صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (etf)

1290 نفر 5 دقیقه
صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (etf) - سرمایه گذاری در مانو

صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF) نوعی اوراق بهادار است که شامل مجموعه‌ای از اوراق بهادار، مانند سهام  است که اغلب یک شاخص اساسی را دنبال می‌کند، اگرچه این اوراق بهادار می‌تواند در هر بخش از صنعت سرمایه‌گذاری کند یا از استراتژی‌های مختلف استفاده کند. صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF) از بسیاری جهات شبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک معمولا ریسک قابل قبولی دارند و بین سرمایه‌گذاران محبوب هستند و در بلندمدت سوددهی آنها راضی‌کننده است، صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (etf) نیز یکی از این صندوق‌ها است. در این صندوق‌ها با توجه به تجمیع سرمایه‌ها، بازدهی مناسبی وجود دارد، و مدیریت حرفه‌ای کنترل آنها را بر عهده دارند. ETF شباهت زیادی با صندوق سرمایه‌گذاری مشترک دارد.

این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران از طیف‌های مختلفی چون سرمایه‌گذران نوپا، تا افراد حرفه‌ای در بورس مناسب است.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF) برای اولین بار در سال ۱۹۹۳ در بورس عرضه شدند. این صندوق تنوع زیادی در اوراق بهادار دارد و به صرف زمان زیاد نیازی نیست. به عبارتی دیگر، ETF‌ به نوعی از اوراق بهادار گفته می‌شود، که خود مجموعه‌ای از اوراق بهادار دیگر است. این صندوق‌ها روزانه در بازار بورس قابل معامله است.

در واقع می‌توان گفت که صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس یا همان ETFs، هم تنوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را دارد و هم مانند سهام به صورت روزانه قابل معامله هستند که این ویژگی‌ها باعث محبوببیت ETF شده ‌است.

صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس میتواند شامل انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری مانند درآمد ثابت، در سهام و مختلط باشد.

اما برای سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌ معامله در بورس (ETF) چه باید کرد؟

روند عرضه و تقاضا ETF

تامین‌کننده و یا ارائه‌کننده، که به صندوق‌های مختلف دارایی‌هایی اساسی دسترسی دارد، صندوقی از سهام متنوع بوجود می‌آورد و سپس آن را برای فروش به سرمایه گذاران ارائه می‌کند. سرمایه‌گذاران نیز در این مرحله می‌توانند مانند هر سهام دیگری بخشی از این سبد را خریداری کنند. و درست مانند سهام، آن را در طول روز و ساعات کاری رسمی بورس خرید و فروش کنند.

همانطور که پیش از این گفتیم صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس با صندوق‌های مشترک شباهت‌های زیادی دارد، اما چه چیزی باعث تمایز میان این دو می‌شود؟

تفاوت ETF با صندوق سرمایه‌گذاری مشترک

صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس یا ETF معمولا نسبت به صندوق‌های مشترک هزینه‌ کمتری دارند. اکثرا از مالیات معاف هستند و این مزیت بزرگی برای سرمایه‌گذاران است. اما در مقابل گردش مالی در صندوق‌های مشترک بیشتر از ETF است. با اینکه محبوبیت ETF ها در حال افزایش است اما هنوز تعداد صندوق‌های مشترک بیشتر است. ETF‌ مانند سهام در بورس معامله می‌شود و تغییر قیمت آنها برای سهامداران قابل‌رصد است. توجه داشته باشید که این ETF ها، از چندین سهام مختلف تشکیل شده و مانند سهام متعلق به یک شرکت خاص نیست.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF)

برای سرمایه‌گذاری در ETF، مانند سهام باید کد بورسی دریافت کنید، با تحقیق و تحلیل، صندوق سرمایه‌گذاری مورد نظرتان را انتخاب کنید، سپس ثبت سفارش کنید و در زمان‎های مناسب آن را معامله کنید.

انواع صندوق سرمایه‌گذاری قابل‌معامله در بورس (ETF)

ETF انواع مختلفی دارد. ممکن است یک صندوق شامل چندین دارایی مختلف باشد، یعنی هم سهام، هم سپرده بانکی و هم شمش طلا، سکه، اوراق بهادار و غیره در آن گنجانده شده باشد. این بدین معنی است که شما وقتی بخشی از این صندوق را می‌خرید، در واقع مالک سهام بخشی از تمام دارایی‌هایی هستید که در این صندوق وجود دارد. این صندوق می‌تواند ترکیبی از بورس‌های مختلف باشد و یا فقط به صورت تخصصی روی صنایع خاصی فعالیت داشته باشد.

توجه داشته باشید، که برای معامله این صندوق‌ها، باید هزینه‌هایی چون هزینه کارمزد کارگزای‌ها را به‌صورت آنلاین بپردازید. این هزینه با هزینه‌های مربوط به سهام تفاوت چندانی ندارد. مانند سهام، شما باید توانایی رصد افت و خیز بازار را داشته باشید و خود را از هیجانات خرید و فروش ناگهانی دور نگه دارید، اما اگر روحیه رسیک‌پذیری ندارید، برای شروع سرمایه‌گذاری، این صندوق‌ها می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد.

همچنین طرح‌های مدیریت ثروت مانو، این امکان را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش مالی و توان مالی، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره ببرند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.