چرا به سرمایه گذاری آنلاین توجه بیشتری شده است؟

759 نفر 5 دقیقه
بورس - سرمایه گذاری آنلاین - مانو

سرمایه‌گذاری به معنای خرید چیزی با ارزش به منظور رسیدن به سود یا کسب درآمد از آن در یک مدت زمان مشخص است. به این معنا که مبلغی را برای خرید دارایی یا گسترش پروژه‌ای با هدف افزایش درآمد در یک بازه زمانی مشخصی صرف کرد. یکی از این روش‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه گذاری آنلاین است که به‌صورت غیرفیزیکی و به وسیله امکانات اینترنتی انجام می‌شود. گسترش اینترنت بر معاملات تجاری و سرمایه‌گذاری تاثیر بسیار زیادی گذاشته تا حدی که تنها با چند کلیک می‌توان وارد بازارهای جهانی شد و معامله‌ای را به امید دریافت سود و یا کسب درآمد انجام داد.

مزایا سرمایه گذاری آنلاین

یک معامله تجاری سریع

یکی از مهمترین فواید سرمایه‌ گذاری‌ آنلاین سرعت انجام آن است. سرمایه‌گذاران با چند کلیک می‌توانند دارایی مورد نظر خود را خریداری کنند.

راحتی در انجام معاملات

سرمایه گذاری آنلاین ساده‌ترین روش برای انجام هرگونه معاملات اینترنتی است. در این نوع از سرمایه‌گذاری کاغذبازی و پرداخت‌های نقدی و معطلی‌های اداری، جایگاهی ندارد.

امنیت سرمایه‌گذاری آنلاین

شرکت‌های سرمایه‌گذاری شرایط ایمنی را برای معاملات فراهم می‌کنند که اجازه انتشار غیرقانونی اطلاعات حسابتان را نمی‌دهد. امنیت نرم‌افزارها و سایت‌ها، نام کاربری و رمزعبور ویژه برای هر کاربر باعث اعتماد سرمایه‌گذاران می‌شود.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

به‌روز بودن سرمایه گذاری‌ آنلاین

یکی از اصلی‌ترین مزایای سرمایه‌گذاری اینترنتی یا آنلاین، به‌روز بودن آن است. اطلاعات به صورت لحظه‌ای منتشر می‌شود و سرمایه‌گذاران در کسری از ثانیه می‌توانند بر مبنای آنها تصمیم به خرید یا فروش بگیرند.

دسترسی آسان به انواع بازارهای جهانی

رشد گسترده اینترنت به همه افراد دنیا حتی افرادی که در شهرهای کوچک یا روستاها زندگی می‌کنند امکان حضور در بازارهای جهانی را می‌دهد. بازارهای مالی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و در حال حاضر، هر جا که دسترسی به اینترنت وجود داشته باشد، سرمایه‌گذاری و خرید و فروش صورت می‌گیرد.

احتمال کمتر کلاهبرداری

در این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها معمولا خرید فروش در لحظه انجام می‌شود و به دلیل امنیت بالا وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارها، امکان کلاهبرداری بسیار پایین است.

حال پرسش اینجاست، درست است که با فراهم شدن امکان سرمایه گذاری آنلاین، فرآیند سرمایه‌گذاری خیلی راحت شده است ولی آیا این سهولت در معامله، نقشی هم در سودآوری معاملات بازی می‌کند؟

برای پاسخ به این سوال باید گفت که اگر تعداد معاملات شما در روز خیلی زیاد است (برای مثال، 1000 معامله در روز)، این سهولت در معامله، بسیار راهگشا خواهد بود. جالب است بدانید که برخی شرکت‌های آمریکایی حاضرند برای دسترسی سریع‌تر به اخبار منتشر شده، میلیون‌ها دلار هزینه کنند چرا که در آن بازار، میکرو ثانیه‌ها هم تاثیرگذار هستند.

اما در بازارهای مالی ایران که عمق زیادی ندارد، بیشتر از سهولت در سرمایه‌گذاری، انتخاب گزینه‌های سرمایه‌گذاری اهمیت دارد. هر چند نقش سرمایه گذاری آنلاین را اصلا نمی‌توان نادیده گرفت. تیم مدیریت ثروت مانو علاوه بر تحلیل و به‌کارگیری از تجربه‌ نیروهای متخصص، از به‌روزترین تکنولوژی‌های سرمایه‌گذاری دنیا مانند هوش مصنوعی و الگوریتم‌های معاملاتی نیز استفاده می‌کند. در ادامه به چند مدل سرمایه‌گذاری آنلاین اشاره شده است.

خرید و فروش سهام و اوراق مشارکت در بستر آنلاین

امروزه با الکترونیکی شدن معاملات سهام و ورود اینترنت به این حوزه، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به تالار بورس یا تماس تلفنی با اتاق معاملات کارگزاری‌ها نیست. البته کارگزار همچنان به‌عنوان واسطه بین سرمایه‌گذار و بازار عمل می‌کند.

سرمایه‌گذار می‌تواند با مبلغ بسیار ناچیز (در حال حاضر، طبق بخشنامه سازمان بورس، حداقل مبلغ خرید سهام، 500 هزار تومان است) تنها با دریافت کد بورسی، نام کاربری و رمز عبور از کارگزاری مورد نظر به معاملات آنلاین در بورس بپردازد.

سرمایه‌گذاری‌های آتی

قرارداد آتی یا future Contract قراردادی است که فروشنده در آن متعهد می‌شود که در زمان مشخص کالای مورد نظر خریدار را به قیمت و مشخصات از پیش تعیین شده به خریدار تحویل داده و وجه مورد نظر را هنگام تحویل، دریافت کند. در میان بازارهای آتی آنلاین بازار سکه طرفداران بسیاری دارد. این معامله ریسک کمتری نسبت به سایر معامله‌های آتی داشته و سرمایه‌گذاری در آن مطمئن است.

