اشتباهات رایج در برنامه‌ریزی مالی شخصی

1097 نفر 5 دقیقه
اشتباهات رایج در برنامه‌ریزی مالی شخصی - مدیریت ثروت مانو

بیایید دیدگاه خود را تغییر دهیم و از این منظر به قضیه نگاه کنیم که می‌خواهیم به هدف مشخصی برسیم، حال چه کارهایی نباید انجام دهیم. ممکن است مسیر زندگی افراد موفق را بارها مطالعه کرده باشید، اما شکست افراد تبدیل به کتاب نمی‌شود و خیلی‌ها از آن غافل‌اند. به همین خاطر در این مقاله، به برخی از اشتباهات رایج در برنامه‌ریزی مالی شخصی اشاره شده است.

به قول وارن بافت، زمانی که شروع به خریدن چیزهایی می‌کنید که به آنها نیازی ندارید، به زودی مجبور خواهید شد چیزهایی را بفروشید که نیازمند آن هستید.

خرید وسایلی که نیاز جدی به آنها ندارید!

یکی از بزرگترین اشتباهات رایج در برنامه‌ریزی مالی شخصی که همه ما در خریدهایمان انجام می‌دهیم آن است که یا از روی چشم و هم‌چشمی و یا از روی زیاده‌خواهی و حرص و طمع، وسایلی می‌خریم که در هیچ نیازی به آنها نداریم. داشتن اجناس زیبا و چشم‌نواز همیشه شادی‌بخش است و حس خوبی به ما می‌دهد اما آیا واقعا به آن نیاز داریم؟ اگر بدهکار هستیم یا اگر درآمد زیادی نداریم، آیا واقعا لازم است این گونه اجناس را خریداری کنیم؟

حساب کردن روی پول پس انداز!

نکته قابل توجه دیگر در زمینه مالی، پس‌انداز است. ما معمولا زمانی که مبلغی را به عنوان پس‌انداز کنار می‌گذاریم و آن را به حساب دیگری منتقل می‌کنیم، این دلگرمی به وجود می‌آید که مبلغی برای روز مبادا در حساب دیگری داریم. این یک تفکر بسیار خطرناک است! اگر پولی را پس انداز کردید، دیگر روی آن حساب نکنید. زیرا شما باید این پول را برای اهداف از قبل تعیین شده، کنار گذاشته باشید، وگرنه دیگر اسم آن پس‌انداز نیست و نمی‌شود روی آن برای اهداف بلندمدت حساب کرد.

برنامه ریزی صحیح برای حقوق ماهیانه را جدی نمی‌گیرید!

برای تمام مبلغ درآمد خود، برنامه‌ریزی کنید. بسیاری از افراد و خانواده ها حتی اگر ماهانه 20 میلیون تومان درآمد داشته باشند اما باز هم در پایان ماه هیچ پولی برایشان باقی نمی‌ماند، زیرا تمام 20 میلیون را فقط برای یک ماه در نظر گرفته‌اند. پیشنهاد ما این است که بر اساس سن و شرایط کاریتان (مقاله استراتژی پول و خوشبختی مطالعه شود)، همچنین بر اساس تعداد فرزندان و سن آنها و نیازهای آینده‌شان، زمانی که حقوق ماهانه خود را دریافت می‌کنید، قبل از هر چیز، 10 درصد از مبلغ را پس انداز کنید و 20 درصد را به بدهی ها اختصاص دهید.

اگر بدهی ندارید بین 20 تا 30 درصد را به پس‌انداز اختصاص دهید و هزینه‌های ضروری را جدا کنید (از جمله اجاره، آب، برق، تلفن، حمل و نقل، خورد و خوراک و غیره). سپس، اگر مبلغی باقی ماند، می‌توانید برای آن برنامه‌ریزی کنید.

خرید کالا، صرفا به این دلیل که تخفیف خورده یا ارزان است!

