افزایش سرمایه، مفهوم اقتصادی مهم برای شرکت‌ها

1455 نفر 5 دقیقه
افزایش سرمایه از مفاهیم مهم بازار سرمایه - مدیریت ثروت مانو

افزایش سرمایه، از اصطلاحات رایج بورس و از موضوعات اقتصادی مهم شرکت‌ها است که در طول دوره فعالیت خود، به دلایل متعددی همچون رشد کسب و کار، بهبود شرایط بدهی و غیره، نیاز خواهند داشت تا منابع مالی خود را تقویت کنند.

دلیل افزایش سرمایه شرکت‌ها چیست؟

افزایش سرمایه یک شرکت به معنای افزایش اسمی میزان سرمایه ثبت شده است که برای شرکت‌های سهامی عام ممکن است با افزایش تعداد سهام منتشر شده انجام گیرد. شرکت‌ها به منظور گسترش فعالیت خود و گاهی اوقات برای اصلاح ساختار مالی خود این تصمیم را می‌گیرند.

 چگونه از افزایش سرمایه شرکت‌ها مطلع شویم؟

هر شرکت، ابتدا، این موضوع را در جلسه هیئت مدیره مطرح، سپس این تصمیم را به عنوان یک پیشنهاد در مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه می‌کند. پس از آن، سهامداران رای می‌دهند و تصمیم نهایی اتخاذ می‌شود.

به منظور اطلاع‌رسانی به عموم مردم، قبل از اینکه شرکت‌ها سرمایه خود را افزایش دهند، معمولا مستندات آن روی سامانه کدال به آدرس اینترنتی codal.ir منتشر می‌شود. معمولا چند روز قبل از بسته شدن نماد و برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده، آگهی برگزاری مجمع، روی سایت کدال به نمایش گذاشته می‌شود.

مزایای افزایش سرمایه

  • کلیه شرکت‌ها، در پرداخت سود به سهامداران عادی خود هیچ گونه الزام قانونی ندارند. از این رو، انتشار سهام عادی، ریسک مالی شرکت را بالا نخواهد برد.
  • برای افزایش سرمایه می‌توان به سرعت و بدون تحمل هزینه زیاد، سهام عادی را منتشر و به بازار عرضه کرد.
  • انعطاف‌پذیری مدیران شرکت‌ها برای تامین مالی، متناسب با چشم‌انداز و اهداف تعیین شده افزایش خواهد یافت.
  • شرکت ها می‌توانند با انتشار سهام عادی، نسبت بدهی‌ها به حقوق صاحبان سهام شرکت را کاهش دهند، سپس اوراق عرضه را منتشر کنند.
  • با انتشار سهام جدید، تغییری در مالکیت شرکت صورت نمی‌گیرد و سهامداران می‌توانند درصد مالکیت خود را حفظ یا از طریق بازار، سهام بیشتری خرید کنند.

معایب افزایش سرمایه

  • سود سهام عادی پس از کسر مالیات پرداخت می‌شود. بنابراین، پرداخت سود سهام منجر به صرفه‌جویی مالیاتی برای شرکت نمی‌شود.
  • شرکت‌هایی که سهامشان در دست افراد محدودی است، چنانچه تصمیم بگیرند سهام جدیدی منتشر کنند، در مسئله مالکیت و کنترل شرکت، مشکلات نسبتا زیادی به وجود می‌آید.
  • با انتشار سهام عادی جدید، سود هر سهم به صورت موقت کاهش می‌یابد.

آیا افزایش سرمایه شرکت به کلیه سهامداران تعلق می‌گیرد؟

افزایش سرمایه به سهامداری تعلق خواهد گرفت که در تاریخ اجرای مصوبه مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت، مالک سهام شرکت باشد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

آیا امکان دارد که شرکت به اجبار سرمایه خود را کاهش دهد؟

چنانچه خسارات احتمالی به شرکتی وارد شود و حداقل نصف سرمایه آن از بین رود، هیئت مدیره موظف خواهد بود بلافاصله مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را تشکیل دهد. تا موضوع منحل شدن یا ماندگاری شرکت مورد بررسی قرار گیرد. چنانچه مجمع با منحل شدن شرکت موافقت نکند، باید در همان جلسه، سرمایه شرکت کاهش پیدا کند.

سخن پایانی

انواع افزایش سرمایه‌ها می‌تواند تاثیر متفاوتی روی قیمت سهام بگذارد. به همین خاطر این فاکتور معمولا در تحلیل‌ها نقش مهمی بازی می‌کند.

مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، متناسب با شرایط ریسک‌پذیری خود بتوانند در بهترین فرصت‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.