سبد متنوع در سرمایه گذاری چیست؟

403 نفر 10 دقیقه
سبد

برای قوی ماندن، بدن شما به انواع مواد مغذی از پروتئین، سبزیجات و میوه‌ها گرفته تا کربوهیدرات نیاز دارد. و در هر یک از این گروه‌های غذایی، غذاهای مختلف ویتامین‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند. هرچه رژیم غذایی شما متنوع‌تر باشد، در معرض مواد مغذی بیشتری قرار خواهید گرفت. مفهوم مشابهی در مورد سرمایه‌گذاری نیز صدق می‌کند. برای یک استراتژی سرمایه‌گذاری بلندمدت، می‌توانید یک سبد متنوع داشته باشید و سرمایه‌گذاری‌های خود را در طبقات مختلف دارایی مانند سهام، اوراق قرضه و غیره توزیع کنید و یا در هر طبقه و در بین کشورها، ارزها، تنوع ایجاد کنید. 

با این حال، تنوع یک راه حل درمان یا یک حفاظت تضمین شده نیست. داشتن یک سبد متنوع به این معنی نیست که سرمایه گذاری‌های شما هرگز کاهش نمی‌یابد یا حتی به شدت کاهش نمی‌یابد⸵ تنوع صرفاً یک استراتژی است که می‌تواند تا حدی از شدت زیان‌ها بکاهد و این پتانسیل را دارد که نوسانات کمتری را در بازده شما ایجاد کند.

 

سبد متنوع چگونه است؟

هرچه سرمایه‌گذاری‌های شما متنوع‌تر باشند، بهتر می‌توانند به شما در کاهش ضرر کمک کنند. هنگام سرمایه‌گذاری گزینه‌های زیادی برای سرمایه‌داران وجود دارد. علاوه بر سهام و اوراق قرضه، صندوق‌های بازار پول، املاک و مستغلات، کالاها، سهام خصوصی و غیره وجود دارد. همچنین، در هر کلاس سرمایه‌گذاری، می‌توانید پول خود را در شرکت‌ها، بخش‌های صنعتی، جغرافیایی و ارزهای مختلف قرار دهید.

ایده این است که با داشتن پورتفوی متنوع، هرچه مجموعه‌ی طبقات و وجوه دارایی شما متنوع‌تر باشد، بهتر می‌تواند زیان را کاهش دهد. بازارها به صورت چرخه‌ای کار می‌کنند و بازارهای مختلف ممکن است در زمان‌های مختلف بالا یا پایین بروند. داشتن یک سبد متنوع باعث می‌شود که حتی اگر چند بازار در یک سال ضربه بخورند، بخش‌های دیگر پرتفوی شما به رشد خود ادامه دهند.

 

چه ترکیبی از دارایی برای شما مناسب است؟

پاسخ به این بستگی دارد که شما چه کسی هستید و با سرمایه‌گذاری‌های خود به چه چیزی می‌خواهید برسید. ممکن است بر اساس نیازهای مالی، شخصیت و جدول زمانی خود تصمیم بگیرید که پول بیشتری در یک طبقه یا بخش، نسبت به دیگری سرمایه‌گذاری کنید.

 

من چه نوع سرمایه گذاری هستم؟

هرچه بیشتر خودتان را بشناسید، سرمایه‌گذار بهتری خواهید بود. قبل از اینکه به دنبال تنوع بخشیدن به سبد سهام خود باشید، ایده خوبی است که سوالات زیر را از خود بپرسید:

 

دلایل اصلی شما برای سرمایه گذاری چیست؟

شاید در حال تلاش برای پس‌انداز پول برای یک موقعیت اضطراری هستید. شاید در حال تلاش برای پرداخت بدهی خود هستید. شاید بخواهید شروع به کمک به صندوق بازنشستگی کنید. برای بسیاری از ما، پاسخ احتمالاً شامل همه موارد فوق می‌شود. اهداف شما هر چه که باشند، دانستن و اولویت‌بندی آن‌ها از قبل می‌تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که یک «پرتفوی متنوع» برای شما چگونه به نظر می‌رسد.

شما چقدر ریسک‌پذیر هستید؟

 در سرمایه‌گذاری برای مشاهده پاداش‌های بزرگ‌تر باید ریسک‌های بزرگ‌تری را بپذیرید. این ممکن است به معنای قرار دادن درصد بیشتری از سرمایه‌گذاری خود در سهام در مقابل اوراق قرضه باشد. در پایان روز، هر سرمایه‌گذاری سطحی از ریسک را به همراه دارد و برای بسیاری از ما، ایده از دست دادن پول می‌تواند استرس‌زا باشد. در حالت ایده‌آل، یک پرتفوی متنوع به شما کمک می‌کند تا ریسک‌ها را کاهش دهید و در عین حال بهترین بازده ممکن را با آن سبد به دست آورید. اما اینکه بدانید چقدر می‌توانید در سبد خود ریسک کنید، به این کمک می‌کند که بدانید چقدر می‌توانید استرس را چه از نظر مالی و چه از نظر عاطفی کنترل کنید.

جدول زمانی سرمایه گذاری شما چیست؟

یکی از توصیه‌هایی که ممکن است از سرمایه‌گذاران بشنوید این است که هر چه زودتر پس‌انداز را شروع کنید، بهتر است. جدول زمانی شما ممکن است بسته به هدف شما متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر هدف شما فوری‌تر است، مانند داشتن یک صندوق اضطراری، ممکن است بخواهید فقط یک سال به خود فرصت دهید تا پس‌انداز کنید. اگر برای بازنشستگی پس‌انداز می‌کنید، بازه زمانی شما ممکن است تا ۳۰ سال یا بیشتر باشد. دانستن جدول زمانی خود می‌تواند به شما کمک کند تعیین کنید که چقدر سریع به سرمایه‌گذاری خود برای رشد نیاز دارید، و چقدر ریسک می‌خواهید در این راه بپذیرید.

