معاملات الگوریتمی، روش جدید معامله در بازار سرمایه ایران

564 نفر 7 دقیقه
معاملات الگوریتمی

بسیاری از ما در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری به رایانه و فناوری تکیه می‌کنیم و سرمایه‌گذاران نیز از این قاعده مستثنی نیستند. به لطف معاملات الگوریتمی، تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران از شرایط بهینه بازار استفاده می‌کنند تا به میزان قابل توجهی ثروتمندتر شوند.

معاملات الگوریتمی که به نام الگو تریدینگ نیز شناخته می‌شوند⸵ روشی برای معاملات سهام است که از مدل‌ها و فرمول‌های پیچیده ریاضی برای شروع تراکنش‌های مالی با سرعت بالا و خودکار استفاده می‌کند.

 هدف معاملات الگوریتمی کمک به سرمایه‌گذاران برای اجرای استراتژی‌های مالی خاص در سریع‌ترین زمان ممکن برای به دست آوردن سود بیشتر است. همانطور که الگو تریدینگ دارای مزایای زیادی است، ریسک و معایبی نیز دارد که در ادامه این مقاله خواهید خواند.

معاملات الگوریتمی چگونه کار می کنند؟

الگوریتم یک فرآیند یا مجموعه‌ای از قوانین تعریف شده است که برای انجام یک فرآیند خاص طراحی شده است. معاملات الگوریتمی از برنامه‌های کامپیوتری برای معامله با سرعت و حجم بالا بر اساس تعدادی معیار از پیش تعیین شده مانند قیمت سهام و شرایط خاص بازار استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، یک معامله‌گر ممکن است از معاملات الگوریتمی برای اجرای سریع سفارشات زمانی که یک سهام خاص به یک قیمت خاص می‌رسد یا به زیر آن می‌رسد، استفاده کند. الگوریتم ممکن است بر اساس چنین شرایطی تعیین کند که چه تعداد سهام خرید یا فروش شود. هنگامی که یک برنامه راه‌اندازی شد، آن معامله‌گر می‌تواند عقب بنشیند، استراحت کند و بداند که معاملات به صورت خودکار پس از برآورده شدن آن شرایط از پیش تعیین شده انجام می‌شود.

مزایای معاملات الگوریتمی

یکی از مزیت‌های اصلی معاملات الگوریتمی این است که فرآیند معاملات را خودکار می‌کند و تضمین می‌کند که سفارش‌ها در شرایطی که به‌عنوان شرایط خرید یا فروش بهینه تلقی می‌شوند، اجرا شوند. از آنجایی که سفارش‌ها فورا ثبت می‌شوند، سرمایه‌گذاران می‌توانند مطمئن باشند که فرصت‌های کلیدی را از دست نخواهند داد. در مقابل، سفارشات دستی نمی‌توانند به تقلید از سرعت معاملات الگوریتمی نزدیک شوند. علاوه بر این، از آنجا که همه چیز به طور خودکار توسط رایانه انجام می‌شود، خطای انسانی عملاً از معادله خارج می‌شود (البته با فرض اینکه الگوریتم به درستی توسعه یافته است). 

علاوه بر این، معاملات الگوریتمی اغلب هزینه‌های تراکنش را محدود یا کاهش می‌دهد، بنابراین به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد حتی بیشتر از سود خود را حفظ کنند. در نهایت، معاملات الگوریتمی خطرات تصمیم‌گیری بر پایه احساسات به جای منطق را، که سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند، از بین می‌برد.

معایب الگو تریدینگ

یکی از معایب عمده الگو تریدینگ این است که یک اشتباه ساده می‌تواند به سرعت  به یک فاجعه بزرگ تبدیل شود. تصمیم اشتباه یک معامله‌گر هنگام معامله می‌تواند باعث ضرر و از دست دادن پول شود، اما وقتی الگوریتم معیوب دارید، نتایج می‌تواند کاملاً فاجعه‌بار باشد. به این دلیل که یک الگوریتم واحد می‌تواند صدها تراکنش را در عرض چند دقیقه راه‌اندازی کند و اگر مشکلی پیش بیاید، میلیاردها سرمایه در همان بازه زمانی از دست می‌رود.

تاکنون، حادثه “سقوط سریع” به دفعات متعدد در بازارهای جهانی به دلیل مشکلات معاملات الگوریتمی رخ داده است. به عنوان مثال، معاملات الگوریتمی عامل سقوط سریع در سال ۲۰۱۰ بود، که منجر به سقوط شاخص‌های سهام ایالات متحده شد (اگرچه آن‌ها در عرض یک ساعت دوباره بازگشتند). الگو تریدینگ نیز با نوسانات قابل‌توجه بازار مرتبط است. در حالی که اقدامات کنترل کیفیت می‌تواند به جلوگیری از ضررهای ناشی از الگوریتم‌های تعریف نشده یا کدگذاری شده کمک کند، سرمایه‌گذاران باید از خطرات کنار گذاشتن کنترل و اجازه دادن به رایانه‌ها برای انجام همه کارها آگاه باشند.

الزامات فنی برای الگو تریدینگ

پیاده‌سازی الگوریتم با استفاده از یک برنامه رایانه‌ای مرحله نهایی معاملات الگوریتمی است که همراه با بک‌تست است. (آزمایش عملکرد الگوریتم در دوره‌های گذشته بازار سهام برای دیدن اینکه آیا استفاده از آن سودآور بوده است). چالش این است که استراتژی مشخص‌شده را به یک فرآیند کامپیوتری یکپارچه تبدیل کنیم که به یک حساب معاملاتی برای ثبت سفارش دسترسی دارد. شرایط زیر برای معاملات الگوریتمی وجود دارد:

  • دانش برنامه نویسی کامپیوتر برای برنامه‌ریزی استراتژی معاملاتی مورد نیاز، کسی که برنامه‌نویسی بلد باشد یا نرم‌افزارهای تجاری از پیش ساخته شده.
  • دسترسی به پلتفرم های معاملاتی برای ثبت سفارش.
  • دسترسی به فیدهای داده‌های بازار که توسط الگوریتم برای فرصت‌های سفارش‌دهی نظارت می‌شوند.
  • توانایی و زیرساخت برای بک‌تست گرفتن از سیستم پس از ساخته شدن، قبل از اینکه در بازارهای واقعی فعال شود.
  • بسته به پیچیدگی قوانین پیاده‌سازی شده در الگوریتم، داده‌های تاریخی موجود برای بک‌تست.

سخن پایانی

معاملات الگوریتمی، نرم‌افزارهای کامپیوتری و بازارهای مالی را برای باز و بسته کردن معاملات بر اساس کد برنامه ریزی شده گرد هم می‌آورد. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران می‌توانند زمان باز یا بسته‌شدن معاملات را تعیین کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از قدرت محاسباتی برای انجام معاملات با فرکانس بالا استفاده کنند. با انواع استراتژی‌هایی که معامله‌گران می‌توانند استفاده کنند، امروزه معاملات الگوریتمی در بازارهای مالی رایج است. برای شروع پیشنهاد می‌کنیم، با سخت‌افزار کامپیوتر، مهارت‌های برنامه‌نویسی و تجربه بازار مالی آشنا شوید و یا در موسسه یا شرکتی که این خدمات را ارائه می‌دهد حساب معاملاتی باز کنید. شرکت تحلیلگر امید یکی از معدود سازمان‌هایی است که در ایران در زمینه معاملات الگوریتمی فعالیت می‌‎کند. برای آشنایی با بیشتر با الگو تریدینگ می‌توانید به وب‌سایت و مقالات وبلاگ این سازمان مراجعه کنید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.