صندوق قرض الحسنه قرعه کشی خانوادگی، جایگزینی برای وام‌های بانکی؟!

4359 نفر 5 دقیقه
بورس - بازار سرمایه - مانو - امید

بیشتر ما تجربه شرکت در صندوق قرض الحسنه قرعه کشی خانوادگی را داریم یا حداقل از اطرافیان در مورد آن شنیده‌ایم. ساز و کار این صندوق‌ها در نگاه اول، بسیار ساده به نظر می‌رسد؛ ولی اگر بخواهیم کمی مته به خشخاش بگذاریم، متوجه می‌شویم که با چه ریسک‌هایی می‌تواند روبرو شود.

ریسک‌های صندوق قرض‌الحسنه قرعه کشی خانوادگی

  • برنده واقعی این قرعه‌کشی‌ها، افرادی هستند که در ماه‌های اول، برنده می‌شوند و اگر برای افرادی که در ماه‌های آخر برنده می‌شوند، امتیازی قائل نشوند، عملا ضرر کرده است و این قرعه‌کشی تنها نقش قلک برای او بازی می‌کند.
  • نحوه قرعه‌کشی، احتمال تقلب، احتمال پرداخت نکردن اعضا و مواردی از این قبیل را می‌توان از ریسک‌ها و معایب این صندوق‌ها عنوان کرد.

البته امروزه، این صندوق‌ها به قدری محبوب شده‌اند که حتی اپلیکیشن‌هایی نیز برای این کار آماده شده است.

آیا در صندوق قرعه کشی خانوادگی شرکت کنیم؟

مبنای راه‌اندازی این صندوق‌ها اعتماد است، خانواده اولین حلقه اجتماعی ماست و بنابراین اعتمادی که به این افراد داریم نسبت به باقی افراد بیشتر است. اما توجه داشته باشید اگر قوانین صندوق را به درستی ایجاد و اجرا نکنید، نه تنها این صندوق شکست خواهد خورد، بلکه باید منتظر شکست و اختلافات خانوادگی نیز باشید.

برای پاسخ به این سوال، باید گفت که اگر نمی‌توانید خود را مجبور کنید که ماهانه مبلغی را پس‌انداز کنید، شرکت در این صندوق‌ها از آنجا که بهره‌ای پرداخت نمی‌شود، می‌تواند در بزنگاه‌ها و مشکلات مالی زندگی، نیروی کمکی باشد.

بدترین حالت این است که اسم شما، نفر آخر باشد که در این حالت هم، تنها از تورم جامانده‌اید و این قرعه‌کشی مثل قلکی برای شما بوده است.

عملکرد صندوق قرعه کشی خانوادگی

معمولا پس از تشکیل اعضای صندوق، روز خاصی برای پرداخت اقساط مشخص می‌شود، و چند روز بعد یا به صورت حضوری میان تمام اعضا و یا فقط در حضور اعضای منتخب مرحله قرعه کشی انجام می‌شود.

در این روش گویی شما با حضور نزدیکان، صندوق قرض الحسنه بدون سود و بهره‌ای راه‌اندازی کرده‌اید که تمامی افراد به یک اندازه شانس بدست آوردن وام در آن دارند و تنها در صورتی شانس برنده شدن افراد بالاتر می‌رود که سهم بیشتری را پرداخت کنند. همچنین از آنجا که این صندوق‌ها بر اساس اعتماد شکل گرفته‌اند، معمولا نیاز به ضامن و شروط سخت بانکی ندارد.

مزایای صندوق قرعه کشی خانوادگی

عدم نیاز به ضمانت بانکی

از آنجا که افراد این صندوق‌ها معمولا از خانواده و دوستان هستند، این شناخت و اعتماد، ضمانت تلقی می‌شود و مانند بانک، برای دریافت وام با شرایط سخت بانکی مواجه نمی‌شوید.