کلاس ها یا دسته های سرمایه گذاری چیست؟

در اینجا سه ​​نمونه از کلاس‌های دارایی اصلی آورده شده است:

سهام می‌تواند یکی از بی‌ثبات‌ترین دسته دارایی‌ها باشد. به عبارت دیگر، یک سال بازده از یک سهام می‌تواند بسیار بالا، و به دنبال آن یک ضرر شدید در سال بعد باشد. سرمایه‌گذاری‌های سهام می‌توانند پتانسیل زیادی برای بازدهی بزرگ داشته باشند، اما این معمولاً برای سرمایه‌گذارانی صادق است که می‌خواهند چندین دوره رونق و رکود را پشت سر بگذارند، که می‌تواند مدت زمان زیادی طول بکشد.

اوراق قرضه عموماً منبع بازده مطمئن‌تری نسبت به سهام در نظر گرفته می‌شوند، اما بازده آن‌ها نیز به طور متوسط ​​کمتر است. آن‌ها را به عنوان دسته‌ای با ریسک کمتر و پاداش کمتر در نظر بگیرید.

پول نقد و معادل‌های نقدی می‌تواند شامل حساب پس انداز معمولی شما و همچنین صندوق‌های بازار پول باشد. آن‌ها اغلب امن‌ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته می‌شوند، اما همچنین می‌دانیم که در طول زمان کمترین بازدهی را در دسته‌های دارایی اصلی دارند.

به خاطر داشته باشید که هر یک از این دسته‌بندی‌ها می‌تواند شامل مجموعه‌ای از شرکت‌ها، صنایع و مناطق جغرافیایی باشد. و طیف وسیعی از دسته‌بندی‌ها فراتر از این سه وجود دارد. املاک و مستغلات، کالاها (مانند طلا، نفت) … لیست ادامه دارد. نکته مهمی که باید بدانید این است که هر دسته و زیرمجموعه سرمایه‌گذاری بسته به سال ممکن است بازده سرمایه‌گذاری (ROI) متفاوتی داشته باشد.

 

چرا تنوع دادن به سبد اهمیت دارد؟

فرض کنید شما یک سرمایه‌گذار هستید که تصمیم گرفته است ۱۰۰٪ از سبد سرمایه‌گذاری خود را در سهام قرار دهد. سهام نسبت به یک طبقه محافظه‌کارتر مانند اوراق قرضه، دارای نوسان بیشتری است. یک سال ممکن است شاهد افزایش ۲۰ درصدی سرمایه‌گذاری خود باشید و سال بعد ممکن است یک سوم کاهش یابد و سال سوم ممکن است ۱۵ درصد افزایش یابد. برعکس، اگر ۱۰۰ درصد پرتفوی شما در اوراق قرضه باشد، ممکن است سال به سال خیلی کوچک نشود، اما رشد چندانی هم نخواهد داشت. به همین ترتیب، اقتصاد یک کشور ممکن است در همان سال شاهد رونق باشد که کشور دیگر شاهد رکود باشد.

ممکن است یک سال شاهد رکود بازارهای نفت در آسیا باشید و در همان سال، بازار املاک و مستغلات در اروپا شاهد رونق باشد. اگر سرمایه‌گذاری خود را در انواع دارایی‌ها، بازارها و مناطق مختلف تقسیم کرده‌اید، سرمایه‌گذاری‌های شما ممکن است شانس بیشتری برای رشد کلی داشته باشند یا در بازارهای نزولی بزرگ از ضررهای بزرگ جلوگیری کنند. فرآیند تقسیم سرمایه‌گذاری‌های شما به این روش، تخصیص دارایی نامیده می‌شود. هدف از پرتفوی متنوع مدیریت بهتر ریسک است.

 

آیا تنوع بخشیدن به سبد معایبی دارد؟

تنوع بخشیدن به پورتفولیوی شما مزایای زیادی دارد، اما می‌تواند مسئولیت بزرگی نیز باشد. به خصوص برای سرمایه‌گذاران مبتدی، تحقیق در مورد طبقات مختلف دارایی و تصمیم‌گیری برای تخصیص پول خود می‌تواند دلهره آور به نظر برسد. درک تنوع بخشیدن و سایر استراتژی‌های سرمایه‌گذاری زمان می‌برد. حتی بسته‌های از پیش ساخته‌شده مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مستلزم انجام کمی تحقیق هستند. 

 هیچ استراتژی نمی‌تواند آینده سرمایه‌گذاری شما را پیش‌بینی کند یا رشد آن را تضمین کند⸵ همیشه ریسک‌هایی وجود دارد. اما اگر کمی در این زمینه وقت بگذارید، تنوع بخشیدن به سبد می‌تواند پتانسیل یک مسیر امن‌تر و هوشمندانه‌تر را برای رسیدن به مقصد سرمایه‌گذاری شما ایجاد کند.

همچنین مهم است که توجه داشته باشید که در حالی که داشتن یک سبد متنوع می‌تواند زیان را در یک رکود کاهش دهد و به شما کمک کند حرکت پرتفوی قابل پیش‌بینی‌تری داشته باشید، همچنین به این معنی است که ممکن است بازده خود را در بازارهای مطلوب محدود کنید و در آن دوره‌ها بازده خود را کاهش دهید. به عنوان مثال، در یک دوره صعودی، داشتن سهامی که در حال رشد است⸵ می‌تواند بازدهی بهتری نسبت به یک صندوق مشترک معمولی داشته باشد. اما به یاد داشته باشید، پرتفوی‌های کمتر متنوع به طور کلی به معنای ریسک بیشتر است.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.