم اشاره کرد که البته بازدهی آن نیز در مقایسه با سایر صندوق‌ها، کمتر و معمولا مقدار ثابتی است.

  1. صندوق سرمایه‌گذاری در سهام

صندوق سرمایه گذاری سهامی، بیشتر وجوه جمع‌آوری شده را به خرید سهام شرکت‌ها اختصاص می‌دهد. از آنجا که این نوع صندوق، ریسک بالاتری دارد، معمولا انتظار می‌رود، بازدهی بیشتری در مقایسه با صندوق درآمد ثابت به سرمایه‌گذارانش بدهد.

  1. صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، به لحاظ ویژگی و دارایی‌ها، بین دو صندوق با درآمد ثابت و صندوق در سهام قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، ریسک و بازده آن، پایین‌تر از صندوق‌های در سهام و بالاتر از صندوق‌های با درآمد ثابت است.

راه‌های کسب بازدهی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

  • افزایش NAV یا ارزش خالص دارایی‌ها
  • دریافت سود تقسیمی سالانه صندوق
  • دریافت سود سرمایه‌ای حاصل از خرید و فروش اوراق بهادار

آیا ریسک همه صندوق‌ها یکسان است؟

خیر. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف، اهداف متفاوتی دارند و ریسک هر صندوق متناسب با چشم‌انداز و اهداف صندوق است. بنابراین، هر سرمایه‌گذار اعم از حقیقی و حقوقی باید متناسب با شرایط و درجه ریسک‌پذیری خود، صندوق مناسب خود را انتخاب کند.

چگونه صندوق‌های مختلف را مقایسه کنیم؟

به منظور مقایسه صندوق های سرمایه گذاری و انتخاب مناسب‌ترین صندوق، می‌توان به سایت فیپیران مراجعه کرد و اطلاعات کاملی را درباره هر یک از صندوق‌ها به دست آورد. این اطلاعات شامل مواردی مثل نرخ سود تضمین شده، نرخ سود پیش‌بینی شده، دوره‌های تقسیم سود، تاریخ آخرین اطلاعات دریافت شده، عمر صندوق، ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری (NAV)، خالص ارزش دارایی، درصد دارایی‌های نقدی، بازدهی ماهانه، بازدهی سه ماهه، بازدهی شش ماهه و غیره می‌شود.

چگونه در صندوق مورد نظر ثبت نام کنیم؟

پس از انتخاب صندوق مناسب، می‌توان به صورت حضور در یکی از شعب صندوق یا غیرحضوری از طریق سایت صندوق نسبت به ثبت نام و احراز هویت اقدام کرد. ثبت نام و سرمایه‌گذاری در طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو کاملا غیرحضوری انجام می‌شود.

روش محاسبه ارزش هر سهم در صندوق‌های سرمایه‌گذاری 

ارزش خالص دارایی‌های صندوق (NAV)، در پایان هر روز معاملاتی محاسبه می‌شود. از تقسیم مابه‌­التفاوت بدهی‌ها و دارایی‌ها بر تعداد واحدهای منتشر شده، ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری مشخص می‌شود. سرمایه‌گذار بر مبنای NAV می‌تواند اقدام به صدور یا ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود کند.

قانون بازار اوراق بهادار در رابطه با صندوق‌ها

نخستین قانونی که در خصوص صندوق های سرمایه گذاری ایجاد شد و صندوق‌ها را به عنوان یک نهاد مالی رسمی در نظر گرفت، قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است. طبق بند 20 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری، نهاد مالی است که فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک هستند.

قانون نهادهای مالی جدید

دومین قانونی که در خصوص صندوق های سرمایه گذاری وضع شد، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید است. طبق این قانون، صندوق سرمایه‌گذاری عبارت است از نهادی مالی که منابع حاصل از انتشار گواهی‌های سرمایه‌گذاری را در موضوع فعالیت خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

آیا ماندگاری اصل سرمایه در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، تضمین شده است؟

دارایی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت متنوع بوده و اغلب شامل اوراق بهاداری مثل اوراق مشارکت و اوراق دولتی می‌شود. از این‌رو، می‌توان گفت تنها در صورتی اصل سرمایه به خطر می‌افتد که دولت ورشکست شود که این امر بعید بوده اما به طور کامل، خالی از ریسک نیست.

آیا صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت، سود تضمینی دارند؟

طبق قوانین سازمان بورس، هیچ یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اجازه تضمین سود ندارد. بنابراین، بر خلاف تصور عموم مردم، هیچ تضمینی برای پرداخت سود در هیچ صندوق سرمایه‌گذاری وجود ندارد.

ضامن نقدشوندگی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

ضامن نقدشوندگی، سازمان یا نهادی مالی است که نقدشوندگی سرمایه را ضمانت می‌کند.

آیا وجود ضامن نقدشوندگی برای صندوق‌های‌سرمایه‌گذاری اجباری است؟

خیر، وجود این رکن در صندوق، کاملا اختیاری است که در مجامع صندوق نسبت به حضور یا عدم حضور ضامن نقدشوندگی با توجه به مزایا و معایبی که دارد، تصمیم‌گیری می‌شود.

آیا سود دوره آتی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل پیش‌بینی است؟

اکثر صندوق های سرمایه گذاری می‌توانند طبق امیدنامه، سود صندوق را بر اساس انواع دارایی‌های آن پیش‌بینی کنند که معمولا عددی بین 15 تا 25 درصد است.

آیا زمان بازپرداخت سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشخص و یکسان است؟

هر یک از صندوق‌های سرمایه‌گذاری، طبق اساسنامه و امیدنامه، در دوره‌های زمانی مشخص، سود پرداخت می‌کند. بنابراین بازه‌های زمانی پرداخت سود مشخص بوده اما ممکن است در هر صندوقی متفاوت باشد.

میانگین بازدهی صندوق‌ها چیست؟

هر صندوق سرمایه‌گذاری، نمودار میانگین بازدهی مشخصی دارد که میانگین بازدهی آن را طی دوره‌های زمانی متفاوت نمایش می‌دهد. برای مثال، یک صندوق طی دوره 38 ماهه، ممکن است کمتر از 60 درصد بازدهی داشته باشد و صندوقی دیگر، در همین مدت، بازدهی بالاتر از 85 درصد داشته باشد. معمولا میانگین بازدهی با ریسک رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر، هرچقدر ریسک بالاتر باشد، انتظار بازدهی نیز بیشتر می‌شود.

هزینه کارمزد صدور و ابطال چقدر است؟

معمولا هنگام ابطال سرمایه، با توجه به مدتی که از موقع صدور پول گذشته، درصدی از پول به عنوان کارمزد کسر می‌شود. میزان کارمزد در صندوق‌های مختلف، متفاوت بوده و مطابق با قوانین آن صندوق است. کارمزدها به منظور پوشش هزینه‌های صندوق است که شامل هزینه حسابرس، هزینه‌های مالیاتی و غیره می‌شود. برای مشاهده پاسخ مربوط به سوالات بیشتر در رابطه با صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مخصوصا طرح‌های مانو، می‌توانید به مقاله “صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سوالاتی که باید پاسخ داده شوند” مراجعه کنید.

سخن پایانی

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، متناسب با شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.