صندوق سرمایه گذاری طلا و نکاتی که می‌بایست در مورد آن بدانید

1381 نفر دقیقه
صندوق سرمایه گذاری طلا

سرمایه گذاری در طلا یا صندوق‌های آن؟

یکی از روش‌های رایج برای سرمایه‌گذاری، خرید و فروش طلا و سکه زینتی است و یکی از مهمترین دلایل آن هم حفظ ارزش دارایی خود در برابر تورم است. به طور کلی، سرمایه‌گذاری در لغت به معنای خرید یک دارایی در حال حاضر و فروش آن با قیمتی بالاتر در آینده است. سرمایه‌گذاری، همواره با دو عامل بسیار مهم ریسک و بازده همراه است. استراتژی‌های صحیح و راهبردی سرمایه‌گذاری به دنبال حداکثر کردن بازده (سود) و در مقابل حداقل کردن ریسک هستند، به گونه‌ای که تعادلی منطقی و درست حاصل شود. در مقاله حاضر تلاش شده است که روش مناسبتری در مقایسه با خرید طلا و سکه زینتی معرفی شود. این ابزار در بازار سرمایه به صندوق سرمایه گذاری طلا شهرت دارد.

صندوق سرمایه‌گذاری 

قبل از شروع سرمایه‌گذاری ذکر این نکته خالی از لطف نیست که سرمایه‌گذاری کاملا تخصصی است و افرادی که احساس می‌کنند دانش تخصصی و زمان کافی برای تحلیل و رصد بازار ندارند، مانند تمام کشورهای پیشرفته، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین گزینه است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سبدگردانی از مهمترین ابزارهای اینگونه سرمایه‌گذاری هستند. طبق قوانین و اصول بازار بورس و اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری، یک نهاد مالی است که حوزه اصلی فعالیت آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن در سود و زیان صندوق شریک هستند. انواع صندوق‌ها در بازار سرمایه وجود دارد، که از روش‌های مطمئن سرمایه‌گذاری غیرمستقیم محسوب می‌شوند.  یکی از صندوق‌های رایج سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه گذاری طلا است. صندوق طلا نوعی صندوق کالایی قابل معامله در بورس است که با هدف کاهش ریسک، سرمایه‌های جمع‌آوری شده را به جای سپرده و اوراق مشارکت، در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق سرمایه گذاری طلا 

صندوق‌های سرمایه گذاری طلا، سبدی از دارایی‌های مبتنی بر طلا تشکیل می‌دهند. این صندوق‌ها معمولا روی شرکت‌های مالک معادن طلا، شمش و سکه‌های طلا، اوراق مشتقه و شرکت‌های تولیدکننده طلا و جواهرات سرمایه‌گذاری می‌کنند.

سرمایه‌گذاری روی طلای فیزیکی با ریسک زیادی همراه است. ریسک‌هایی مانند احتمال تقلبی بودن، ریسک نگهداری از طلا در خانه، سرقت آن و غیره. از این روست که صندوق سرمایه گذاری طلا کمک می‌کند تا این قبیل معایب رفع گردد و مزایایی را برای سرمایه‌گذارانش در پی داشته باشد که در ادامه مقاله گفته می‌شود.

انواع صندوق سرمایه‌گذاری 

با توجه به ترکیب دارایی‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 3 نوع کلی دسته‌بندی می‌شوند.

  1. صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، بیشتر سرمایه خود را در گواهی سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. از مزایای این صندوق، می‌توان به ریسک کم اشاره نمود که میزان بازدهی کم اما ثابتی دارد.

  1. صندوق سرمایه گذاری در سهام

صندوق سرمایه گذاری در سهام، وجوه جمع‌آوری شده را به خرید سهام شرکت‌ها اختصاص می‌دهد. از آنجایی که این نوع صندوق، ریسک بالاتری دارد، انتظار می‌رود بازدهی بیشتری نیز داشته باشد.

  1. صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، به لحاظ ویژگی و دارایی‌ها، بین دو صندوق با درآمد ثابت و صندوق در سهام قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، ریسک و بازده آن، پایین‌تر از صندوق‌های در سهام و بالاتر از صندوق‌های با درآمد ثابت است.

