۷ توصیه مهم سرمایه‌گذاری از نگاه وارن بافت

2334 نفر 5 دقیقه
وارن بافت - سرمایه گذاری - بازار - بورس - مانو

وارن بافت یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران تاریخ است که بیشتر سرمایه‌ی چند ده میلیارد دلاری خود را از طریق بازار سرمایه بدست آورده است. اما او تنها یک سرمایه‌گذار نیست، بلکه یک فرد باهوش است که از به اشتراک گذاشتن دانش و تجربیات خود با دیگر سرمایه‌گذاران نیز لذت می‌برد.

توصیه‌های او طیف وسیعی از موضوعات نه تنها در مورد سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود. در این مقاله به توصیه‌های مهم او که به ثروتمندتر شدن شما کمک می‌کند، پرداخته شده است.

۱. «قانون شماره ۱ هرگز  پول از دست ندید. قانون شماره ۲ هرگز قانون شماره ۱ را فراموش نکنید.»

شاید در نگاه اول این توصیه وارن بافت، بسیار ساده به نظر برسد، اما به طور تامل‌برانگیزی پیچیده است. البته که، شما به عنوان یک سرمایه‌گذار سعی می‌کنید در بازار سود کنید، اما یکی از بهترین راه‌ها این است که از ضرر جلوگیری کنید. هنگامی که سهام ضررده پرتفوی خود را حذف کنید، چیزی که باقی می‌ماند، دارایی‌هایی خواهند بود که به سودآوری شما کمک می‌کنند و هنگامی که پول بیشتری در پرتفوی خود دارید، می‌توانید سود خود را سریعتر افزایش دهید.

این رویکرد پیامدهایی برای نحوه سرمایه‌گذاری شما دارد. نقل قول بافت نشان می‌دهد که به جای این که به دنبال سهام با بالاترین سود باشید، باید ابتدا به دنبال جلوگیری از ضرر باشید.

۲. «فرصت‌ها به ندرت پیش می‌آیند. وقتی باران طلا می‌بارد، به جای لیوان، از سطل استفاده کنید.»

در اینجا، وارن بافت به عکس العمل سریع و قاطعانه در مواجه با فرصت‌ها اشاره می‌کند. هنگامی که شانس به شما رو کرد، (مانند زمانی که قیمت سهام به طور قابل توجهی کاهش یافته است) باید سرمایه‌گذاری زیادی انجام دهید، زیرا ممکن است به این زودی‌ها با این قیمت مواجه نشوید. وارن اغلب در مواقعی که بازارها به طور قابل‌توجهی افت می‌کنند، این رویکرد را اتخاذ می‌کند.

او در زمان اوج بازار، سهام خود را می‌فروشد و سرمایه کلانی بدست می‌آورد و یا هنگامی که بازار سقوط می‌کند، سرمایه گذاری تهاجمی می‌کند. در اختیار داشتن مقدار زیادی پول نقد به او این امکان را می‌دهد که از این استراتژی استفاده کند.

۳. «تلاش کنید در زمان حریص بودن دیگران، بترسید و با احتیاط در بازار باشید و زمانی که دیگران ترسیده‌اند، شما حریص باشید.»

در حالیکه افراد زیادی فکر می‌کنند در سرمایه‌گذاری اعداد و ارقام بسیار اهمیت دارند، وارن بافت فکر می‌کند که سرمایه‌گذاری به رفتار خود آنها مرتبط است. وقتی سرمایه‌گذاران حریص هستند و قیمت سهام سر به فلک می‌کشد، بافت دست به عصا حرکت می‌کند، چرا که بازار ممکن است به سرعت سقوط کند.

در مقابل، وقتی سرمایه‌گذاران از بازار یا سهام خاصی فرار می‌کنند، بافت علاقه بیشتری نشان دهد چرا که قیمت‌ها جذاب هستند. هنگامی که سهام ارزان‌تری می‌خرید، با ریسک کمتری در مقابل سهام گرانقیمت روبرو هستید. بافت برای اجتناب از ضرر چنین رویکردی دارد.

