استقلال مالی، پیشرفتی مستمر

2001 نفر 5 دقیقه
استقلال مالی - مدیریت ثروت مانو

روز استقلال مالی خودتان را اعلام کنید

استقلال مالی چیزی است که ارزش جنگیدن دارد. استقلال به معنای توانایی گرفتن تصمیمات دلخواه و زندگی به روشی که انتخاب کرده‌اید. اما وقتی نوبت به استقلال مالی می‌رسد، خیلی‌ها تصور می‌کنند این یک رویاست. مقاله حاضر، مسیرهایی را نشان می دهد که چطور روز استقلال مالی خودتان را اعلام کنید و پیشرفتی مستمر را در زندگی خود تجربه کنید.

استقلال مالی به چه معناست؟

هیچ تعریف دقیق و خاصی برای استقلال مالی وجود ندارد. معمول‌ترین تعریفی که می‌توان از استقلال مالی داشت، این است که شخصی به اندازه کافی ثروت داشته باشد که بتواند همانطور که دوست دارد، زندگی خود را سپری کند، بدون اینکه مجبور به کار کردن باشد. هرچند این تعریف کمی ایراد دارد، چرا که برداشت از کلمه «کارکردن» خیلی جالب نیست.

استقلال مالی باید به معنای توانایی زندگی کردن به همان روشی که شخص می‌‎خواهد، باشد. این به معنای کار نکردن نیست، بلکه می‌تواند به معنای توانایی ترک کردن یک شغل بد، بازگشتن به دانشگاه یا شروع یک کسب و کار بدون نیاز به قربانی کردن و از دست دادن چیزی باشد. همچنین، استقلال مالی باید به معنای توانایی مقابله با پستی و بلندی‌های زندگی بدون ورشکستگی، از دست دادن چیزهای حیاتی یا بدهکاری باشد.

استقلال به زبان اقتصادی

اگر بخواهیم به زبان اقتصادی بگوییم، استقلال مالی و عدم وابستگی می‌تواند در ایجاد درآمدها از دارایی‌های ما باشد. یک حساب پس‌انداز یا گواهی سپرده، (هر چند با نرخ سود اندک)، پورتفویی از سهام که پرداخت سود سالانه دارد، صندوق‌های درآمد ثابت و هر دارایی که بتواند در این طبقه‌بندی قرار گیرد.

اجاره دادن املاک و مستغلات، ایجاد راه‌های درآمدی دوم و سوم، راه‌اندازی کسب و کار همگی می‌تواند در استقلال مالی نقش موثری داشته باشد. مالکیت یک کسب و کار می‌تواند مبلغ قابل توجهی پول نقد را به گردش بیندازد، حتی اگر صاحب کسب و کار به طور مستقیم درگیر مدیریت روزانه نباشد.

جنگ برای استقلال

اگر این مقاله را در سنین 20 تا 30 سالگی می‌خوانید، برنامه‌ریزی برای مدیریت 1 میلیارد تومان ممکن است به نظرتان نشدنی باشد، اما قابل دستیابی است. برای شروع، بودجه دقیق بسیار اهمیت دارد. برای اینکه بتوانید بیشترین سود را از پول و دارایی خود کسب کنید، باید بدانید هر تومان آن کجا می‌رود. به خاطر داشته باشید نمی‌توانید جلوی نشتی چیزی را بگیرید، بدون اینکه منبع آن را پیدا کنید.

برای شروع، کاهش هزینه‌ها و افزایش پس‌انداز اولویت اول است. تقریبا همه بیش از چیزی که نیاز دارند خرج می‌کنند و کمی دقت در خرج کردن می‌تواند هزینه‌های قابل اجتناب را کم کند. پس انداز 50000 تومان در ماه هیچکس را میلیونر نمی‌کند، اما هر 50000 تومان اضافی که با احتیاط سرمایه‌گذاری می‌شود، می‌تواند ارزش آن 50000 تومان را چندین برابر کند که به آن قدرت غیرقابل انکار سود یا بهره مرکب گفته می‌شود.

سرمایه گذاری کنید، یاد بگیرید و هوشمندانه ریسک کنید

بدون ریسک کردن، استقلال مالی غیرممکن است؛ اما نکته‌، ریسک «هوشمندانه» است. مثلا سرمایه‌گذاری 1.000.000.000 تومانی روی یک تکنولوژی جدید، به امید به دست آوردن سود ده برابر، یک ریسک هوشمندانه نیست، این کار بازی با شانس است. اما تحقیق بسیار و سرمایه‌گذاری روی یک ملک اجاره‌ای در یک منطقه خوب خیلی خطرناک نیست. ابزارهای متنوع با ریسک‌های متغیری در بازارهای سرمایه‌گذاری وجود دارد.

نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که سرمایه‌گذاری به دانش، تخصص و مهارت نیاز دارد و هیچ کسی از اول استاد به دنیا نیامده است و از یک جایی آموزش‌های خود را شروع کرده است. یادگیری چیزی نیست که پایانی داشته باشد و همواره چیزهای جدیدی برای یادگیری وجود دارد. هر روز ابزارها و حتی بازارهای جدید ظهور می‌کند. ارزهای دیجیتال یکی از آن بازارهاست که در 10 سال گذشته کمتر اثری از آن بود.

همچنین، استقلال مالی نیازمند تعهد مادام‌العمر به سرمایه‌گذاری مداوم است. این امر، به سادگی پس انداز مقداری پول نیست. در عوض، افرادی که به استقلال مالی می‌رسند باید برای بهره بردن از فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کاهش هزینه فرصت به دنبال روش‌های جدیدتر سرمایه‌گذاری باشند. در هر حال، قیمت ثروتمند شدن، هوشیاری و ذکاوت دائمی می‌طلبد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

استقلال مالی، فقط به این دلیل که مردم آن را می‌خواهند یا تصمیم می‌گیرند که داشته باشند، به دست نمی‌آید. برداشتن قدم اول و تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه و چرا می‌خواهید و برای رسیدن به آن چه چیزی آماده کرده‌اید، بسیار حائز اهمیت است.

ابتدا باید استقلال مالی را برای خود معنا کنید. سپس، با یک برنامه شفاف پیش بروید. برنامه‌ای که در آن دارایی فعلی، هدف، نحوه رسیدن به آن به خوبی مشخص شده باشد. برخورداری از استقلال مالی ساده نیست، اما برای افرادی که تلاش می‌کنند، غیرممکن نیز نخواهد بود.

سخن پایانی

ادامه این مبحث را می‌توانید در بخش دوم “استقلال مالی” مطالعه کنید. تیم مدیریت ثروت مانو، در راستای افزایش سواد مالی مخاطبان، برخی مفاهیم سرمایه‌گذاری و روش‌های صحیح آن را در سری مقالات وبلاگ آورده است.

مانو شرایطی را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت تحلیل و رصد اخبار اقتصادی، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود در فرصت‌های مناسب، سرمایه‌گذاری کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.