مدیریت پول را بیشتر بشناسید!

3104 نفر 5 دقیقه
مدیریت پول - مدیریت ثروت مانو

موفقیت مالی، یکی از بزرگترین رویاهای هر شخصی است. شاید کمتر کسی باشد که به راه‌های افزایش ثروت و پولدار شدن نمی‌اندیشد. اما نکته حائز اهمیت اینجاست که هر شخصی با هر میزان پس‌انداز باید دارایی‌ها و هزینه‌های خود را مدیریت کند و حتی اگر از مشاوره‌های مالی نیز کمک گرفته می‌شود، خود فرد نیز باید با اصول مدیریت پول و سرمایه آشنایی داشته باشد.

مبانی مدیریت پول

مدیریت پول، یک اصطلاح فراگیر است که شامل ارائه خدمات و یا راه‌حل‌هایی است که به موجب آن سرمایه به طور موفق در بازار صنعت به جریان خواهد افتاد. بنابراین مصرف‌کنندگان در بازار به طیف وسیعی از منابع و برنامه‌های کاربردی دسترسی پیدا خواهند کرد که به آنها این امکان را می‌دهد که تقریباً هر جنبه‌ای از امور مالی شخصی خود را به وسیله آن مدیریت کنند.

مشاوران مالی معمولا با خدمات بانکداری خصوصی و سرویس‌های کارگزاری در ارتباط هستند. آنها از برنامه‌های مدیریت جامع پول که شامل برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در املاک، برنامه‌های بازنشستگی و دیگر موارد است، پشتیبانی می‌کنند.

 

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

مدیریت پول در عمل

موفقیت در مدیریت پول، مستلزم شناخت و کسب آگاهی از قوانین و اصول حرفه‌ای معینی است که می‌تواند آینده‌ای مطمئن را همراه با خلق ثروت برای افراد رقم بزند. برای اینکه بتوان در عمل، پول خود را به صورت حرفه ای مدیریت کرد، باید به چند نکته مهم توجه کرد که در مقاله زیر برخی از مهمترین آنها آورده شده است.

  • تعیین اهداف و چشم اندازها

ابتدای هر ماه، هر شخص با توجه به تلاش خود، درآمد و دارایی مشخصی دارد اما سه هفته که از ماه می‌گذرد، مبلغ بسیار کمی برای اکثر افراد باقی می‌ماند. یکی از مهم‌ترین دلایل مواجه شدن با این مشکل، عدم هدف‌گذاری صحیح است.

 مکتوب کردن اهداف و چشم‌اندازها در زندگی هر فرد می‌تواند بسیار کمک کننده باشد؛ چرا که در این صورت هدفمندانه پیش می‌رود و از هزینه‌های بی‌اهمیت صرف نظر می‌کند. با نوشتن اهداف، نیازها و خواسته‌ها شفاف شده و چه بسا خیلی از مواردی که قبلا جزو اولویت‌ها بوده، از لیست خواسته‌ها حذف شوند.

بنابراین بهتر است اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت خود را هرچه سریعتر یادداشت و در بازه‌های زمانی متوالی و منظم، آنها را بازبینی کنید.

  • تعیین برنامه بودجه

قبل از هر اقدامی، ابتدا باید برای بودجه‌ای که به صورت روزانه، ماهانه، فصلی و سالانه در اختیار دارید، برنامه‌ریزی کنید. ابتدا باید اطمینان یابید که مخارج خود را تا حد امکان محدود کرده‌اید. چرا که اگر مخارج خود را محدود نکنید، با خرید کالاهای غیر ضروری، ماه‌های بعد مجبور می‌شوید قرض کنید.

از سوی دیگر، بدهی مالی به شدت بر روحیه شما اثر منفی گذاشته و شرایط روانی بدی را برایتان رقم می‌زند. تعیین بودجه می‌تواند با استفاده از برنامه‌های کامپیوتری و یا حتی با قلم و کاغذ روی یک دفترچه یادداشت ثبت شود. لازم به ذکر است که توجه به اولویت‌ها گام مهمی برای رسیدن به مدیریت پول صحیح است.

مدیریت پول - سرمایه - بازاز - بورس - سپهر

  • پیگیری هزینه‌ها

بر اساس گفته گیل کانینگهام، سخنگوی بنیاد ملی مشاوره اعتباری، تنها راه کاهش هزینه‌های اضافی، پیگیری و بررسی آنهاست. برای کاستن هزینه‌های اضافی، کم‌اهمیت و حتی بی‌اهمیت می‌بایست تمامی هزینه‌ها پیگیری شود. شاید برای رسیدن به مدیریت پول صحیح، نباید از یادداشت کردن آدامس هم دریغ کنید.

سپس خودتان قضاوت کنید چه مواردی را اضافه خریدید. اگر به درستی هزینه‌ها را یادداشت و تحلیل کنید، پایان ماه حداقل 10 درصد از خرج‌های شما کاسته خواهد شد. نوشتن را باید حتی پس از بهبود وضعیت مالی نیز ادامه دهید. در حالت کلی، هیچ شخصی حوصله نوشتن خرج‌های خود را ندارد اما راز موفقیت در کنترل خرج، یادداشت هزینه‌هاست.

  • برنامه‌ریزی برای مشکلات ناگهانی

برخی از مشکلات همانند بیماری‌ها، تصادف، خرابی ساختمان، استهلاک ماشین و غیره، معمولا به صورت ناگهانی رخ می‌دهند و لازم است در برنامه‌ریزی مالی هر فرد در نظر گرفته شوند. بررسی و تحلیل دقیق میزان پول کمک می‌کند تا از مشکلات مالی فعلی و موارد بالقوه‌ای که می‌تواند در آینده رخ دهد، آگاه شوید و از خسارات احتمالی آن در امان باشید.

  • صرفه‌جویی و پس‌انداز پول

بر اساس رفتار مالی اکثر مردم ایران، بیشتر دارایی‌ها صرف ساخت و ساز می‌شود و نرخ پس‌انداز مردم منفی است. بزرگان حوزه مالی و افراد موفق به پس‌انداز پول نیز توصیه کرده‌اند.

البته نکته مهم که اصلا نباید فراموش شود این است که پس‌انداز به معنای سپرده بانکی در شرایط تورمی اقتصاد کشور بهترین راه‌حل نیست. چرا که با گذشت زمان، پول شما به اندازه تورم رشد نکرده است و قدرت خریدتان کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

برخی ده درصد از درآمد و بعضی دیگر نیز نیمی یا بیشتر از درآمد را برای پس‌انداز توصیه می‌کنند. بهتر است که به صرفه‌جویی و پس‌انداز پول عادت کرده و همواره به فکر افزایش سرمایه و تقویت منابع مالی خود باشید. بدون پس‌انداز، روزهای آتی زندگی، سخت‌تر شده و در مواقع بحرانی نمی‌توان شرایط مالی دشوار را کنترل کرد.

سخن پایانی

همانطور که گفته شد برای مدیریت پول موفق باید از ابزارهای سرمایه‌گذاری به درستی استفاده کرد. واضح است که سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه نیز مانند دیگر بازارها، کاملا تخصصی است و افرادی که مهارت کافی نداشته باشند ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوند.

مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که افراد جامعه با هر سطح از دانش مالی و بدون نیاز به رصد اخبار و تحلیل آنها، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را به صورت غیرمستقیم انتخاب کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.