تورم و نقش آن در مدیریت ثروت و سرمایه گذاری در بورس

3880 نفر دقیقه

با مفهوم تورم بیشتر آشنا شویم

این واژه بارها در رسانه‌های مختلف شنیده می‌شود که به محض شنیدن این کلمه معمولا وجه منفی آن در ذهن تداعی می‌شود. اینکه تورم سفره مردم را کوچک می‌کند و مشکلات زیادی برای دولت و مردم کشور به وجود می‌آورد. تورم، مفهوم معینی داشته و در هر شرایط گرانی نمی‌توان این واژه را برای وضعیت جامعه به کار برد. در مقاله حاضر، سعی بر این است که مفهوم صحیح تورم به درستی معرفی شود و به بررسی انواع تورم، شاخص‌های اندازه‌گیری آن و همچنین تاثیر این عامل روی سرمایه‌گذاری در سهام صحبت شود.

 

تورم چیست؟

تورم حالتی است که سطح قیمت خدمات و کالاها در یک اقتصاد به صورت مستمر و مداوم طی یک دوره زمانی مشخص (معمولا یک ساله) افزایش یابد که دو ویژگی زمان و استمرار اهمیت بسیاری دارد. به عبارت دیگر، اگر قیمت ها در یک دوره خاص و تنها برای یک یا دو بار بالا برود و سپس افزایش قیمت متوقف شود، نمی توان این فرآیند را تورم نامید. به عنوان مثال، اگر بر اثر تغییرات فصلی، قیمت برخی از کالاها افزایش یابد، چنین افزایشی مداوم و مستمر نبوده و تورم محسوب نمی‌شود.

 

آشنایی با انواع تورم

بر اساس شدت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها، می‌توان آن را به سه دسته کلی طبقه‌بندی نمود

  • تورم خفیف و خزنده

به معنای افزایش خیلی کند و ملایم قیمت‌هاست. به عبارت دیگر، در طول یک سال، رشد سطح قیمت‌ها معمولا یک رقمی است.

  • تورم شدید یا تازنده

در این حالت، سرعت رشد قیمت‌ها بالا بوده و با آهنگ شدیدی افزایش می‌یابد و معمولا نرخ بالاتر از 10 درصد را تورم شدید می‌نامند.

  • تورم بسیار شدید یا ابر تورم

تورم بسیار شدید یا ابر تورم زمانی رخ می‌دهد که سطح عمومی قیمت‌ها بسیار سریع و با سرعت بسیار بالایی افزایش یابد طوری که سرعت رشد آن بالاتر از 50 درصد در ماه باشد.

نقش تورم در بازار سهام

…. این مطلب به زودی اضافه می شود

تورم چگونه اندازه گیری می شود؟

محاسبه تورم دارای فرمول مشخصی بوده و بر اساس شاخص‌های معینی محاسبه می‌شود و به طور کلی، چهار نوع شاخص مختلف برای اندازه‌گیری آن وجود دارد که در ادامه توضیح داده شده است.

الف) شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی

این شاخص قیمت سبد مشخصی از خدمات و کالاهایی را که به وسیله مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند. شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، وضعیت هزینه‌های زندگی مردم و تغییرات آن را در یک بازه زمانی معین نشان می‌دهد. داده‌های این شاخص، قیمت پرداخت‌های انجام شده به وسیله مصرف‌کنندگان در صنعت خرده‌فروشی است.

ب) شاخص بهای تولیدکننده

این شاخص، معیاری است که برای ارزیابی عملکرد اقتصادی، از سطح عمومی قیمت‌ها محاسبه و منتشر می‌شود. در واقع، شاخص بهای تولیدکننده، بر خلاف شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی، تغییرات قیمت‌هایی را که در مراحل مختلف فرآیند تولید به وسیله تولیدکنندگان اعلام می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند. به عبارت دیگر، از تغییرات شاخص بهای تولیدکننده برای محاسبه تورم تولیدکنندگان در یک بازه زمانی مشخص استفاده می‌شود. لازم به ذکر است که شاخص بهای تولیدکننده، فقط شامل کالاها و محصولات نهایی نبوده و کالاهای نیم ساخته و مواد خام را نیز در بر می‌گیرد.

ج) شاخص قیمت عمده‌فروشی

این شاخص در بخش عمده‌فروشی، تغییرات سطح عمومی قیمت‌ها را می‌سنجد. به عبارت دیگر، شاخص قیمت عمده‌فروشی، تغییرات قیمت پرداختی برای کالاها را در مراحل مختلف توزیع نشان می‌دهد و شامل قیمت مواد خام، قیمت کالاهای ناتمام و همچنین قیمت کالاهای تمام شده است.

د) شاخص قیمت کالای وارداتی

این شاخص، روند میانگین تغییرات قیمت محصولات وارد شده به کشور را طی یک دوره زمانی معین نشان می‌دهد. شاخص قیمت کالای وارداتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها عبارتند از: نرخ ارز، تورم جهانی، سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها و غیره.

آثار وجود تورم در جامعه

وجود تورم در جامعه و افزایش سریع و بلندمدت آن به بافت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه آسیب می‌زند و کارکرد مدیریتی نهادهای قانون‌گذار کشور را خدشه‌دار می‌کند. با افزایش آن در کشور، بی‌عدالتی‌های اجتماعی و اقتصادی در جامعه رواج می‌یابد و ثبات اقتصادی کشور به خطر می‌افتد. در شرایط تورمی، میزان درآمد برخی از مشاغل بیش از نرخ تورم و میزان حقوق بعضی مشاغل دیگر کمتر از آن خواهد شد. چنین تغییرات آثار روانی غیر قابل جبرانی را بر افراد گذاشته و ناخودآگاه منجر به کاهش کارایی مردم خواهد شد.

از سوی دیگر، با وجود تورم، قیمت نسبی کالاها و خدمات صادراتی افزایش یافته و قیمت نسبی کالاها و خدمات وارداتی کاهش می‌یابد. در نتیجه، صادرات کشور کاهش و واردات افزایش خواهد یافت و این امر منجر به ایجاد اختلال قابل توجهی در تولید کشور می‌شود. همچنین، نظام‌های مالیاتی و جرایم قانونی جامعه نیز تغییر یافته و بسیاری از کم‌کاری‌های وظایف نهادهای مسئول بر عهده تورم انداخته خواهد شد.

پوشیده نیست که تورم نیز مانند دیگر مولفه‌های اقتصادی می‌تواند تاثیر مثبت، منفی و یا خنثی روی سهام مختلف داشته باشد. تیم مدیریت ثروت مانو، تمام فاکتورهای اقتصادی موثر را بررسی و با ابزارهای هوشمندی که در اختیار دارد، همواره با در نظر گرفتن مدیریت ریسک، بهترین گزینه‌ها را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند.

در واقع مانو، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم افرادی است که دانش تخصصی و زمان کافی برای تحلیل و رصد بازار ندارند و حرفه‌ای‌های بازار نیز بخشی از سرمایه خود را در به این نوع سرمایه‌گذاری، اختصاص می‌دهند تا ریسک سرمایه‌گذاری خودشان را کنترل کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

6 نظر

  • رضا پهلوانی متنق

    ندارم

    • مهدی

      dolatim15@gmail.com

    • مهدی دولتی

      نظری ندارم

  • مهدی دولتی

    dolatim15@gmail.com

  • مهدی دولتی

    نظری ندارم

  • عباس

    ندارم