هر آنچه باید درباره سرمایه گذاری طلا و سکه بدانید!

2670 نفر 5 دقیقه
سرمایه گذاری طلا و سکه - مدیریت ثروت مانو

از گذشته تاکنون، یکی از استراتژی‌های رایج معاملاتی، سرمایه گذاری طلا و سکه بوده است که به ‌عنوان یک روش سرمایه‌گذاری مطمئن در بین مردم شهرت یافته است؛ ولی در سال‌های اخیر به دلیل التهابات بازار و حضور دلالان سکه و طلا، فضای ناامنی در این بازار ایجاد شده است.

با اینکه بازار طلا و سکه همیشه از ثبات خوبی برخوردار بوده ولی همیشه عواملی هستند که باعث بر هم ریختن فضای بازار می‌شوند. از سوی دیگر، نقدشوندگی طلا و سکه از مزایای بسیار مهم این ابزار به شمار می‌رود، طوری که همین نکته به تنهایی توانسته جایگاه طلا و سکه را در بین بازارهای سرمایه‌گذاری بالا ببرد.

خرید و فروش طلای زینتی

طلا، یکی از مهمترین فلزات گرانبها و ارزشمند محسوب می‌شود، به همین خاطر، همواره یکی از بازارهای جذاب سرمایه‌گذاری در جامعه ما بوده است. افرادی که استراتژی معاملاتی خود را بر اساس بازار طلا تنظیم می‌کنند، در واقع با یک تیر دو نشان را می‌زنند؛ هم سرمایه گذاری کرده‌اند و هم از زیبایی طلاهای زینتی استفاده می‌کنند.

طلا نقدشوندگی نسبتا خوبی دارد و مهمتر از آن، با هر مقدار سرمایه اولیه می‌توان سرمایه‌گذاری کرد. از سوی دیگر، برای خرید و فروش طلا محدودیت زمانی وجود ندارد اما نباید از این نکته غافل شد که طلا معمولا در معرض دید افراد است و به همین خاطر، ریسک سرقت بالایی دارد. بنابراین بهتر است در انتخاب طلا به نکاتی که در ادامه آمده است، توجه کرد.

برخی نکات مهم در معاملات طلا

  • ترجیحا طلاهایی را باید انتخاب کرد که هیچ نوع سنگی در آنها استفاده نشده باشد. زیرا طلاهای دارای جواهر و سنگ، هنگام خرید و فروش از سود سرمایه‌گذار می‌کاهند. به عبارتی، سرمایه‌گذار هنگام خرید مبلغ جواهر و سنگ را پرداخت می‌کند اما هنگام فروش، پولی دریافت نمی‌کند. معمولا محاسبات و فرمول‌های پیچیده‌ای در این خصوص وجود دارد که اغلب به نفع سرمایه‌گذار نیست.
  • یکی از دلایل افت سود در زمان فروش طلا، دست دوم شدن آن است. با توجه به اینکه نگاه بلندمدت سرمایه‌گذاران طلا، بهتر است از ابتدا طلای دست دوم خریده شود. چرا که در این صورت هم طلای بیشتری خرید می‌شود و هم هنگام فروش، سرمایه‌گذار ضرر زیادی را متحمل نخواهد شد.
  • هر چقدر اجرت ساخت طلا زیاد باشد، در هنگام فروش با قیمت کمتری فروخته می‌شود. بنابراین، در هنگام خرید طلای زینتی باید به اجرت ساخت آن نیز توجه کرد.

با توجه به نکات مذکور، سرمایه گذاری در بازار طلا بسیار حساس بوده و به آگاهی کاملی در خصوص ویژگی‌ها، مزایا و معایب  این بازار نیاز دارد. گاهی اوقات با دنبال کردن تحلیل‌ بازار طلای جهانی باید بتوان آگاهانه‌تر و دقیق‌تر تصمیم به سرمایه‌گذاری گرفت.

اگر بخواهیم کمی تخصصی‌تر به تحلیل بازار طلا پرداخته شود، باید به عوامل موثر بر قیمت طلا نگاهی انداخت. قیمت طلا متاثر از عوامل مختلفی مثل قیمت طلای جهانی، قیمت ارز و مولفه‌های متنوع اقتصادی و سیاسی است.

