سرمایه‌گذاری جذاب پاییز 1400 کدام بازار است؟

1140 نفر 5 دقیقه
سرمایه‌گذاری - بورس - بازار -مانو- امید- سرمایه - پول - مالی

طبق روال گذشته‌، اقتصاد کشور، در دوره‌ی ابهام به سر می‌برد. تورم‌های پی‌درپی و افزایش قیمت‌ها و همچنین شروع کار دولت جدید، باعث شده وضعیت کلی آینده‌ بازارها در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. با این حال، مردم به فکر سرمایه خود هستند و به همین خاطر یکی از سوالات پرتکرار این روزها، یافتن سرمایه‌گذاری جذاب برای پاییز 1400 است.

در این مقاله با تحلیل داده‌های موجود و شرایط فعلی سعی شده است سرمایه‌گذاری جذاب در پاییز 1400 را شناسایی کنیم.

ابهام در سیاستگذاری اقتصادی دولت جدید

می‌دانیم که وضعیت کلی اقتصاد متاثر از پارامترهای بسیار زیادی است. سیاست‌های اقتصادی گذشته، رفتار بازار، معادلات جهانی و غیره که در اکثر آنها دولت و مدیران کشور تقریبا نقش اصلی را بازی می‌کنند. چراکه امر تصمیم‌گیری و واکنش به هر یک از کنش‌های موجود در اقتصاد بر عهده‌ی آن‌ها است.

دولت جدید کمتر از سه ماه است که شروع به کار کرده است و هنوز سیاست‌های اقتصادی خود را ابلاغ نکرده است. با این حال باید لایحه‌ی بودجه‌ی سال 1401 را تا آذر ماه به مجلس ابلاغ کند. لایحه‌ی بودجه‌ی دولت جدید می‌تواند بسیاری از ابهامات را رفع و یک نمای کلی از آینده‌ی بازار ارائه کند.

از آن‌جایی که چند سالی است تحریم‌ها به صورت حداکثری روی اقتصاد فشار وارد کرده‌اند و راه را برای بسیاری از راه حل‌های موجود اقتصاد ایران سد کرده‌ است، سیاست خارجی دولت جدید نیز می‌تواند تعیین‌کننده باشد که با توجه به اظهارات اخیر طرف‌های غربی، جمهوری اسلامی ایران نیز احتمالا ظرف یکی دو ماه آینده چه تصمیماتی در این باره اتخاذ می‌کند.

بنابراین، با توجه به اتفاقات پیش رو نمی‌توان نظر قطعی داد اما با این همه تحلیل داده‌های گذشته و وضعیت فعلی تا حدی می‌تواند برای پیش‌بینی و معرفی سرمایه‌گذاری جذاب پاییز 1400 مفید باشد.

بازدهی بازارهای موازی در پنج ماهه نخست سال 1400

در پنج ماهه‌ی نخست سال 1400، بازدهی بازارهای موازی به شرح زیر است:

  1. طلا: 6٪
  2. مسکن: 8٪
  3. کالاهای با دوام (مانند خودرو): 9٪
  4. سکه: 12٪
  5. بورس: 15٪

نرخ بازدهی بازار سهام (بورس)

در 6 ماهه‌ی دوم سال 1399 بازار سهام، اصلاح عمیق با به نوعی ریزش تاریخی را تجربه کرد که تا خرداد 1400 نیز ادامه داشت. اما با روی کار آمدن دولت جدید، امید به بازار برگشت و تا مرداد ماه، شرکت‌ها کمی از افت قیمت خود را اصلاح کردند. در واقع این بازار ظرف این مدت دچار یک عقب‌ماندگی نامعقول در مقایسه با سایر بازارها شده است.

با توجه به رشدی که تجربه کرد، تلاش‌هایی دیده می‌شود که بازار سهام در پی جبران این عقب ماندگی است و همچنان جای رشد دارد. هر چند، در ماه مهر نمره قبولی نگرفت.

با این حال، به نظر می‌رسد 6 ماهه‌ی دوم نیز بورس بازدهی بهتری در مقایسه با بازارهای موازی داشته باشد. با توجه به تحلیل داده‌ها و رفتار بازار سهام تا کنون، یک رشد حداقل 15 درصدی برای بازار بورس در 6 ماه آینده پیش‌بینی می‌شود. با این همه نمی‌توان نظر قطعی در این باره داد چراکه سیاست‌های اقتصادی دولت جدید هنوز صراحتا ابلاغ نشده‌است.