یکی دیگر از اشتباهات رایج در برنامه‌ریزی مالی شخصی، خرید کالاهای ارزان است. ما وسیله ای را صرف اینکه قیمت آن ارزان است، می‌خریم تا بتوانیم پول بیشتری پس‌انداز کنیم. غافل از اینکه این جنس ارزان، قطعا دوام کمتری خواهد داشت (جدا از فروشگاه های خوبی که چند ماه در سال را برای مشتریانشان تخفیف در نظر می‌گیرند). از قدیم گفته‌اند هیچ چیز ارزان قیمتی بی‌دلیل نیست و هیچ چیز گران قیمتی هم بی‌دلیل نیست. ضمن اینکه، لزوما هر کالایی که ارزان باشد، حتی اگر واقعا جنس مرغوبی هم داشته باشد، لزومی ندارد که به دلیل ارزانی، جزو اولویت‌های خرید شما قرار گیرد.

از برنامه ریزی بلندمدت غافل شده‌اید!

سرمایه‌گذاری نکردن و نداشتن برنامه‌ریزی بلند‌مدت، یکی دیگر از اشتباهاتی است که می‌تواند خطرات زیاد و ناامنی‌های بزرگی در آینده ایجاد کند. اگر قصد دارید زندگی آرامی در زمان بازنشستگی و دوران پیری داشته باشید، همین حالا به فکر سرمایه‌گذاری باشید.

اینکه دارایی خود را در چه زمینه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنید، خیلی مهم است. روش‌ها و ابزارهای مختلفی برای افزایش ثروت وجود دارد. اما این نکته باید همیشه در ذهن شما باشد که سرمایه‌گذاری یک تخصص و مهارت است و حتما با مشاوره متخصصان بی‌طرف و آگاه وارد یک حوزه سرمایه‌گذاری شوید.

همچنین، پولی که به سرمایه‌گذاری اختصاص می‌دهید، نباید پولی باشد که از کسی قرض یا وام می‌گیرید. این پول باید مازاد دارایی شما باشد که اگر شرایط بازار دچار افت، اصلاح و یا حتی ورشکستگی شد، نگرانی شما باعث بر هم ریختن تعادل زندگی نشود. از همه مهمتر، بازاری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنید که متناسب با میزان ریسک‌پذیری شما باشد.

خرید کالاهای لوکس و مجلل!

از جمله اشتباهات رایج در برنامه‌ریزی مالی شخصی، خرید یا اجاره خانه یا اتومبیل لوکس و غیرضروری است. این خیلی خوب است که ما بتوانیم از یک زندگی لوکس و مجلل بهره ببریم. اما، اگر واقعا توانایی این را ندارید که از پس مخارج یک خانه مجلل در محله‌ای لوکس و یا اتومبیلی تجملی بربیایید، چه لزومی دارد این همه هزینه را بر خود تحمیل کنید؟ دیدگاه بلندمدت داشته باشید. همیشه فرصت برای داشتن زندگی لوکس و تجملی وجود دارد، اما همیشه این فرصت را ندارید که از یک زندگی آرام و بدون استرس لذت ببرید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

سخن پایانی

در نهایت، توصیه می‌شود هرگز سلامتی خود را برای رسیدن به اهداف و موفقیت‌های مالی به خطر نیاندازید. قبل از اقدام به هر گونه برنامه‌ریزی، ریسک‌های آن و مسئولیت‌هایی را که متوجه شما می‌کند، بررسی کنید و برای مواجه با آنها آمادگی داشته باشید تا چیزی شما را غافلگیر نکند.

فراموش نکنید شما قرار است برنامه ریزی مالی درستی داشته باشید تا بتوانید از زندگی‌ لذت ببرید و در کنار خانواده‌تان با آرامش زندگی کنید. اگر قرار باشد تمام توجه و کوشش زندگی خود را صرف مسائل مالی برای آینده کنید، دیگر رمقی برای لذت بردن از زندگی باقی نخواهد ماند. استفاده از تجربه مشاوران مالی متخصص را نیز دست کم نگیرید.

مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که افراد بدون نیاز به کسب دانش تخصصی اقتصادی و صرف زمان بابت تحلیل و بررسی اخبار و مولفه‌های اقتصادی بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود در بهترین فرصت‌ها، سرمایه‌گذاری کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.