ورود پول به بازار سرمایه و نقش آن در بهبودی اقتصاد کشور

620 نفر 5 دقیقه
پول - اقتصاد - ایران = بورس مانو

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بزرگ، بازار سرمایه یک کشور را، دماسنج اقتصادی آن کشور می‌دانند. بورس و اقتصاد را نمی‌توان از هم تفکیک کرد. در مواردی که سهام رشد خوبی می‌کند و بازار محرک و پویا است، اغلب می‌توان انتظار رشد اقتصادی داشت. اما آیا همیشه اینطور است؟ بورس چه تاثیری بر اقتصاد دارد؟ آیا ورود پول به بازار سرمایه به اقتصاد یک کشور کمک می‌کند؟

بورس  یکی از مولفه‌های اصلی اقتصاد است؛ این بازار می‌تواند بر تمام امور مالی از امور مالی فردی گرفته تا شرکت‌ها و اقتصاد ملی و حتی بر اقتصادی جهانی تأثیر بگذارد. با این توصیف، ورود پول به بازار سرمایه می‌تواند نقش مهمی در حرکت چرخ‌های صنعتی، بازرگانی، و پویایی و شکوفایی اقتصادی کشور عمل کند.

رابطه بین بورس و اقتصاد کشور

همانطور که گفته شد، بورس وضعیت شرایط اقتصادی، یک کشور را منعکس می‌کند. اگر یک اقتصاد در حال رشد باشد، تولید افزایش می‌یابد و بیشتر شرکت‌ها باید سودآوری داشته باشند که سود بیشتر باعث جذابیت بیشتر سهام شرکت‌ها می‌شود،  و به دنبال آن، سرمایه بیشتری جذب می‌شود.

در مقابل، اگر در بورس و سهام موجود در آن، رکود اقتصادی را تجربه کند،قیمت سهام با پیش‌بینی و انتظار سود کمتر، کاهش می‌یابد. این تعریف یک رابطه دو طرفه است، وضعیت بورس بهتر اقتصاد شکوفاتر، و اقتصاد شکوفا منجر به پویایی بازار سهام خواهد شد.

در حالت رکود، سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دهند پول خود را از بازار بورس خارج کنند و به بازارهای موازی و حوزه‌های دیگر وارد شوند که در این حالت اقتصاد کشور آسیب بیشتری می‌بیند.

 چرا بورس اوراق بهادار در اقتصاد تاثیر می‌گذارد؟

بازار سهام به دلایل مختلف از اهمیت زیادی برخوردار است. این بازار به تجار و سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌دهد که از معاملات خود سود ببرند و ثروت شخصی خود را بیشتر کنند. بورس می‌تواند معیاری از سلامت تجاری و صنعتی یک کشور باشد که به کسب و کارها اجازه می‌دهد تا در اقتصادی پویا فعالیت خود را گسترش دهند و پیشرفت کنند. در نتیجه، یک بازار سهام با عملکرد خوب برای تجارت، افراد و کشورها ارزشمند است. در ادامه به چند عامل اصلی که به تاثیر بورس بر اقتصاد اشاره می‌کند، پرداخته شده است.

تامین سرمایه مورد نیاز

بسیاری از پروژه‌ها و شرکت‌ها و طرح‌های عمرانی برای پیشرفت با سرعت مطلوب و یا توسعه به جذب سرمایه نیاز دارند. این جذب سرمایه ممکن است از مسیرهای مختلفی تامین شود که یکی از محبوب‌ترین روش‌ها عرضه سهام در بازار بورس و یا انتشار اوراق بهادار است. با این روش افراد بیشتری می‌توانند، حتی با سرمایه اندک، سهام شرکت‌ها را خریداری کنند. به این صورت، سرمایه مورد نیاز برای شروع و راه‌اندازی این پروژه‌ها تامین می‌شود.

