2 سال قبل

پس انداز یا سرمایه گذاری؟ کدام یک انتخاب بهتری است؟

1031 نفر 5 دقیقه
پس انداز و سرمایه گذاری

 

بهترین راه برای رسیدن به اهداف مالی چیست؟ آیا می‌توانید مانند قدیم پول نقد خود را زیر تشک پس‌انداز کنید؟ پس‌انداز برای نیازهای شما مناسب‌تر است یا سرمایه‌گذاری؟ تفاوت این دو چیست؟ پس انداز و سرمایه گذاری دو استراتژی مرتبط برای دستیابی به امنیت مالی هستند.

بزرگترین تفاوت بین پس انداز و سرمایه گذاری در سطح ریسک پذیرفته شده‌است. پس‌انداز معمولاً منجر به بازدهی کمتر اما بدون ریسک می‌شود. در مقابل، سرمایه‌گذاری به شما این فرصت را می‌دهد که بازده بالاتری کسب کنید، اما برای انجام این کار، باید ریسک ضرر را به عهده بگیرید.

در این مقاله راجع به تفاوت‌ها و شباهت‌های پس‌انداز در مقابل سرمایه‌گذاری و چند نکته برای راهنمایی در تصمیم‌گیری اینکه کدام یک برای شما مناسب‌تر است، صحبت خواهیم کرد.‌

تفاوت ها و شباهت های پس انداز و سرمایه گذاری چیست؟

پس انداز و سرمایه گذاری ویژگی‌های مختلفی دارند، اما یک هدف مشترک دارند؛ هر دو استراتژی‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند پول جمع کنید.

پس‌انداز معمولاً به این معنی است که پول خود را به‌عنوان پول نقد در بانک یا جای دیگری نگه‌دارید. 

سرمایه‌گذاری به معنای قرار دادن پول نقد در بازارهای مالی با خرید دارایی‌هایی مانند سهام شرکت و اوراق قرضه برای کسب بازدهی بالاتر از پول نقد است.

 نگه‌داشتن سپرده‌های خود به‌صورت نقدی به این معنی است که آن‌ها در معرض فراز و نشیب‌های بازار قرار نخواهند گرفت و برای برخی از افراد با تحمل ریسک پایین مناسب است. اما اگر نرخ بهره شما کمتر از نرخ تورم باشد، ارزش چیزی که واقعاً می‌توانید با آن پول بخرید به آرامی در حال کاهش است.

با این حال، سرمایه‌گذاری دارای سطح بالاتری از ریسک است؛ زیرا، شما در حال خرید دارایی‌هایی هستید که امکان دارد ارزش آن‌ها صعودی و یا نزولی شود و حتی ممکن است ارزش خود را به‌‌طور کامل از دست بدهند. احتمال دارد شما کمتر از آنچه که سرمایه‌گذاری کرده‌اید، پس بگیرید.

ریسک و نوسان هزینه‌ای است که سرمایه‌گذاران برای عملکرد امیدوارکننده و مثبت بلندمدت سهام نسبت به وجه نقد می‌پردازند.

مزایا و معایب پس انداز و سرمایه گذاری

دلایل زیادی وجود دارد که بخواهید پولی را که به سختی به‌دست آورده‌اید پس‌انداز کنید. سپرده، مطمئن‌ترین و بهترین راه برای جلوگیری از دست دادن پول نقد در طول مسیر است. انجام این کار نیز آسان است و در صورت نیاز می‌توانید به سرعت به وجوه خود دسترسی داشته باشید.

مزایای سپرده گذاری

پس‌انداز کردن دارای مزایای زیادی است از جمله:

  • پول نقد ایمنی نسبی دارد؛ به این معنی که می‌توانید مطمئن باشید که روزانه چقدر در حساب پس‌انداز شما قرار می‌گیرد.
  • می‌توانید بلافاصله از پس‌انداز خود استفاده کنید. پس‌انداز شما نقد است. این بدان معناست که می‌توانید مستقیماً از آن برای خرید کالا، پرداخت قبوض و بازپرداخت بدهی‌ها استفاده کنید. شما نمی‌توانید سهام و اوراق قرضه را «خرج» کنید. ابتدا باید آن‌ها را به پول نقد تبدیل کنید. به‌عبارت دیگر، پس‌انداز کردن نقدشوندگی بالاتری دارد.
  • پس‌انداز به‌طور کلی ساده و آسان است. معمولاً نیاز به هیچ هزینه اولیه یا آموزش خاصی ندارد.