سرمایه گذاری در بازار سکه

از دیگر گزینه‌های سرمایه گذاری در حوزه طلا، می‌توان به خرید سکه اشاره کرد. سکه قابلیت نقدشوندگی بسیار بالایی دارد و اغلب طلا فروشی‌ها خریدار سکه هستند. چرا که خرید و فروش سکه به نفع آنهاست و سود خوبی نصیبشان خواهد شد. از سوی دیگر، با هر مقدار سرمایه نیز میتوان وارد بازار سکه شد و بدون هیچ گونه محدودیت زمانی، سرمایه‌گذاری کرد.

نکته حائز اهمیت اینجاست که سکه در مقاطع زمانی کوتاه ممکن است بسیار نوسان داشته باشد ولی در بلندمدت همواره بازار صعودی بوده است.

برخی نکات مهم خرید و فروش سکه

  • هنگام خرید مراقب باشید که سکه‌های ضرب روز خریداری کنید. ممکن است برخی افراد سودجو از غفلت شما استفاده کرده و سکه‌های قدیمی‌تر را با قیمت سکه ضرب روز به شما بفروشند. اینجاست که ممکن است در هنگام فروش، متضرر شوید.
  • قبل از خرید یا فروش سکه، حتما از چند مغازه قیمت نهایی را بپرسید تا در بهترین قیمت ممکن معامله کنید.
  • شاید هنگام فروش سکه، از مغازه‌دار شنیده باشید که این سکه بانکی نیست. در این مواقع به یاد داشته باشید که در میان سکه‌های تمام بهار آزادی، چه سکه‌های باز و چه سکه‌های وکیوم شده، سکه غیربانکی وجود ندارد. سکه‌های غیربانکی، تنها در سکه‌های ربع و نیم بهار وجود دارد. اگر با چنین مسئله‌ای روبه‌رو شدید، حتما طرف معامله خود را عوض کنید.

مهمترین عوامل در تحلیل بازار سکه، ریسک و بازده مورد انتظار است. طلای زینتی و سکه، برخلاف بورس و بانک، در معرض دزدیده شدن قرار دارد. بنابراین، بهتر است سرمایه‌گذار، استراتژی دیگری برای سرمایه‌گذاری در این بازار پیش گیرد. یکی از راهکارهای امن و سودآور، سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی مبتنی بر طلاست.

صندوق سرمایه گذاری طلا چیست؟

یکی از انواع صندوق­‌های سرمایه‌گذاری که در بازار سهام ایران فعالیت می‌کند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به پشتوانه طلاست. ‌هر فرد حقیقی یا حقوقی که کد بورسی داشته باشد، می‌­تواند مانند سایر سهام به خرید و فروش اوراق این نوع صندوق‌ها بپردازد. فعالیت آ‌‌ن‌­ها بدین گونه است که سرمایه‌های جمع‌آوری شده از مشتریان را در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می­‌کنند.

عمده سرمایه‌گذاری این صندوق‌­ها در گواهی­‌های سکه طلاست که قیمت‌گذاری سکه طلا نیز به دو پارامتر نرخ دلار و قیمت اونس جهانی بستگی دارد. بنابراین می­‌توان گفت با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌­ها به طور غیرمستقیم در ارز و طلای جهانی نیز سرمایه‌گذاری شده است. از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری به پشتوانه طلا می‌توان صندوق سرمایه‌گذاری طلای لوتوس با نماد طلا، صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان با نماد زر، صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر سکه طلای کیان با نماد گوهر و صندوق سرمایه‌گذاری مبتنی بر سکه طلای مفید با نماد عیار را نام برد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

مزیت صندوق سرمایه گذاری طلا در مقابل خرید طلای فیزیکی

خرید طلا و سکه به صورت فیزیکی ریسک­‌های زیادی دارد. برای مثال، خطر به سرقت رفتن و یا تقلبی بودن آن از مواردی است که ممکن است همیشه سرمایه‌گذاری شما را تهدید ­‌کند. بنابراین به جای خرید طلا به صورت فیزیکی می­‌توان از صندوق‌­های طلا برای سرمایه‌گذاری استفاده کرد و این ریسک­‌ها را پوشش داد. علاوه‌براین، هزینه و کارمزد معاملات مستقیم سکه و طلای فیزیکی، به مراتبی بیشتر از صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلاست.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، سرمایه‌گذاری در هر بازاری نیاز به شناخت کافی و داشتن اطلاعات مناسب است. بازار طلا و سکه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به رصد و تحلیل دائم اخبار و وقایع، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.