انتخاب هر یک از این نوع صندوق‌ها به عوامل مختلفی از جمله ریسک‌پذیری، بازده مورد انتظار، افق سرمایه‌گذاری، میزان دارایی و غیره بستگی دارد. در وبسایت مدیریت ثروت مانو، طرح‌های سرمایه‌گذاری متناسب با روحیات مالی و ریسک‌پذیری افراد طراحی شده است. این طرح‌های سرمایه‌گذاری مناسب افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری مطمئن در بورس هستند، و در عین حال دانش تخصصی و زمان کافی برای رصد و تحلیل بازار ندارند.

 

مزایای صندوق‌های طلا نسبت به سرمایه‌گذاری در طلای فیزیکی

  • امکان سرمایه‌گذاری آنلاین همراه با کارمزد معامله کمتر

صندوق سرمایه گذاری طلا در بورس قابل معامله است که به صورت آنلاین خرید و فروش می‌شوند. سرمایه‌گذاران می‌توانند تنها با داشتن کد معاملات آنلاین بورس، به شیوه‌ای غیرحضوری و آنلاین در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند. کارمزد خرید و فروش واحد صندوق های سرمایه گذاری طلا بسیار کمتر از بازار فیزیکی و به میزان 0.223 درصد است که در مقایسه با کارمزد بین 1 تا 2 درصد ارزش معامله در خرید و فروش فیزیکی، رقم بسیار کمتری است.

  • بازدهی بیشتر نسبت به سکه فیزیکی و مدیریت حرفه‌ای سبد صندوق

مدیران صندوق های سرمایه گذاری طلا، افرادی متخصص و حرفه‌ای هستند که با بکارگیری ابزارهای بازار آتی سکه می‌توانند بازدهی بیشتری را نسبت به بازار فیزیکی طلا برای سرمایه‌گذاران کسب نمایند.

  • نقدشوندگی بالا به واسطه حضور بازارگردان

حضور بازارگردان، یکی از مزایای مهم صندوق‌های قابل معامله است. بازارگردان در ساعات معامله صندوق های طلا، هر لحظه سفارش خرید و فروش را در محدوده نزدیک به NAV ثبت می‌کنند، به همین جهت سرمایه‌گذاران نسبت به نقد کردن سرمایه خود هیچ دغدغه‌ای نخواهند داشت.

  • امکان وثیقه قرار گرفتن واحد صندوق‌ها جهت دریافت وام

از آنجایی که سرمایه‌گذاری در صندوق‌های قابل معامله در سپرده‌گذاری مرکزی ثبت می‌شود، سند کاملا معتبری برای وثیقه گذاشتن در نزد بانک جهت دریافت وام محسوب می‌شود.

 

  • امکان سرمایه‌گذاری با مبالغ کم

با حدود یک صدم سرمایه لازم برای خرید یک سکه، می‌توان در صندوق طلا سرمایه‌گذاری کرد. گاهی شاید مورد نیاز باشد که سرمایه‌گذار به اندازه یک پنجم سکه، پول نقد داشته باشد که این امکان را صندوق طلا برای وی فراهم می‌کند. این در حالی است که در بازار فیزیکی، سرمایه‌گذار مجبور است یک سکه کامل را نقد کند.

ریسک‌ صندوق‌های طلا چیست؟

ریسک صندوق‌های طلا در وهله اول، بیشتر مربوط به خطراتی می‌شود که قیمت طلا را تهدید می‌کند. در مرحله دوم، ریسک صندوق های طلا، مربوط به نقدشوندگی است. برخلاف دیدگاه اغلب مردم، ریسک کلاهبرداری و تقلبی‌بودن در مورد این صندوق‌ها وجود ندارد، زیرا ضامن آن‌ها بانک مرکزی است.

شیوه عملکرد صندوق های سرمایه گذاری طلا چگونه است؟

در صندوق های سرمایه گذاری طلا، پول اعضا در سبدی از دارایی‌های مالی سرمایه‌گذاری می‌شود و نسبت به نرخ بازده آن سود تعلق می‌گیرد. گاهی اوقات صندوق به منظور کاهش ریسک، پول اعضا را در اوراق مشارکت دولتی سرمایه‌گذاری می‌کند. تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری به وسیله متخصصان مالی مدیریت شده تا بر اساس تجارب کارشناسان خبره، سود خوبی برای سرمایه‌گذاران حاصل شود. متخصصان مجرب، ریسک را در بازه کنترل شده قرار می‌دهند، به همین دلیل سود نهایی با اطمینان بیشتری به دست می‌آید. چنانچه سرمایه‌گذاران محترم، به دنبال کسب سود بیشتری باشند، می‌بایست میزان ریسک بالاتری را نیز متحمل شوند و به نسبت سهامی که دارند، سود به دست آورند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.