شرکت‌ها با تزریق سرمایه از طریق بورس، امکان توسعه و استفاده از فناوری‌های نو را بدست می‌آورند و از سویی دیگر می‌توانند کسب و کار خود را گسترش دهند، این گسترش کسب و کار در نهایت ممکن است به عواملی سازنده دیگر چون ایجاد شغل، تولید و بسیاری عوامل سازنده منجر شود.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

کنترل رکود

رکود مالی در برخی موارد در نتیجه کاهش نقدینگی در بازار است، معمولا در این شرایط، افراد به دلایل مختلفی، پول خود را از بورس خارج می‌کنند و به بازارهای موازی رجوع می‌کنند و بعضی مواقع نیز ممکن است آن را نزد خود (سپرده بانکی) قرار دهند. این پول راکد، به اقتصاد کشور ضربه می‌زند چرا که تکاپو و پویایی را از بین برده و پول‌های که برای راه افتادن چرخ اقتصادی کشور وارد چرخه اقتصاد شده بودند، بدون استفاده و خارج از چرخه اقتصادی مانده‌اند. با ورود پول به بازار سرمایه، به نوعی پویایی به اقتصاد تزریق می‌شود و نرخ تولید و توسعه بالاتر می‌رود. بنابراین سرمایه‌گذاری در بورس راه مناسبی برای مقابله با رکود اقتصادی در سطح کشور است.

شفافیت اقتصادی

یکی از مهم‌ترین نکاتی که مردم به آن توجه زیادی دارند، شفافیت اقتصادی است. آنها مایلند بدانند، بودجه‌ها از چه محلی تامین و در چه محلی برای توسعه اقتصادی هزینه می‌شوند. بورس قوانین بسیار مشخص و شفافی دارد و تاریخ عرضه، قیمت‌ها، هزینه‌ها، وضعیت شرکت‌ها، همه و همه در بورس شفاف و قابل بررسی هستند.

از سوی دیگر شرکت‌های که درخواست عرضه عمومی سهام دارند، از طرف کارشناسان اقتصادی، به دقت مورد بررسی قرار می‌گیرند، تا همه‌چیز طبق روال قانونی و شفاف طی شود. به همین خاطر، بورس به شفاف شدن اقتصاد کمک می‌کند.

درآمدزایی

بورس برای بسیاری از افراد، به عنوان منبعی برای درآمد محسوب می‌شود که با به گردش انداختن سرمایه خود و معامله سهام مختلف، با استراتژی‌هایی که از قبل تنظیم کرده‌اند، درآمد کسب می‌کنند. واضح است که این درآمدزایی تاثیر مثبتی بر اقتصاد کلی یک کشور و پیشرفت سطح زندگی دارد. سرمایه‌گذاران علاوه بر مشارکت مثبت و ایفای نقش در راستای پیشرفت و اعتلای کشور، سود نیز شناسایی می‌کنند و تمایل بیشتری برای افزایش سرمایه‌گذاری خود خواهند داشت.

سلامت اقتصادی

وضعیت بورس کشور به عنوان یک سنجه مهم در تعیین موقعیت اقتصادی یک کشور در نظر گرفته می‌شود. قطعا بدون سرمایه احداث و توسعه کسب و کارها، با یک اقتصاد شکننده روبرو خواهد بود. اگر بازار بورس راکد باشد با تقریب خوبی می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه کافی برای پیشبرد اهداف اقتصادی یک کشور تامین نشده است. به همین ترتیب مشارکت بالا و ورود پول به بازار سرمایه به سلامت اقتصادی کشور کمک خواهد کرد.

سخن پایانی

بورس و اقتصاد لازم و ملزوم یکدیگر هستند. یک اقتصاد بیمار، بازار بورسی فعال و موفق نخواهد داشت. و یک بورس راکد باعث آسیب رساندن به اقتصاد یک کشور می‌شود. همانطور که گفته شد، اگر بازار سرمایه جذابیت خود را از دست بدهد، پول از آن خارج شده و به بازارهای موازی وارد می‌شود. خیلی از افراد، بورس را منبع مهمی برای سرمایه‌گذاری و سودآوری می‌شناسند.

سرمایه‌گذاری در بورس، یک امر کاملا تخصصی است و به دانش اقتصادی و صرف زمان نیاز دارد. با این حال، مدیریت ثروت مانو این امکان را فراهم کرده است که افراد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی و صرف زمان، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، همواره به صورت غیرمستقیم، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.