وام بدون بهره

معمولا این صندوق‌ها بدون سود و بهره هستند و برخلاف بانک، مبلغ مازادی پرداخت نمی‌شود.

معایب صندوق قرعه کشی خانوادگی

عدم پرداخت به موقع اقساط

همانطور که گفتیم مبنای صندوق قرعه کشی خانوادگی در اعتماد بنا شده است. حالتی را فرض کنید که یکی از اعضا از پرداخت قسط خودداری کند. برخلاف صندوق‌های بانکی و وام موسسات معتبر شما از افراد ضمانت و یا ضامنی دریافت نمی‌کنید، بنابراین اهرم فشاری برای دریافت پول ندارید. فرض کنید فردی که ماه اول برنده قرعه‌کشی شده است دیگر اقساطش را پرداخت نکند. شما تقریبا هیچ چاره‌ای ندارید.

عدم پرداخت وام

مشکل دیگری که ممکن است برای اعضای یک صندوق قرعه کشی خانوادگی پیش بیاید، عدم پرداخت وام از طرف فرد و یا افرادی است که پول را نگه می‌دارند. بر خلاف بانک شما با یک بانک و یا یک قرارداد قانونی طرف نیستید و حتی اگر اساسنامه نیز امضا کرده باشید، پیگیری قانونی نیز زمان زیادی احتیاج خواهد داشت.

عدم برگزاری جلسات

ممکن است افراد حضور در جلسات قرعه کشی و یا هماهنگی را جدی نگیرند، چون بر خلاف وام بانک و یا موسسه مالی معتبر جریمه‌ای برای عدم حضور افراد تهیه نشده‌ است.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم با دایره‌ای خاصی از افراد و فقط با کسانی که نسبت به آنها شناخت کافی دارید و می‌توانید به آنها اطمینان کنید، صندوق قرعه کشی تشکیل دهید.

سخن پایانی

 در شرایط تورمی اقتصاد کشور که دائما ارزش ریال کاهش می‌یابد، سرمایه‌گذاری برای حفظ ارزش پول در برابر تورم، یکی از نیازهای ضروری است. خیلی از افراد برای بدهکار کردن خود، از وام‌های بانکی استفاده می‌کنند.

با این حال، ممکن است خیلی‌ها توانایی دریافت وام، با آن همه شرایط سخت و دست و پاگیر را نداشته باشند. به همین دلیل به صندوق‌های قرض الحسنه قرعه کشی خانوادگی روی می‌آورند. همانطور که گفته شد، این صندوق‌ها مزایا و معایب خاص خودش را دارد.

ما در این مقاله، قصد تخریب یا تعریف این صندوق‌ها نداریم. دغدغه وبلاگ مانو، آموزش مفاهیم و راهکارهای مدیریت ثروت است. در این صندوق‌ها، کسی که نفر آخر برنده می‌شود، در واقع از بازار و تورم جامانده است و این صندوق تنها نقش یک قلک برای او بازی کرده است.

سرمایه گذاری آنلاین، ضمانت نقدشوندگی بانک سامان، مدیریت ثروت مانو

 

پیشنهاد مانو

در صورتی که فرد مقیدی هستید و می‌توانید خود را مجبور کنید که ماهانه، مبلغی را پس‌انداز کنید، طرح‌ سرمایه‌گذاری آمین را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در این طرح، نه تنها پول خود را انباشته می‌کنید و سود بیشتر از بانک دریافت می‌کنید، بلکه هر زمان هم که اراده کنید، می‌توانید بدون پرداخت جریمه، پول خود را نقد کنید.

اگر نفرات اول قرعه کشی بودید و قصد سرمایه‌گذاری داشتید و علم و تخصص اقتصاد و مالی ندارید، روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. تیم مدیریت ثروت مانو، با توجه به افراد متخصص و باتجربه‌ای که دارد، همواره بهترین گزینه‌های سرمایه‌گذاری را متناسب با درجه ریسک‌پذیری مشتریانش، انتخاب می‌کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.