خرید و فروش زعفران و زیره هم یکی دیگر از سرمایه‌گذاری‌های آتی است که در چند سال اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال

در چند سال اخیر موضوع امنیت دیجیتالی در حوزه‌های مختلف فراگیر شد که منجر به ایجاد مفاهیمی مانند بلاک‌چین (Block chain)، رمزارزها یا ارزهای دیجیتال شده است.

ارز دیجیتال نوعی پول دیجیتالی رمزگذاری شده است که طی فرایند استخراج یا ماینینگ به دست می‌آید. منظور از ماینینگ، فرایندی است که در آن تراکنش‌های صورت‌گرفته در شبکه توسط ماینرها تایید و پردازش شده و در آخر تعداد مشخصی ارز دیجیتال به‌عنوان پاداش به آن‌ها داده می‌شود. بیشتر این ارزها به خاطر تغییرناپذیری، شفافیت و غیرمتمرکزبودن از بلاک‌چین استفاده می‌کنند. بلاک‌چین نوعی سیستم ذخیرۀ اطلاعات است و تفاوتش با دیگر سیستم‌ها در این است که اطلاعات را بین اعضای یک شبکه به اشتراک می‌گذارد. بدین‌ترتیب، امکان دستکاری اطلاعات، حذف و هک آن از بین می‌رود.

در سال 2009، اولین ارز دیجیتال با نام بیت‌کوین و پس از آن ارزهایی مانند اتریوم، لایت کوین، ریپل، ترون و غیره به وجود آمد. گاهی به دلیل افت شدید قیمت بیت‌کوین و دشواری استخراج در شبکه آن، ماینر‌ها به سمت ارزهای دیجیتالی دیگری سوق پیدا می‌کنند. به ارزهای دیجیتالی غیر از بیت‌کوین، آلت‌کوین می‌گویند.

برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال، معمولا هیچ مدرک فیزیکی یا ارزی قابل لمس را دریافت نمی‌شود. بلکه ارز در حساب آنلاین وب‌سایت معتبری که بر بستر بلاک‌چین است، به‌صورت کدگذاری شده ثبت می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذار باید از بستری برای ذخیره کوین مورد نظر به نام کیف پول استفاده کند. برای انجام این کار فرد باید با انواع کیف پول‌ها، معایب و مزایای آن‌ها و میزان ذخیره‌سازی در آن‌ها آشنایی پیدا کند.

سرمایه‌گذاری روی استارتاپ‌ها

استارتاپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوآور پروژه‌هایی هستند که معمولا بر بستر تکنولوژی فعالیت می‌کنند و یا IT محور هستند. این نوع از کسب‌وکارها با همکاری یک یا چند نفر از ایده تا اجرا شدن آن شکل می‌گیرد که در نتیجه منجر به خلق یک محصول یا خدمت خاصی می‌شود. دیجی کالا، اسنپ، تپسی، دیوار، تحلیلگر امید (مانو) از نمونه استارتاپ‌های موفق ایرانی هستند.

 استارتاپ‌ها برای رسیدن به محصول نهایی در طول مسیر آزمون و خطاهای بسیاری را تجربه می‌کنند و حتی گاهی شکست می‌خورند. با این حال افراد بسیاری روی این نوع از کسب‌وکارها سرمایه‌گذاری می‌کنند. این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها به دلیل ریسک بسیار زیاد و همچنین زمان سودآوری طولانی به سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر معروف هستند. اما اگر سرمایه‌گذار بتواند در آن موفق عمل کند، در درازمدت به سود خوبی خواهد رسید.

بسیاری از این استارتاپ‌ها سهام‌های خود را در بستر اینترنت به فروش می‌گذارند و سرمایه‌گذاران می‌توانند به‌صورت آنلاین روی این کسب‌وکارهای نوآور سرمایه‌گذاری کنند. این روش در دنیا به سرمایه‌گذاری جمعی یا Crowdfunding شهرت دارد که هنوز در ایران راه خودش را پیدا نکرده است.

فارکس

بازار مبادلات ارز خارجی(foreign exchange) به اختصار فارکس(FOREX) نامیده می‌شود. این همان فرآیند تبدیل ارز یک کشور به ارز کشوری دیگر برای تجارت یا گردشگری است که معمولا ازطریق بانک‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و غیره در مقیاسی بسیار بزرگ انجام می‌‌شود. این بازار تقریبا شبیه به بازار آتی است. یک بازار دوطرفه که بسیاری از فعالیت‌های آن در بستر اینترنت انجام می‌شود. البته انجام معاملات در بازار فارکس بنا بر اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار به دلایل خروج ارز از کشور، ربا بودن و قاعده لاضرر نامشروع اعلام شده و ممنوع است. هرچند که نمایندگان فارکس به دلیل تحریم‌های جهانی علیه ایران نمی‌توانند در کشور فعالیت کنند.

سخن پایانی

سرمایه گذاری آنلاین دیگر در کشور ما به امری بدیهی تبدیل شده است. باید توجه داشت که از این امکانات می‌توان به نحو احسن استفاده کرد. از طرفی سرعت در معامله می‌تواند برای بسیاری از افراد، ضررهای زیادی را به بار آورد. چرا که ممکن است این سرعت باعث معاملات هیجانی افراد شود.

تیم متخصص مدیریت ثروت مانو، متناسب با درجه ریسک‌پذیری افراد، طرح‌های متنوعی ارائه می‌کند که هر فرد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی اقتصاد و رصد اخبار، به صورت غیرمستقیم و آنلاین سرمایه‌گذاری می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.