نوسان‌گیری زیر سر معاملات الگوریتمی؟ یک شوخی بامزه!

801 نفر 5 دقیقه
معاملات الگوریتمی - مدیریت ثروت مانو

هر چند وقت یک‌بار، درست وقتی که بازار وارد اصلاح‌های کوتاه مدت شده، یا از سوی دیگر دلار نوسانی می‌شود، موضوع معاملات الگوریتمی و نقش آن در نوسان بازار مطرح می‌شود. انگار این موضوع تبدیل به‌یک بهانه تکراری، بی‌پایه و اساس و البته دوست‌داشتنی برای خبرسازان زرد بازار سرمایه‌ شده است؛ عده‌ای بر این باورند که این نوع معاملات موجب شده تا بازار نتواند رشد کند؛ اما پاسخ کوتاه و کاربردی به این ایده‌های بی‌پایه و اساس ساده‌تر از این حرف‌هاست. با دامنه نوسان فعلی و کارمزد بالایی که در بازار سرمایه ایران داریم، اینکه الگوریتمی در ایران وجود دارد که می‌تواند نوسان‌گیری کند، خیال باطلی است.

معاملات الگوریتمی چیست؟

بهتر است قبل از هر چیز، معاملات الگوریتمی را بشناسیم؛ معاملات الگوریتمی در اصل ارایه راهکارهایی هوشمند و بهینه برای بهتر معامله کردن است. استفاده از این فناوری باعث کاهش استرس و هیجان سرمایه‌گذار، افزایش دقت و سرعت معاملاتش، سود بیشتر و ضرر کمتر، امنیت بیشتر اطلاعات معاملات، کاهش هزینه‌های معاملاتی و در یک کلمه افزایش کیفیت سرمایه‌گذاری می‌شود.

انواع معاملات الگوریتمی و مزایای استفاده از آن!

از انوع معاملات الگوریتمی می‌توان به الگوریتم‌های مانیتورینگ، الگوریتم‌های سیگنال و مشاوره‌ای، الگوریتم‌های اجرای معاملات و الگوریتم‌های بازارگردانی اشاره کرد. هر یک از این نوع الگوریتم‌ها مزیت‌های خاص خودشان را دارند؛ اما به‌طور کلی، سرعت عمل بالا در تحلیل و بررسی بازار، حذف احساسات و عواطف انسانی، امکان گرفتن تست و بهینه‌سازی، استراتژی‌های مقیاس‌پذیر، افزودن تمرکز فکری معامله‌گران و کمک به شکل‌گیری بازار کارا از مزایای اصلی استفاده از معاملات الگوریتمی به‌حساب می‌آیند.

نوسان‌گیری و منفی‌های بازار زیر سر معاملات الگوریتمی است؟ خیال باطل!

با دامنه نوسان فعلی و میزان کارمزد بالایی که در بازار سرمایه ایران وجود دارد، خیال باطلی است که الگوریتمی در ایران بتواند نوسان‌گیری سودآوری کند. امید موسوی، مدیرعامل شرکت «تحلیلگر امید» بر این باور است که وقتی بازار کوچک می‌شود، نوسان، هیجان و دست‌کاری قیمت در آن بیشتر می‌شود؛ همچنین دلیل بی‌رمقی بازار این است که خریدار قوی نیست نه اینکه نوسان‌گیر زیاد است!

بهتر است بگوییم عموما در انسان‌ها این میل وجود دارد که وقتی موضوعی را متوجه نمی‌شود یا از آن سر در نمی‌آورند، بگوید «کار خودشان است». توهم توطئه‌ای عموما برای راضی نگه داشتن نفس خودمان استفاده می‌شود.

سازمان بورس به‌عنوان نهاد ناظر، اکثر کارکردهای الگوریتم‌ها که حتی امکان کمی برای سوء استفاده در بازار داشته را ممنوع کرده است. برای مثال ممنوع کردن سرخطی و ممنوعیت ارسال بیش از ۳ سفارش در ثانیه از نمونه‌های اصلی این موضوع هستند. درنتیجه شائبه هماهنگی الگوریتم‌ها و ایجاد صف‌های هماهنگ و بسیاری موارد دیگر، همه‌و‌همه توهم توطئه هستند و سرعت بالای بازار به دلیل بزرگ شدن بازار است.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.