با مهمترین و کلیدی‌ترین نکات سرمایه‌ گذاری در بورس آشنا شوید!

2477 نفر 5 دقیقه
نکات سرمایه‌ گذاری در بورس - مدیریت ثروت مانو

اگر تصمیم گرفته‌اید در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید تا از این طریق تورم را شکست دهید و بازدهی خوبی داشته باشید، در این مقاله به برخی از مهمترین نکات سرمایه‌ گذاری در بورس اشاره شده است تا به آگاهی بیشتر شما برای سرمایه‌گذاری در این بازار کمک کند.

  • روی سرمایه‌ی مازاد خود حساب باز کنید.

پولی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنید نباید بودجه‌ی حیاتی در زندگی شما باشد. به عبارتی نباید از قرض، فروش خانه و گرفتن وام و امثال آن برای سرمایه‌گذاری در بورس استفاده کنید. به این دلیل که ممکن است، سهمی که خریداری کرده‌اید، به هر دلیل، چند وقتی درگیر اصلاح قیمتی و زمانی شود و استراتژی سرمایه‌گذاری که قبلا مشخص کرده‌اید، شما را به صبر توصیه کند. این در حالی است که به پول خود نیاز داشته باشید، باید با ضرر سهم خود را بفروشید و این تجربه تلخ را همیشه در ذهنتان یادگار داشته باشید.

  • سهامی را بخرید که می‌شناسید.

این یک نکته کلیدی و مهم هنگام معامله سهام در بورس است. تحلیل نمودارها، اعداد، اخبار پیرامون آن صنعت و فاکتورهای تاثیرگذار روی سهم شما، نقش بسیار مهمی در شناسایی سهم خواهد داشت که این امر در اغلب اوقات به دانش و اطلاعات، صرف زمان و مشاوره نیاز دارد. فراموش نکنید هیچ چیز بدتر از خرید شانسی سهام نیست!

دو حالت دارد، یا ضرر می‌کنید و تجربه‌ای برای معاملات بعدی شما می‌شود یا سود می‌کنید و این سود را حاصل استعداد خود می‌پندارید و در معاملات بعدی با سرمایه بیشتری خطر می‌کنید. اینجاست که احتمالا برای همیشه از بورس خارج خواهید شد.

  • به برنامه‌ی سرمایه‌گذاری خود پایبند باشید.

در مسیر پر فراز و نشیب سرمایه‌گذاری، ممکن است در برخی مواقع وسوسه شوید و بخواهید استراتژی معاملاتی خود را تغییر دهید. برای مثال در شرایط پر رونق بازار تهاجمی‌تر عمل کنید و در شرایط دشوار از آن خارج شوید.

درست است که پایبندی به برنامه‌ی سرمایه‌گذاری خود آسان نیست اما یکی مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکات سرمایه‌ گذاری در بورس، پایبند بودن به برنامه‌ی مالی خود بدون توجه به اتفاقات و سر و صداهای اطراف است.

  • احساسات خود را مدیریت کنید.

اغلب سرمایه‌گذاران به دلیل عدم کنترل و مدیریت احساسات خود در بازار سهام ضرر می‌کنند. شاید تعجب کنید اما ترس و طمع هر دو عوامل بسیار مهمی هستند که تصمیمات افراد را در سرمایه‌گذاری هدایت می‌کنند. طمع، سرمایه‌گذاران را برای کسب درآمد در کوتاه مدت و بازار خرسی (نزولی) با ایجاد وحشت افراد را به فروش دارایی‌های‌شان ترغیب می‌کند. پس حواستان باشد که در دام احساسات خود قرار نگیرید و تا آنجا که امکان دارد از معاملات هیجانی خودداری کنید.

نکات سرمایه گذاری در بورس ، مدیریت ثروت مانو

اگر تصمیم گرفته‌اید در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنید، این مقاله به برخی از مهمترین و کلیدی‌ترین نکات سرمایه‌ گذاری در بورس پرداخته است

  • هرگز تمام پول خود را در یک سهام قرار ندهید.

داشتن سبد متنوع از سهام صنایع مختلف به شما کمک می‌کند ریسک را کاهش دهید و در صورت عدم بازدهی چند سهام، پول خود را نجات دهید. اما این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید: تنوع زیاد و تعدد بیش از حد سهام، رشد لحظه‌ای سرمایه شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین تعادل را در سبد سهام خود رعایت کنید.