تاثیر سیاستهای اقتصادی دولت بر بورس

وضعیت آینده‌ی بورس تنها محدود به تصمیمات دولت درباره‌ی بورس اوراق بهادار نمی‌شود، بلکه سایر تصمیماتی که دولت درباره‌ی مدیریت اقتصاد می‌گیرد نیز به صورت غیرمستقیم بر وضعیت بورس تاثیر می‌گذارد. در ادامه به دو مورد از تعیین کننده‌ترین سیاست‌های دولت در ارتباط با بورس خواهیم پرداخت.

سیاست دولت در ارتباط با ارز 4200 تومانی

ارز 4200 تومانی به واردات برخی کالاهای اساسی‌ و همچنین واردات مواد اولیه‌ی ضروری اختصاص داده می‌شود. برخی از داروها، خوراک دام، روغن و غیره از مواردی هستند که با ارز 4200 تومانی وارد کشور می‌شوند. از همان ابتدا که این سوبسید (یارانه) در نظر گرفته شد اما و اگرهای زیادی به وجود آمد. این طرح مخالفان زیادی داشت و در نهایت نیز ضربه‌های جبران ناپذیری به اقتصاد وارد کرد.

دولت پیشین در اصل این طرح را به قصد حفاظت از رفاه و منافع مردم اجرا کرد اما در نهایت نفع این طرح به کسانی جز مردم عادی رسید. در حال حاضر شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت و مجلس جدید مصمم هستند تا در صورت امکان ارز 4200 تومانی را حذف کنند.

حذف ارز 4200 تومانی بر کلیت پیکره اقتصاد اثرگذار است. چراکه می‌تواند در لایحه‌ی بودجه تغییرات قابل‌توجهی به وجود آورد. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی و ارز عادی تبدیل به یارانه شود و بین هفت دهک پایین‌تر تقسیم شود. به هر شکل هر تصمیمی که در این باره گرفته شود به صورت غیرمستقیم روی تمامی بازارها از جمله بورس تاثیر خواهد گذاشت. چراکه بورس مستقیما با صنایعی در ارتباط است که بخش قابل‌توجهی از آن‌ها از این یارانه استفاده می‌کردند و با حذف آن شرایط تغییر خواهد کرد.

سیاست قیمتگذاری دستوری

قیمت بسیاری از کالاها توسط بازار تعیین می‌شود اما برخی کالاها مانند کالاهای اساسی یا استراتژیک نیز هستند که بعضا دولت در روند قیمت‌گذاری آن‌ها به صورت مستقیم دخالت می‌کند. به این نوع قیمت‌گذاری اصطلاحا قیمت‌گذاری دستوری گفته می‌شود. در چند ماه گذشته قیمت مصالح ساختمانی بالاخص سیمان و آهن‌آلات به طرز غیرمعقولی بالا رفته و با اختلاف از تورم پیشی گرفته است. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند، این قیمت‌ها واقعی نیست و باید پایین بیاید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سیاست دولت در این زمینه نیز بسیار تعیین‌کننده است. اگر دولت صبر کند تا بازار به خودی خود قیمت سیمان و آهن‌آلات را تعیین کند، فارغ از روند صعودی یا نزولی آن، این مسئله بر بازار بورس تاثیر منفی چندانی نمی‌گذارد اما اگر دولت مستقیما ورود کند و به صورت دستوری بر روی صنایع سیمان و آهن‌آلات قیمت‌گذاری کند وضع فرق می‌کند. ماهیت بورس با قیمت‌گذاری دستوری سازگاری ندارد و با گرفتن چنین تصمیماتی قطع به یقین بازار بورس رو به افول می‌رود. با این همه با توجه به اعتراضات مالباختگان در گذشته و بحث‌برانگیز شدن وضعیت بورس به نظر نمی‌رسد دولت چنین سیاستی را در پیش گیرد.

بنابراین وضعیت کلی نشان می‌دهد که در سه ماه آینده بازار سهام برای افرادی که با آن آشنایی دارند بهترین گزینه برای سرمایه‌‌گذاری باشد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد، در نیمه نخست سال، بورس در بازدهی پیشتاز بوده است و پیش‌بینی می‌شود این روند برای ادامه سال نیز ادامه داشته باشد، هر چند در این مسیر نوساناتی را هم تجربه کند. بنابراین، شاید پاسخ به سوال سرمایه‌گذاری جذاب پاییز 1400، بورس سهام باشد.

ولی این نکته نباید فراموش شود که سرمایه‌گذاری و انتخاب فرصت‌ها کاملا یک حرفه تخصصی است و به مهارت نیاز دارد. اگر احساس می‌کنید مهارت کافی ندارید، انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری غیرمستقیم می‌تواند راهکار خوبی باشد.

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را مهیا کرده است که افراد بدون نیاز به صرف وقت بابت تحلیل اخبار و مولفه‌های اقتصادی، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، در بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.