معایب سپرده گذاری

پس‌انداز کردن همچنین دارای معایبی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • پس‌انداز پس از تورم، بازدهی منفی ایجاد می‌کند. قدرت خرج کردن پول نقد در طول زمان کاهش می‌یابد. این به دلیل افزایش قیمت‌ها است که به آن تورم نیز می‌گویند.
  • بازده پس‌انداز کمتر از بازده سرمایه‌گذاری است. وقتی پول نقد نگه می‌دارید، فرصت سرمایه‌گذاری و کسب بازده تورمی را از دست می‌دهید.

مزایا و معایب سرمایه گذاری کردن

پس‌انداز مطمئناً ایمن‌تر از سرمایه‌گذاری است، اگرچه احتمالاً منجر به افزایش ثروت انباشته در طولانی‌مدت نخواهد شد. وقتی سرمایه‌گذاری می‌کنید، انتظار دارید در طول زمان از سرمایه خود درآمد کسب کنید⸵ بیشتر از آن چیزی که با یک حساب پس‌انداز درآمد کسب می‌کنید. به یاد داشته باشید، سرمایه‌گذاری برای اهداف بلندمدت است.

 

مزایای سرمایه گذاری

دو نمونه از مزایای سرمایه‌گذاری عبارتند از:

  • پتانسیل بازده سرمایه‌گذاری بالا است. در طولانی مدت، متوسط ​​رشد سالانه بازار سهام پس از تورم حدود ۷ درصد است. با این نرخ رشد، ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده تقریباً هر ۱۰.۵ سال دو برابر می‌شود.
  • سرمایه‌گذاری در سهام و اوراق قرضه به‌طور کلی قدرت نقدینگی دارند و به راحتی هر روز هفته میتوان آن‌ها را به پول نقد تبدیل کرد.

معایب سرمایه گذاری

سرمایه‌گذاری نیز دارای معایبی است که دو نمونه از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید:

  • در سرمایه‌گذاری بازده تضمین نشده است، این احتمال وجود دارد که شما حداقل در کوتاه‌مدت پول خود را از دست بدهید؛ زیرا، ارزش دارایی‌های شما در نوسان است.
  • از آنجایی که سرمایه‌گذاری می‌تواند پیچیده باشد، احتمالاً برای انجام آن به کمک متخصص نیاز خواهید داشت⸵ مگر اینکه زمان و مهارت لازم برای آموزش نحوه انجام آن را داشته باشید.

 

پس انداز یا سرمایه گذاری؟ کدام برای شما بهتر است؟

انتخاب صحیح بین سپرده و سرمایه‌ بستگی به وضعیت فعلی مالی و اهداف شما دارد.

بهترین موقعیت برای پس انداز چه زمانی است؟ 

  • اگر در چند سال آینده به پول نیاز دارید، یک حساب پس‌انداز با بازده بالا احتمالاً برای شما بهترین انتخاب خواهد بود.
  • پس‌انداز کردن خیلی مهم است، اگر درآمد اکنون شما، هزینه سه ماه زندگیتان را پوشش نمی‌دهد. پس‌انداز و پول نقد در چالش‌های مالی غیرمنتظره مانند از دست دادن شغل، صدمات و سایر موارد اضطراری به کمک شما می‌آید.

 

بهترین موقعیت برای سرمایه گذاری چه زمانی است؟ 

  • اگر حداقل برای پنج سال آینده به پول نیاز ندارید و می‌توانید به راحتی ریسک کنید، سرمایه‌گذاری وجوه، احتمالاً بازدهی بالاتری نسبت به پس‌انداز دارد.
  • اگر شما در حال آماده شدن برای بازنشستگی یا یک هدف بلند‌مدت دیگر هستید. سرمایه‌گذاری گزینه ایده‌آلی برای شما خواهد بود. یک برنامه زمانی طولانی‌تر به ویژه در مورد سهام، به شما امکان می‌دهد سرمایه‌گذاری، خرید و نگهداری سهام را تمرین کنید. این ساده‌ترین راه برای ایجاد ثروت با سهام است.

 

سخن پایانی

شما می‌توانید همزمان پس انداز و سرمایه‌گذاری کنید. پس انداز و سرمایه گذاری دو اهرمی هستند که می‌توانید برای دستیابی به امنیت مالی از آن‌ها استفاده کنید. پس‌انداز برای نیازهای کوتاه‌مدت شما و سرمایه‌گذاری برای بلندمدت است. پیشنهاد ما به شما این است که برای رسیدن به رفاه و اهداف مالی خود مهارت استفاده و کار با هر دو را بیاموزید.

داشتن استراتژی، آگاهی از درجه ریسک‌پذیری خود، توان اقتصادی خود، تحلیل و پیگیری اخبار مهم، نقش حیاتی در سرمایه‌گذاری موفق شما خواهد داشت. اگر زمان کافی برای کسب دانش تخصصی و انجام تحلیل‌های اقتصادی ندارید، مانند تمام کشورهای پیشرفته، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم بهترین انتخاب خواهد بود.

 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.