  • پرتفوی خود را به طور مرتب کنترل و بررسی کنید.

اخبار و اتفاقات مختلف می‌توانند بر بازار سهام تاثیرگذار باشند بنابراین باید با دقت بالا و به صورت مستمر پرتفوی خود را بررسی کنید. اگر این کار برای شما دشوار است از یک مشاور مالی کمک بگیرید تا در این مسیر شما را راهنمایی کند. در غیر این صورت می‌توانید در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری کنید.

  • زمانبندی کوتاه مدت در بازار، عامل شکست شماست.

هیچ فردی با نگاه کوتاه مدت به بازار سهام، قادر به کسب سود پیاپی و موفقیت‌های بزرگ نبوده است. سرمایه‌گذارانی که به طور منظم و سیستماتیک طی یک دوره‌ی بلند مدت پول خود را در بازار سهام قرار می‌دهند، بازدهی معقول‌تر و قابل‌توجهی دارند. بنابراین، داشتن صبر، حوصله و پیروی از یک رویکرد منظم سرمایه‌گذاری در کنار دورنمای بلندمدت یکی از مهمترین نکات سرمایه‌ گذاری در بورس قلمداد می‌شود. البته ممکن است، استراتژی شما نوسانگیری باشد که این کار نیز به صرف زمان و تحلیل دقیق احتیاج دارد که حتما ریسک سرمایه‌گذاری شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  • میزان ریسک‌پذیری خود را بشناسید.

هر سرمایه‌گذاری تحمل ریسک متفاوتی دارد بنابراین توصیه می‌شود که بدون عجله در تصمیم‌گیری، ابتدا درجه ریسک‌پذیری خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید سرمایه‌گذاری شما در سهام با اهداف مالی‌تان همسو است. هنگامی که سرمایه‌گذاری‌تان در چارچوب میزان تحمل ریسک‌تان باشد، با اطمینان بیش‌تری می‌توانید اهداف مالی خود را برآورده کنید.

ریسک‌پذیر یا ریسک‌گریز بودن، مزایا و معایب خاص خودش را دارد ولی این روحیه شما و شرایط اقتصادی‌تان است که استراتژی متناسب با ریسک شما را مشخص می‌کند.

  • نقدشوندگی، اصل مهم سرمایه‌‌گذاری در بورس

نقدشوندگی باعث می‌شود در صورت نیاز بتوانید با خیال راحت سهم خود را نقد کنید. در واقع هر چه قدر حجم معاملات پیرامون یک سهم بیشتر باشد، در زمان کمتری به وجه نقد تبدیل می‌شود که این امر ریسک معاملاتی شما را کاهش می‌دهد.

 برای کنترل و مدیریت نقدشوندگی، اگر در بازار سهام تازه‌کار هستید به طور متوسط 20 تا 30 درصد از سرمایه‌ی خود را که برای فعالیت در بورس اختصاص داده‌‌اید، به صورت وجه نقد حفظ کنید تا در صورت نیاز بتوانید به راحتی سهام پر سود را در بازار خریداری کنید اما اگر به‌طور حرفه‌ای در این بازار فعالیت می‌کنید و از تخصص کافی برخوردار هستید، سهام با قدرت نقدشوندگی بالا، بهترین انتخاب برای سبد سرمایه‌گذاری شما است زیرا هر زمانی که نیاز داشته باشید می‌توانید سهام خود را بفروشید و با وجه نقد به دست آمده سهام جدید خریداری کنید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

    سخن پایانی

با به خاطر سپردن نکات کلیدی ذکر شده در این مقاله همچون پایبندی به برنامه‌ی سرمایه‌گذاری خود، مدیریت احساسات، بررسی منظم پرتفوی شخصی و غیره می‌توانید مسیر رسیدن به موفقیت خود را تسهیل و به صورت حرفه‌ای در بورس اوراق بهادار فعالیت کنید.

تیم متخصص و حرفه‌ای مدیریت ثروت مانو، انواع طرح‌های سرمایه‌گذاری متناسب با روحیه و درجه ریسک‌پذیری مخاطبان ارائه می‌کند، طوری که مشتریان مانو، بدون نیاز به کسب دانش تخصصی مالی و صرف زمان، به صورت غیرمستقیم در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری می‌کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.