منظور از حباب قیمتی در بورس چیست؟

1679 نفر 5 دقیقه
حباب قیمتی در بورس - سامانه مدیریت ثروت مانو

از مفاهیم بااهمیت در بازار سرمایه، حباب قیمتی در بورس است که به معنای اختلاف بین ارزش ذاتی سهام با قیمتی که در بازار معامله می‌شود، است. تعیین ارزش و قیمت واقعی یک کالا، کار راحتی نیست و بیشتر اوقات پس از آن که حباب قیمت می‌ترکد و قیمت کالا به طور ناگهانی کاهش می‌یابد، افراد اهمیت آن را درک می‌کنند.

دلایل ایجاد حباب

خریدهای هیجانی که بدون در نظر گرفتن قیمت و ارزش واقعی یک کالا انجام می‌شود باعث بالا رفتن غیرمنطقی و غیرعادی  قیمت کالا می‌شود. این هجوم سرمایه‌گذاران دلیلی برای افزایش قیمت و فاصله گرفتن قیمت یک کالا از قیمت و ارزش اصلی آن می‌شود. زمانی که تقاضای یک کالا به طور غیرمعمول افزایش یابد و عرضه‌ی آن ثابت و بدون تغییر بماند، قیمت افزایش می‌یابد و در اصطلاح حباب قیمتی ایجاد می‌شود. یکی از دلایل این افزایش قیمت، افزایش نقدینگی است که باعث هجوم مردم به سمت بازار و خرید می‌شود.

ترکیدن حباب قیمتی چطور اتفاق می‌افتد؟

از بین رفتن این اختلاف قیمت یا به اصطلاح، ترکیدن حباب قیمتی از عوامل مختلفی تاثیر می‌گیرد. گاهی انتشار یک خبر یا یک اتفاق اقتصادی یا سیاسی به راحتی باعث ترکیدن حباب قیمتی می‌شود. برای مثال، در مرداد 1399 که شاخص بورس، بیش از 2 میلیون شده بود و افراد به سودهای چند صد درصدی نیز راضی نمی‌شدند، اختلاف دو وزارت اقتصاد و نفت در عرضه صندوق etf دارا دوم (صندوق پالایشگاهی) دلیلی شد برای ترکیدن این حباب و شاخص طی 9 ماه، به نزدیک یک میلیون و صد هزار واحد رسید.

حباب قیمتی - قیمت - بازار- بورس - سرمایه‌گذاری - مانو - امید

آیا بورس هم حباب قیمتی دارد؟

حباب قیمتی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری مانند بورس، بازار خودرو، مسکن، ارز و سکه به وجود می‌آید. آنچه در بازار سرمایه معامله می‌شود، سهام شرکت‌های مختلفی است که ارزش آن‌ها افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که این سهام‌ها دچار حباب شوند گفته می‌شود که بازار بورس دچار حباب شده است.

برای تعریف دقیق‌تر این مسئله می‌توان شرکت‌هایی را مثال زد که با تبلیغ اسم شرکت یا محصولی که تولید می‌کنند ارزش سهام را افزایش می‌دهند، افراد شروع به خرید این سهام‌ می‌کنند و به دنبال آن، قیمت به طور مرتب افزایش می‌یابد.

به عبارتی مسئله‌ی عرضه و تقاضا باعث افزایش قیمت سهام می‌شود و شدت گرفتن این روند، حباب بورسی را ایجاد می‌کند. اصطلاح خرید هیجانی یکی از اصطلاحاتی است که باید در بازار بورس و دیگر بازارهای خرید و فروش مورد بررسی قرار گیرد چرا که خریدهای هیجانی که بدون داشتن آگاهی و دانش کافی و با تقلید از کلیت بازار انجام می‌شوند باعث به وجود آمدن حباب می‌شوند.

زمانی که حباب بورس بترکد قیمت سهام یا کالا به ارزش واقعی و ذاتی خود برمی‌گردد و افرادی که بدون در نظر گرفتن حباب اقدام به خرید کرده‌اند متضرر می‌شوند. در این مواقع این افراد به سمت فروش سهام یا کالای خریداری شده هجوم می‌برند و می‌خواهند برای جلوگیری از ضرر بیشتر سهام مورد را به فروش برسانند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

توصیه می‌شود، پیش از ورود به بورس و خرید و فروش سهام، با مسئله‌ حباب قیمتی و شیوه‌ی به وجود آمدن آن آشنا شوید. باید در نظر داشته باشید که این حباب‌ها با کوچکترین اتفاقات ترکیده می‌شوند. فراموش نکنید که شکل‌گیری حباب بورسی و ترکیدن آن تا حد بسیار زیادی به اخبار و عکس‌العمل افراد حاضر در بازار بستگی دارد. اطلاع نداشتن از شیوه‌ی درست خرید و فروش سهام یکی از دلایل اصلی به وجود آمدن حباب بورسی است.

درباره مانو

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار و اتفاقات اقتصادی، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود و به صورت غیرمستقیم، در بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.