NAV در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چه معنایی دارد؟

1052 نفر 5 دقیقه
بازار سرمایه - بورس - مامو - امید - NAV

ارزش خالص دارایی یا NAV (Net Asset Value) یکی از اصطلاحات مهم مالی است که در بازار سرمایه با آن سرکار دارید؛ پس بهتر است که با مفهوم آن به خوبی آشنا باشید. ارزش خالص دارایی یا NAV در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، بر اساس دارایی و بدهی‌های آن محاسبه می‌شود. به این صورت که از ارزش کل دارایی‌ها، ارزش بدهی‌های آن را کاسته و بر تعداد کل سهام منتشر شده تقسیم می‌کنند. به زبان ساده‌تر،‌ اگر ارزش دارایی‌های یک شرکت سرمایه‌گذاری 100 میلیون تومان و 10 میلیون  تومان آن، بدهی باشد، NAV این شرکت سرمایه‌گذاری 90 میلیون تومان خواهد بود.

نکته

اگر قیمت اکثر اوراق بهادار نگهداری شده در یک صندوق سرمایه‌گذاری افزایش یابد، NAV آن نیز افزایش پیدا می‌کند و برعکس.

به عبارت ساده، NAV بهایی است که هنگام سرمایه‌گذاری برای خرید یک واحد صندوق سرمایه‌گذاری پرداخت می‌کنید و زمان فروش نیز بر مبنای آن، می‌فروشید. البته ممکن است NAV کمتر شده باشد و ضرر کنید.

NAV چگونه محاسبه می‌شود؟

اگر خواستید NAV یک صندوق را محاسبه کنید؛ کافی است ارزش بدهی‌های صندوق را از ارزش دارایی‌های آن کم کرده؛ سپس نتیجه را بر تعداد سهام باقیمانده تقسیم کنید. برای تعیین کل دارایی‌های یک صندوق، ارزش بازار همه اوراق بهادار متعلق به آن صندوق را به کل پول نقد و معادل آن نقد اضافه می‌کنیم.

البته، صندوق‌های سرمایه‌گذاری موظف‌اند روزانه، NAV خود را در وب سایت خود بروزرسانی کنند، همچنین وبسایت مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران نیز، NAV تمام صندوق‌ها را منتشر می‌کند.

چه زمانی NAV اهمیت پیدا می‌کند؟

NAV زمانی اهمیت پیدا می‌کند که سرمایه‌گذاران قصد شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها دارند یا می‌خواهند ارزش خالص دارایی منابع موجود در سبد شخصی خود را بررسی کنند. در هر صورت NAV بیشتر در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق‌های قابل معامله (ETF) کاربرد دارد. حال که با تعریف کلی ارزش خالص دارایی (NAV) آشنا شدید، باید بدانید که این مفهوم در چه مواقعی کاربرد دارد؟

  • تجزیه و تحلیل ارزش شرکت‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر با NAV راحت‌تر است.
  • تحلیل تکنیکال و بنیادی صندوق‌ها بر مبنای NAV راحت‌تر خواهد بود.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که نباید NAV را با قیمت بازاری اشتباه گرفت. قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سهام با توجه به فاکتورهای اقتصادی، چشم‌انداز شرکت و غیره تعیین می‌شود و بسیاری از اوقات قیمت بازاری می‌تواند با قیمت دفتری تفاوت داشته باشد.

خیلی از افراد، اگر قیمت سهمی (شرکت‌های سرمایه‌گذاری) پایین‌تر از NAV آن معامله شود، اقدام به خرید می‌کنند؛ چرا که معتقدند روزی بازار به ارزش آن پی می‌برد و حداقل به NAV خود می‌رسد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

چه زمانی NAV را محاسبه می‌کنند؟

NAV صندوق سرمایه‌گذاری همیشه در پایان معاملات روزانه بازار سهام، به وسیله حسابداران آن صندوق محاسبه و روی سایت بروزرسانی می‌شود. بسیاری از کارشناسان برای ارزیابی عملکرد یک صندوق، به NAV آن در بازه زمانی مورد نظر توجه می‌کنند. البته بسیاری نیز مخالف این عقیده هستند، چرا که با پرداخت سود نقدی صندوق، NAV کاهش می‌یابد.

اگر NAV در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بالا باشد، معنای خوبی دارد؟

قیمت سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری بر اساس NAV آن‌ها تعیین می‌شود. یعنی هزینه‌ای که سرمایه‌گذاران برای خرید صندوق سرمایه‌گذاری می‌پردازند، NAV تقریبی هر سهم است. این مقدار علاوه‌بر هزینه‌هایی است که صندوق هنگام خرید تحمیل می‌کند (کارمزدهای معاملاتی). قیمتی که سرمایه‌گذاران بابت ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری خود دریافت می‌کنند تقریباً به ازای هر سهم NAV در بازخرید، منهای هزینه‌هایی است که صندوق در آن زمان کسر می‌کند.

NAV بالاتر یعنی سرمایه‌گذاری‌های طرح به خوبی انجام شده است و فقط بر تعداد واحدهایی که ممکن است دریافت کنید تأثیر می‌گذارد. در صورت انتخاب طرح با NAV بالا، واحد‌های کمتری دریافت خواهید کرد اما ارزش سرمایه‌گذاری شما ثابت خواهد ماند. درواقع به صورت کلی NAV بالاتر نشان می‌دهد که این طرح یا در گذشته رشد خوبی داشته است یا مدت طولانی از فعالیت آن می‌گذرد.

سخن پایانی

صندوق‌ها به عنوان یک روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری، مزایای زیادی دارند. مخصوصا اگر افراد زمان و دانش کافی برای تحلیل فاکتورهای اقتصادی و رصد دائمی اخبار نداشته باشند. سامانه مدیریت ثروت مانو، نیز این امکان را فراهم کرده است که افراد با توجه به درجه ریسک‌پذیری خود، طرح مورد نظر خود را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.