سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه تفاوت‌هایی با هم دارند؟

345 نفر 5 دقیقه
سبدگردانی

به دنبال بهترین راه برای سرمایه‌گذاری هستید؟ اطلاعات کافی راجع به بازار سرمایه ندارید اما علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار هستید؟ سرمایه‌گذاری غیر مستقیم به چه معناست؟ تفاوت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی چیست؟ اگر این سوالات ذهن شما را هم درگیر کرده در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ دهیم.

سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم

برای سرمایه‌گذاری دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود دارد. در سرمایه‌گذاری مستقیم، فرد سرمایه‌گذار خود شخصا در بازار فعالیت می‌کند و مدیریت سبد و سهام و تحلیل بورس بر عهده خود او می‌باشد. برای این روش فرد نیاز به تخصص، دانش و اطلاعات کافی در زمینه مالی و بازار سرمایه دارد و فعالیت بدون تخصص، ممکن است باعث ضرر و زیان زیادی شود.

 اگر شما جزو افرادی هستید که تخصصی در این زمینه ندارید سرمایه‌گذاری غیرمستقیم گزینه مناسبی برای شما است. سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هر دو جزو سرمایه‌گذاری غیرمستقیم حساب می‌شوند. در این روش می‌توانیم سهام صندوق‌های مختلف را از شرکت‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خریداری کنیم و یا همچنین از طریق شرکت‌هایی که خدمات سبدگردانی ارائه می‌کنند، سرمایه‌گذاری کنیم.

سبدگردانی چیست؟

شرکت‌هایی تحت عنوان سبدگردان وجود دارند که شما سرمایه و کد بورسی خود را در اختیار آن‌ها می‌گذارید. سبدگردان‌ها افرادی که تجربه و تخصص در این زمینه دارند به نمایندگی از شما در بورس فعالیت می‌کنند و با توجه به میزان ریسک‌پذیری و سرمایه شما، سهام خرید و فروش می‌کنند. به سبدگردانی مدیریت پرتفو نیز گفته می‌شود. کسی که مدیریت پرتفو را به عهده دارد با چیدن یک استراتژی، خرید و یا فروش سهام انجام می‌دهد. 

سبدگردانی برای افرادی مناسب است که سرمایه‌ی زیادی دارند و به دنبال کسب سود در کوتاه‌مدت نیستند. نکته مهم در این سرمایه‌گذاری این است که سود آن مشخص نیست و هیچ سبدگردانی نمی‌تواند میزان سود به دست آمده را تضمین کند چرا که بسته به شرایط و وضعیت بازار می‌تواند متغیر باشد. 

اگرچه با توجه به اینکه درآمد سبدگردان از سود سرمایه‌گذار حاصل می‌شود و درصدی است بنابراین سبدگردان تلاش خود را برای کسب سود و بازدهی بالا می‌کند. هرچند اگر بازده یک سال سرمایه‌گذاری کمتر از سود بانکی شود هیچ کارمزدی از سرمایه‌گذار دریافت نخواهد شد.

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت و با مجوز از سازمان بورس فعالیت می‌کنند. این صندوق‌ها سرمایه‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و در انواع اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کنند. صندوق‌ها از واحد تشکیل شده‌اند. صندوق‌های کوچک ۵ تا ۵۰ هزار و صندوق‌های بزرگ ۵۰ تا ۵۰۰ هزار واحد دارند. هر فرد می‌تواند حتی با مبالغ کم از واحدهای این صندوق‌ها خریداری کند. 

صندوق‌ها مدیرانی دارند که با استفاده از تخصص و مهارت خود در راستای کسب سود، این صندوق‌ها را مدیریت می‌کنند. صندوق‌ها انواع مختلفی دارند که افراد با توجه به شرایط خود می‌توانند یکی از آن‌ها را انتخاب کنند. به طور کل صندوق‌ها را می‌توان به دو دسته صندوق درآمد ثابت و صندوق‌‎های سهامی تقسیم کرد.

تفاوت‌ صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی

بودجه اولیه:

برای انتخاب روش سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین نکته توجه به میزان بودجه اولیه‌ای است که دارید. با توجه به شرکت سبدگردانی که انتخاب می‌کنید بودجه اولیه برای سرمایه‌گذاری می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کل حدود بودجه ۱ میلیارد تومان برای اکثر سبدگردان‌ها به عنوان بودجه اولیه مشخص شده است. اما در صندو‌ق‌ها شما با مبالغ کمتر می‌توانید واحد صندوق خریداری کنید.

تفاوت در هزینه‌ها

کارمزد سبدگردانی به دلیل اختصاصی بودن فعالیت‌ها از کارمزد صندوق‌ها بیشتر است. در سبدگردانی هر چه حجم سرمایه‌گذاری در خدمات سبدگردانی بیشتر باشد، کارمزد بیشتری دریافت خواهد شد. همانطور که در بالا گفته شد کارمزد سبدگردان‌ها وابسته به سوددهی سرمایه‌گذار و کاملا توافقی است.

مالکیت سهام

در سبدگردانی مالکیت مستقیم سهام سرمایه‌گذار است و سبدگردان به عنوان یک واسطه به خرید و فروش سهام می‌پردازد. در صندوق‌ها سرمایه‌گذار مالکیت غیرمستقیم بر سهام دارد و مدیر صندوق با تجمیع سرمایه‌ها به کسب سود می‌پردازد.

نظارت مستقیم

در سبدگردانی شما به عنوان سرمایه‌گذار می‌توانید بر فعالیت سبدگردان نظارت مستقیم داشته و از خرید یا فروش سهام‌ها اطلاعات دقیق خواهید داشت. در سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها شما نوعی صندوق را انتخاب کرده و چند واحد از آن خریداری می‌کنید. در اساسنامه و وب‌سایت صندوق‌ها می‌توانید دارایی صندوق مورد نظر را مشاهده کنید، اما از جزئیات خرید و فروش سهام‌ها یا معاملات نمی‌توانید اطلاع داشته باشید.

سخن پایانی

سبدگردانی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری هر دو روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم هستند. هر دو در بلند مدت سودده خواهند بود و مناسب سرمایه‌گذاری در کوتاه‌مدت نیستند.

سامانه مدیریت ثروت مانو، یکی از شرکت‌هایی است که شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، متناسب با شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. طرح‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و سرمایه‌گذاری در بورس با سطح ریسک‌پذیری متفاوت که برای تمامی قشر‌های جامعه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.