3 سال قبل

استراتژی معاملاتی دفاع مستحکم

1504 نفر 5 دقیقه
استراتژی معاملاتی - بورس - بازار - امید - مانو

استراتژی معاملاتی دفاع مستحکم به اهمیت زنده ماندن در بازار سرمایه اشاره می‌کند که در این مقاله با یک مثال فوتبالی به آن پرداخته شده است.

ارتباط زندگی شخصی با رفتار معاملاتی

برخلاف چیزی که ممکن است فکر کنید، رفتارهای شما در زندگی شخصی، تاثیر بسزایی در رفتار معاملاتی‌تان می‌گذارند. اگر فرد منظمی هستید، قطعا در زندگی مالی نیز موفق‌تر خواهید بود.

برای مثال، بنا به گفته مدیرعامل شرکت تحلیلگر امید، زمانی که او از قفل فرمان برای بالا بردن امنیت خودروی خود استفاده نمی‌کرد، مانند خیلی از افراد جامعه که به آدم‌ها اعتماد دارند و مسئله امنیت چندان اهمیت ندارد، ناخودآگاه متوجه شد که این مسئله در امنیت نرم‌افزارهای شرکت هم رسوخ کرده است.

در آن زمان، نرم‌افزارهای شرکت قابل نفوذ بودند و فاش شدن پسورد ادمین سایت نیز برای شرکت، دغدغه مهمی محسوب نمیشد، ولی با گذشت زمان و مهم شدن امنیت و از زمانی که مدیرعامل از قفل فرمان نیز استفاده می‌کرد، به گفته او، ناخودآگاه متوجه شد که نرم‌افزارهای شرکت نیز امنیت بیشتری دارد، با اینکه مستقیما دستوری مبنی بر افزایش امنیت نداده نبود.

بنابراین، اگر نقطه ضعف‌هایی در زندگی شخصی احساس می‌کنید، قطعا در دنیای معاملات نیز به دنبال آن بگردید. تفاوتی نمی‌کند که در بورس فعال هستید یا طلا، ارز دیجیتال و یا ملک خرید و فروش می‌کنید.

برای مثال، اگر فیلم هندی می‌بینید و تحت تاثیر قرار می‌گیرید، به این معنی است که شما فردی با قلب مهربان و احساسی هستید، اما این نکته مثبتی برای معاملات محسوب نمی‌شود و ممکن است اثرات بسیار مخربی روی سرمایه شما بگذارد.

منطق استراتژی معاملاتی دفاع مستحکم

همانگونه که از نام استراتژی معاملاتی دفاع مستحکم پیداست، این استراتژی به اهمیت دفاع و زنده ماندن در بازار سرمایه اشاره دارد. برای توضیح بیشتر این استراتژی از مثال‌های فوتبالی استفاده می‌کنیم.

جمله کاربردی خوزه مورینیو در سرمایه‌گذاری

خوزه مورینیو مربی سابق تیم فوتبال چلسی، به یک نکته فوتبالی اشاره می‌کند که کاربرد زیادی نیز در معاملات سرمایه‌گذاری دارد.

“با یک حمله خوب میشه یک بازی رو برد ولی اگر میخوای یک فصل رو ببری باید یک دفاع خوب داشته باشی”

اگر سیگنال‌های خوبی از بازار بگیرید و سهام خیلی خاص، رانتی به شما معرفی شود، ممکن است برای مدتی بازار روی خوش به شما نشان دهد و سود خوبی از آن بگیرید؛ ولی اگر به هر دلیلی این منبع اطلاعاتی قطع شود و استراتژی شما از کار بیافتد، مانند این است که خط حمله کارایی ندارد و نمی‌توان روی آن حساب کرد و اکنون که دفاع مستحکمی هم ندارید، باید منتظر گل خوردن‌های زیاد و باختن باشید.

به همین خاطر است که اکثر مربیان موفق، قبل از حمله، روی قوی کردن دفاع تیم متمرکز می‌شوند. منطق اینگونه است که اول باید زنده ماند، مطمئن شد که به سختی گل دریافت می‌کنیم، سپس به فکر ضدحمله و گل زدن بود.

