4 سال قبل

اجاره یا خرید خانه؟

844 نفر دقیقه
اجاره یا خرید خانه؟ کدام بهتر است؟

اجاره یا خرید محلی که در آن زندگی می‌کنید یک تصمیم مهم است. این فقط بر میزان پس‌انداز شما در پایان ماه تأثیر نمی‌گذارد. این امر همچنین بر سبک زندگی و اندازه پس اندازهای شما در طی سالها تأثیر می‌گذارد. مردم هر روز خانه‌هایی را خریداری می‌کنند که از نظر مالی بهتر است اجاره کنند، زیرا برای آنها مهم است که جایی برای ریشه‌ کردن داشته باشند. آنها داشتن یک خانه را سرمایه‌ای می‌دانند که می‌تواند رشد کند و منبعی برای کاهش مالیات باشد. به همین ترتیب، مردم به دلیل انعطاف‌پذیری و حداقل مسئولیت‌پذیری که اجاره با خود به همراه دارد ترجیح می‌دهند، اجاره کنند، حتی اگر در صورت خرید مکان، ارزش خالص و سرمایه بیشتری را به مرور جمع کنند.

بسیاری از مردم تمایل به مالکیت دارند. این یک مسئله تجاری بزرگ برای همه است، از وام‌دهندگان وام مسکن گرفته تا آژانس‌های املاک و مستغلات گرفته تا مشاغل مربوط به بازسازی و نوسازی منازل. به طور طبیعی، ما با این پیام بمباران می‌شویم که صاحبخانه بودن کلید خوشبختی و بخشی از رویای هر فرد است. اما مالک بودن همیشه بهتر از اجاره نیست و اجاره لزوما برای همه ساده‌تر نیست. جوانب مثبت و منفی هر یک از انتخاب‌ها را در نظر بگیرید تا بفهمید اجاره یا مالکیت کدامیک برای شما بهتر است.

اجاره به معنای این است که شما می‌توانید هر بار که اجاره‌نامه شما تمام می‌شود، بدون مشکل جا به جا شوید. با این حال، همچنین به این معنی است که اگر صاحبخانه شما تصمیم به فروش ملک خود بگیرد، باید به صورت ناگهانی نقل مکان کنید. برای این کار فقط لازم است آنها اجاره خانه را به بیش از توانایی پرداختی شما برسانند.

بزرگترین باور در مورد اجاره این است که شما هر ماه «پول‌تان را دور می‌ریزید». اینطور نیست شما به مکانی برای زندگی احتیاج دارید و این موضوع همیشه هزینه‌بر است.

هنگام اجاره، دقیقاً می‌دانید که هر ماه برای مسکن چه مقدار هزینه خواهید کرد. هنگامی که مالک هستید، ممکن است به جز قبض‌های عادی خود یک ماه هزینه دیگری پرداخت نکنید. در ماه آینده، ممکن است هزینه اضافی برای یک سقف جدید هزینه کنید. اما در هنگام اجاره هرگز مجبور به پرداخت هزینه برای تعویض سقف خود نخواهید شد.

به عنوان یک مستاجر، با هر بار تمدید اجاره نامه با افزایش غیر قابل پیش بینی اجاره روبرو می‌شوید. اگر در قسمت معروف و محبوبی از شهر زندگی می‌کنید، افزایش اجاره بها زیاد خواهد بود. در مقابل، اگر وام مسکن با نرخ ثابت دریافت کنید، پرداخت ماهیانه شما هرگز افزایش نخواهد یافت.

در حالی که معمولاً مالکیت خانه به عنوان راهی برای ایجاد ثروت معرفی می شود، خانه شما می تواند ارزش خود را از دست بدهد. محله قابل قبولی که در آن کوچ کرده‌اید ممکن است پسرفت کند.

در صورت اجاره، صاحبخانه شما تمام هزینه‌های تعمیرات و نگهداری را برعهده می‌گیرد، البته مطمئناً ممکن است این کارها به سرعت انجام نشود و آنطور که شما می‌خواهید انجام نشود.

هنگامی که ملکی را خریداری می‌کنید، هر ساله باید هزینه‌های استهلاک خانه را در نظر بگیرید و اگر تورم سالیانه در نظر بگیرید از دست رفتن سرمایه را احساس خواهید کرد.

بازار بورس و یا طلا در مقابل بازار مسکن سود بیشتری دارد، و سودهای چندبرابری نصیب افراد خواهد شد. در شرایطی با تورم بالا به درستی نمیتوان تصمیم گرفت که اجاره یا خرید مسکن، کدام به صرفه‌تر است.

با توجه به نوسانات شدید در بازار برخی ترجیح می‌دهند، پولشان را صرف خرید ملک کنند. اما باید توجه داشت که بازار مسکن نسبت به بازار سرمایه شیب رشد کمتری دارد و هزینه‌های معمول نگهداری نیز قابل چشم‌پوشی نیستند، از طرف دیگر بازار مسکن ریسک پایینی دارد و خطر زیادی سرمایه شما را تهدید نمی‌کند.

از طرف دیگر با افزایش شدید قیمت‌ها در بازار ملک و مسکن برخی دیگر از پس هزینه‌های خرید خانه بر نمی‌آیند و در عین حال نمی‌خواهند ارزش سرمایه‌شان از دست برود و با توجه به شرایط وارد بازار سرمایه‌گذاری می‌شوند.

به صورت کلی اگر می‌توانید به سرمایه‌گذاری دست بزنید که سود بیشتری نسبت به بازار مسکن دارد، و یا مایل هستید محل سکونتتان را به تناوب تغییر دهید، بهتر است به جای خرید خانه اقدام به اجاره کنید، اما توجه داشته باشید باید روحیه ریسک‌پذیری را در خود بالا ببرید و توان مقابله و معاشرت با صاحبخانه را داشته باشید و در عین حال به سرمایه‌گذاری در بازارهای دیگر خودتان را به سود مطلوب برسانید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.