استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم

1192 نفر 5 دقیقه
استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم - سامانه مدیریت ثروت مانو

به طور خلاصه، استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم به انتخاب ابزارها و بازارهای سرمایه‌گذاری متنوع برای کنترل و تعدیل ریسک‌های سیستماتیک بازار اشاره دارد.

مثال‌هایی از استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم

مزرعه‌دار و توربین‌دار

فرض کنید که یک مزرعه گندم دارید و دوستتان یک سری توربین بادی برای تولید برق دارد. بیزینس شما تولید گندم و بیزینس دوستتان تولید گندم است. در اینجا عاملی مثل باد وجود دارد که در عین حال می‌تواند به ضرر شما و به سود دوستتان باشد.  گاهی اوقات یک عامل می‌تواند در دو بیزینس اثرات عکسی داشته باشد، یکی را به سود بنشاند و دیگری را به ضرر. با این توصیف، راه‌حل چیست و در آیا در دنیا برای آن راهکاری در نظر گرفته‌اند؟

توافق برای فروش بیزینس به یکدیگر

راه‌حل سنتی و ساده اینگونه است که با دوستتان بر سر میز مذاکره می‌نشینید و توافق می‌کنید که اگر باد وزید، او نصف سود تولید برق را به شما بدهد و اگر باد نبود، شما نصف سود تولید گندم را به او بدهید.

نمونه‌ای از استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم

این اعداد نصف یا هر عدد دیگری باید دقیق‌تر باشد و اینجا صرفا برای مثال آورده شده است. با این توافق، درست است که اگر باد بوزد، ممکن است از سود دوستتان کاسته شود ولی در زمان‌هایی که باد نباشد نیز ضرر هم نمی‌کند. اصطلاحا اینگونه گفته می‌شود که شما خودتان را در برابر وزش باد هج کردید و ریسک را کم کرده‌اید.

صادرکننده و واردکننده

برای استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم مثال‌های زیادی می‌توان بیان کرد. فرض کنید یک صادرکننده و یک واردکننده هستند که یکی اجناس را وارد کشور و یکی مثل پتروشیمی، محصولاتش را صادر می‌کند.

واردکننده همیشه نگران این است که اگر قیمت دلار پنج برابر شد، چه کاری باید انجام دهد؟ اگر قادر نباشد تا سال آینده جنس وارد نکند در حالی که محصولاتش را پیش فروش کرده است. اگر نتواند در بدترین حالت، پول را برگرداند شاید با ضررهای هنگفتی مواجه شود.

مانند مثال قبل، در اینجا نیز صادرکننده و واردکننده با هم مذاکره می‌کنند و به این توافق می‌رسند که اگر در حال حاضر، قیمت دلار 25 هزار تومان است، واردکننده دلارهای او را تا انتهای سال، 40 هزار تومان می‌خرد. اثرات این توافق اینجاست که واردکننده اطمینان خاطر دارد که جنس‌هایش وارد می‌کند و اگر قیمت دلار بیشتر از 40 هزارتومان نیز بشود، او ضرری نمی‌کند و صادرکننده نیز می‌تواند دلارهایش را با اختلاف 15 هزارتومانی از بازار آزاد می‌فروشد. اما اگر دلار بالای 40 هزار تومان برود، ممکن است صادرکننده کمی ضرر کند که در حال حاضر که دلار 25 هزار تومان است، آن را پوشش داده است.

محصولات کشاورزی

مثال دیگری از استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم می‌تواند در محصولات کشاورزی باشد. ممکن است یک سال سیب زمینی یک نفر و در سال بعد پیاز کشاورز دیگری بازار خوبی داشته باشد. برخی کشاورزان به طور سنتی نیز اینگونه مراودات دارند که درصدی از بیزینس یکدیگر به هم می‌فروشند و اگر به هر دلیلی بازار امسال سیب‌زمینی مناسب نباشد، با محدود کردن سود خود، این اطمینان خاطر دارد که او از بین نمی‌رود.

استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم در بورس

به طور تئوری در بیشتر کلاس‌های آموزشی و سمینارها شنیده‌ایم که می‌گویند برای موفقیت در سرمایه‌گذاری، سبدی از ابزارهای مختلف داشته باشید. در ادامه با اعداد و ارقام واقعی، سه نوع پرتفوی مختلف با درجه ریسک متنوع پیشنهاد داده شده است که می‌تواند برای انتخاب استراتژی سرمایه‌گذاری مفید باشد.

ما در استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم به دنبال این هستیم که خیالمان از بابت تورم، نوسانات قیمت دلار، تصمیمات عجیب و غریب که به بازار فشار وارد می‌کند راحت باشد و سرمایه خود را در برابر این ریسک‌های بالقوه کنترل و مدیریت کنیم.

مثالی از سه پرتفو با درجه ریسک مختلف

سه پرتفو در 10 سال گذشته بررسی شده است و درجه ریسک آنها خیلی کم، کم و متوسط است. همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید، پرتفوی با ریسک خیلی کم 25 درصد صندوق طلا، 25 درصد اوراق درآمد ثابت یا سپرده‌های بانکی و 50 درصد نیز متعلق به سهام است. پرتفویی که ریسک کم دارد 25 درصد طلا و بانک و 75 درصد از سرمایه به سهام تعلق گرفته است. و پرتفوی با ریسک متوسط نیز کاملا متشکل از سهام است.

سرمایه‌گذاری طبق این پرتفوها در 10 سال گذشته چه نتایجی داشته است؟

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌کنید پرتفوی با ریسک خیلی کم در 10 سال گذشته به طور متوسط سالیانه 37 درصد سود شناسایی کرده است. در بدترین سال 17 درصد ضرر و در بهترین سال 430 درصد سود ایجاد شده است.

در بدترین ورود و خروج ممکن و نه لزوماً یک سال، برای مثال ورود در قله و خروج در کف شاخص، 25 درصد دارایی از بین رفته است و به طور متوسط سالیانه 5 درصد بیشتر از تورم یا دلار سود شناسایی کرده است.

اما با انتخاب پرتفوی با ریسک کم، بازدهی بالا رفت و به متوسط سالانه 46 درصد و بازدهی دلاری سالانه 9 درصد رسیده است، اما ریسک نیز افزایش پیدا کرده است. در بدترین سال 20 درصد و در بدترین ورود و خروج 35 درصد از سرمایه از بین رفته است.

استراتژی معاملاتی سرمایه گذاری مقاوم

نکته‌ مهم

هر زمان که شنیدید جایی به شما سود بالا و ریسک پایین پیشنهاد می‌دهد، قطعا شک کنید. یا دروغ است یا این اتفاق، موقت خواهد بود. همانطور که مشاهده می‌کنید، ممکن است با انتخاب پرتفوی با ریسک متوسط، 47 درصد از پرتفوی ما کاهش یاد که به معنای این است که باید 100 درصد سود شناسایی کرد تا اصل پول برگردد.

اگر تحمل یا شرایط این را نداریم که پول ما نصف شود، به خاطر چند درصد سود بیشتر، پرتفوهای پرریسک را انتخاب نکنیم.

سخن پایانی

نکته بکارگیری استراتژی معاملاتی سرمایه‌گذاری مقاوم اینجاست که باید به منظور محافظت دارایی در برابر ریسک‌های خارجی یا سیستماتیک از ابزارها و بازارها متنوع استفاده کنیم. پرتفوی پیشنهادی، پرتفوی با ریسک کم است. این باعث می‌شود در بلندمدت ما در بازار باشیم و اتفاق بدی برای ما نیافتد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

درباره مانو

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی، بتوانند بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی مهم و تاثیرگذار، در بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری به صورت غیرمستقیم و متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، مشارکت کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.