تیم ملی فوتبال ایران و کیروش

اگه دقت کنید کیروش مربی سابق تیم ملی نیز همین استراتژی را دنبال می‌کرد. خط میانی و دفاع مستحکمی را برای گل نخوردن تشکیل داده بود. که در این کار نیز موفق بود و بازی‌های خوب در مقابل تیم‌های بزرگ دنیا در جام جهانی نمونه آن است.

نکته طلایی استراتژی معاملاتی دفاع مستحکم و رمز موفقیت در سرمایه‌گذاری، زنده ماندن در این میدان است. زنده ماندن دقیقا به چه معناست؟

زنده ماندن به این معناست که با داشتن یک حد ضرر مناسب، سیستم معاملاتی و استراتژی خوب، بتوان حداقل به اندازه تورم بازدهی داشته باشیم. زنده ماندن در بازار سرمایه یعنی شما اندازه تورم سود می‌گیرید.

این یعنی اگر برای مثال 100 میلیون سال گذشته وارد بازار کرده‌اید و در حال حاضر که همه چیز دو برابر شده است، پول شما نیز 200 میلیون شده است، شما در این بازار زنده مانده‌اید.

و اگر کمتر از این سود کرده‌اید، یعنی مرده‌اید و تکه‌ای از بدن شما جدا شده است و در مثال فوتبالی یعنی گل خورده‌اید. بنابراین ابتدا باید گل‌های خورده را جبران کنید بعد به فکر گل زدن باشید.

قهرمان جام خلیج فارس در فصل 94-95 چه تیمی بود؟

برای توضیح بیشتر اهمیت استراتژی معاملاتی دفاع مستحکم، بد نیست نگاهی به تیم‌های در کورس قهرمانی فصل 94-95 بیاندازیم.

تیم‌های پرسپولیس و استقلال خوزستان رقابت شدیدی برای کسب عنوان قهرمانی داشتند که در نهایت نیز استقلال خوزستان با تفاضل گل بهتر، قهرمان لیگ شد.

پرسپولیس با 50 گل زده و 16 برد و استقلال خوزستان نیز با 33 گل زده و 15 برد کار خود را در لیگ تمام کردند. این آمار نشان می‌دهد که خط حمله پرسپولیس حداقل 1.5 برابر از استقلال خوزستان قوی تر است. عجیب‌تر اینکه حتی مساوی‌های پرسپولیس نیز کمتر است.

با این اوصاف، انتظار می‌رود که پرسپولیس قهرمان شود ولی اینگونه نیست و استقلال خوزستان فقط به خاطر خط دفاع بهتر، قهرمانی را از تیم پرسپولیس می‌گیرد.

استراتژی معاملاتی دفاع مستحکم - مدیریت ثروت مانو

فرق استقلال خوزستان کجاست؟

تفاوت را می‌توان در خط دفاع جستجو کرد. اینجاست که استراتژی دفاع مستحکم برای تیم استقلال خوزستان جواب می‌دهد و این تیم را تنها به خاطر تفاضل گل بهتر قهرمان لیگ می‌کند.

این پایان ماجرا نیست. بعد از آن، پرسپولیس نقطه ضعف خود را پیدا می‌کند و تمرکز تیم با مربیگری برانکو ایوانکویچ به سمت ساخت یک دفاع مستحکم سوق داده می‌شود و این شد که شالوده تیم پایه‌ریزی شد و چندین قهرمانی پشت سر هم و موفقیت‌های آسیا نصیب این تیم شد.

سخن پایانی

بنابراین، اگر به دنبال موفقیت در بازار سرمایه هستیم، ابتدا باید با رعایت کردن اصول مدیریت ریسک، مراقب گل نخوردن باشیم. ببینیم در صد معامله اخیر خود، چند معامله ضرر ده بوده است.

حدضرر و سیستم معاملاتی خود را کنترل کنیم و بعد از مطمئن شدن از منطق و درست عمل کردن سیستم، به فکر خط حمله باشیم. اینجا جایی است که خیالمان راحت است که حداقل به اندازه تورم از بازار سود می‌گیریم. سپس به تدریج به فکر خط حمله و کسب سود بیشتر می‌افتیم.

در این مقاله، سعی شد مطالب این استراتژی مهم به زبان کاملا ساده و کاربردی توضیح داده شود و از عبارات و اصطلاحات تخصصی دوری شد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.