با این قیمت طلا، آیا هنوز هم گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؟

1547 نفر 5 دقیقه
قیمت طلا - سرمایه گذاری در طلا، مدیریت ثروت مانو

در کشوری که هر روز از خواب پامی‌شوید و می‌بینید نصف مایحتاج روزانه‌تان قیمت‌اش ۲ برابر شده، قصه‌ی سرمایه‌گذاری در آنجا با سراسر جهان، زمین تا آسمان فرق دارد؛ در سراسر جهان، مردم برای داشتن آینده بهتر، خرید خانه یا ماشین سرمایه‌گذاری بلند و کوتاه مدت می‌کنند و می‌توانند برای اهداف خود برنامه‌ریزی کنند؛ اما در این خاک از جنس طلای جهان سومی، سرمایه‌گذاری یکی از راه‌های نجات از فقر و بی‌پولی به‌حساب می‌آید. خاک جهان سومی که در آن ریال درمی‌آورید و به دلار خرج می‌کنید؛ دلاری که ۲ سال پیش برای ۱۰ هزارتومانی شدنش و قیمت طلا برای گرمی 400 هزار تومانش، مردم به‌خیابا‌ن‌ها ریختند و حالا برای دلار ۳۰‌ هزارتومانی و طلای 1.5 میلیون تومان نشدن دست‌به‌دعا شده‌ایم!

طلا، دلار یا مسکن؟

سکه، طلا، دلار، خانه، ماشین یا سرمایه‌گذاری در بورس، شاید انتخاب یکی از این راه‌های سرمایه‌گذاری برای امروز مناسب باشد، اما معلوم نیست فردا چه آینده‌ای در انتظار سرمایه‌ی شما است. چرا که یک خبر سیاسی، فوت یک شخص شناس، سخنرانی یک شخص مهم در فاصله ۱۰۰ هزار کلیومتری، می‌تواند بنیان اقتصاد کشور را به رعشه در بیاورد. شاید بهتر باشید به‌جای اشاره به واقعیت‌های تلخ زندگی در یک کشور جهان سومی، راه‌حل‌های موجود که بیشتر نقش مسکن دارند را بررسی کنیم. خانه و ماشین که تکلیفشان مشخص است، روزانه قیمت‌شان در حال افزایش است و در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری در این دو گروه، از ۳۰۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیارد پول لازم دارید. از سوی دیگر ارز و پول ملی یک کشور، در هیج‌جای دنیا گزینه‌ی سرمایه‌گذاری نیست به‌جز ایران!

جایی که ممکن است شب با دلاری ۲۵ هزارتومانی به‌خواب ناز بروید و صبح طلایی‌تان را با دلار ۳۰ هزار تومانی آغاز کنید. با این تفاصیل، دلار یکی از بی‌ثبات‌ترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری است که عموما پیشنهاد نمی‌شود. حالا که همه را گفتیم، تنها گزینه‌ی روی میز، سکه و طلا است؛ گزینه‌ی سرمایه‌گذاری سنتی که از گذشته تا به‌امروز، حتی پدربزرگان‌مان هم روی آن تاکید داشتند. حالا سوال اینجاست که چرا طلا؟ پاسخ به‌این سوال ساده‌تر از این حرف‌هاست؛ تکلیف یک‌سری چیزها در سرمایه‌گذاری روی طلا همیشه مشخص است. در بلندمت (دید بالای ۱ سال) طلا همیشه رشد می‌کند؛ از سوی دیگر اگر در کشور جنگ یا هرج و مرج هم بشود! در کل دینا، طلای شما خریدار دارد و ارزش خودش را حفظ می‌کند.

طلا - بازار جهانی - سکه - بورس - سرمایه گذاری - بازار - مانو

به‌طور کلی و خلاصه می‌توان گفت که شاید طلا مثل بازار بورس یا دلار و حتی ارزهای دیجیتال، به‌صورت مقطعی رشد هیجانی و شارپ نداشته باشد، با یک حاشیه امنیت مناسب، در کنار اطمینان از حفظ ارزش پول اصلی سرمایه‌گذاری شده، بدون شک در بلند مدت از سپرده بانکی و دیگر سرمایه‌گذاری مشابه رشد به مراتب بیشتری دارد؛ همچنین به‌هنگام فروش هم، نیازی به ایستادن در صف‌های طولانی صرافی‌ها یا صف‌های فروش نماد‌های بورسی نیست.

قیمت طلا در کشور به چه فاکتورهایی بستگی دارد؟

قیمت طلا در بازارهای داخلی ایران به دو فاکتور اصلی بستگی دارد؛ اولی قیمت جهانی طلا و دیگری نرخ دلار بازار آزاد؛ اگر قیمت دلار در بازار آزاد روندی صعودی داشته باشد، قیمت طلا هم در بازار داخلی افزایش پیدا می‌کند. از سوی دیگر، اگر قیمت جهانی طلا هم رو‌به‌رشد باشد؛ باز هم این قیمت طلای داخلی است که افزایش پیدا می‌کند. هر عاملی که بر این دو فاکتور اصلی تاثیر بگذارد، مستقیم قیمت طلا را هم دست‌خوش تغییر می‌کند. گفتنی است که هر عاملی که باعث اختلال در اطمینان به اقتصاد جهانی یا کشور شود، روی قیمت طلا تاثیر می‌گذارد.

کرونا را می‌توان یک مثال جالب برای این موضوع دانست. علاوه بر این، طلا هم مثل سایر کالاها و خدمات به عرضه و تقاضا بستگی دارد. هر عاملی که روی تقاضای طلا و عرضه آن تاثیر بگذارد، می‌تواند قیمت طلا را متاثر کند. به‌عنوان مثال، افزایش خرید طلا توسط بانک‌های مرکزی می‌تواند موجب بالا رفتن قیمت طلا شود و کاهش عرضه آن به دلیل افت فعالیت در مناطق دارای طلا هم می‌تواند تاثیر افزایشی روی بهای فلز زرد داشته باشد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که همه افراد جامعه با هر سطح از دانش اقتصادی و بدون نیاز به صرف زمان بابت رصد و تحلیل اخبار اقتصادی، متناسب با شرایط مالی و درجه ریسک‌پذیری خود، در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند. طرح‌های سرمایه‌گذاری مثل صندوق‌های درآمد ثابت، صندوق‌های طلا و سرمایه‌گذاری در بورس با سطح ریسک‌پذیری متفاوت که برای تمامی قشر‌های جامعه امکان سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

1 نظر

  • فرشاد

    درسته حرف حق دیگر سخنی ندارد!؟