۴. «خرید (سهام) یک شرکت فوق العاده با قیمت مناسب بسیار بهتر از  خرید یک شرکت مناسب با قیمت فوق العاده بالاست.»

در حالیکه برخی افراد برجسته تنها بر روی خرید سهام ارزان‌ترین شرکت‌ها تمرکز می‌کنند، وارن بافت پیشنهاد به خرید ارزان سهام شرکت‌های «فوق‌العاده» می‌کند، (شرکت‌هایی که دارای اقتصاد بهتر و موقعیت رقابتی هستند). شرکتی با مزیت رقابتی خوب به احتمال زیاد به درآمد خود در طول زمان ادامه می‌دهد و در صورت رسیدن با قیمت بسیار بالا می‌تواند برای شما سودآور باشد. این شرایط ممکن است در مورد یک شرکت صرفا مناسب صادق نباشد، که ممکن است متزلزل شود و هرگز به قیمت خرید شما یا فراتر از آن بازنگردد.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

۵. «مهمترین ویژگی سرمایه‌گذار شخصیت اوست، نه عقل او»

در اینجا دوباره بافت به ارزش رفتار و کردار افراد در مقابل هوش سرمایه‌گذاری می‌پردازد. سرمایه‌گذاران به جای تلاش برای همراهی یا مخالفت با جمعیت، باید آنچه را که در بازار می‌گذرد، بدون توجه به اینکه چه کسی چه سهمی را دوست دارد، تجزیه و تحلیل کنند. آنها با تمرکز بر حقایق عینی، می‌توانند تصمیماتی بگیرند که نسبتاً عاری از احساسات بوده و در نتیجه انتخاب‌های بهتری انجام دهند.

۶. «لازم نیست در همه چیز مشارکت کنید»

این نقل قول، یکی از مشهورترین توصیه‌های وارن بافت است، و بر روی اصل انتخاب فرصت تاکید می‌کند. تا زمانی که فرصتی را پیدا نکردید که جذاب به نظر برسد، سرمایه‌گذاری نکنید. سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید که با استانداردهای پاداش (سود) احتمالی و ریسکی که متحمل می‌شوید، مطابقت داشته باشد.

او همچنین به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کند منتظر فرصت‌هایی بمانند که احتمال از دست دادن پولشان بسیار کم است. او می‌گوید، شما مجبور نیستید سهامی را خریداری کنید که جذاب نیستند.

۷. «دید بلندمدت داشته باشید»

اگر قصد سرمایه‌گذاری در سهام شرکتی دارید، انتخاب‌تان بر این اساس باشد که به جای بررسی عملکرد فعلی آنها به قدرت آنها در ماندن در بازار بپردازید.

بافت در سال ۲۰۱۸ در یک مصاحبه گفت: «هیچ کسی به دلیل اینکه فکر می‌کند سال آینده باران می‌بارد، مزرعه‌ای را نمی‌خرد بلکه او با هدف برداشت از سرمایه‌گذرای خود در طول 10 یا 20 سال آینده، به خرید مزرعه فکر می‌کند».

بافت عقیده دارد در صورتي كه كسب و كاری دوام داشته باشد، ارزش مشاركت در آن وجود دارد. او در سال ۱۹۷۲ با شریک تجاری قدیمی خود چارلی مانگر، «سیز کندیز» را خریداری کرد و در سال ۱۹۸۸ بیش از ۱ میلیارد دلار برای سهام کوکاکولا خرج کرد، هر دو ریسک خوبی بودند و بافت هنوز هم مالک سهام آنها است.

سخن پایانی

وارن بافت یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاران تاریخ است که بسیاری از سرمایه‌گذاران موفق راه او را پیش گرفته‌اند. توصیه‌های او می‌تواند در خیلی از مواقع راهگشا باشد.

 

 

سامانه مدیریت ثروت مانو، این امکان را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش تخصصی و بدون نیاز به صرف زمان برای رصد و تحلیل اخبار و وقایع اقتصادی اجتماعی، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود سرمایه‌گذاری کنند. 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.