راهنمای سرمایه‌ گذاری برای خرید ماشین

1695 نفر 5 دقیقه
سرمایه - گذاری - خانه - ماشین - مسکن - - مانو - موتور

چگونه مسیر درست سرمایه‌ گذاری برای خرید ماشین را انتخاب کنیم؟ در شرایط تورمی اقتصاد کشور، پاسخ به این سوال، کمی سخت است. با این حال به گفته کارشناسان خودرو، بازار ماشین با نقدشوندگی مناسبی روبه‌رو است و بسیاری از مدل‌های خودرو در بازار با قیمت‌های مناسبی در کمتر از چند روز معامله می‌شوند.

قطعا روش‌های زیادی برای خریدخودرو وجود دارد که پس‌انداز، گرفتن وام، کمک مالی از خانواده و سرمایه‌گذاری نمونه‌ای از آن‌ها هستند. با این حال دولت ایران برای خرید خودروهای داخلی به صورت مستقیم از طریق بانک‌ها به مردم وام و تسهیلات می‌دهد. همچنین می‌توان، به صورت اقساطی و اجاره به شرط تملیک نیز اقدام به خرید ماشین کرد. بعضی از روش‌های سرمایه‌ گذاری برای خرید ماشین باعث می‌شود، راحت‌تر بتوانید خودروی مورد نظر خود را خریداری کنید.

انواع روش‌های خرید ماشین

با اینکه کشور از ثبات اقتصادی برخوردار نیست و قیمت‌ها را نمی‌توان پیش‌بینی کرد؛ به هر حال باید برای خرید خودرو، مدتی پس‌انداز کرد. بنابراین اولین قدم برای خرید خودرو پس‌انداز است. خیلی از بانک‌ها به سپرده‌های شما وام می‌دهند که می‌تواند یک اهرم برای خرید ماشین باشد. البته باید به این نکته توجه کرد که اقساط وام و سود آن، مشکلی برای شما ایجاد نکند.

با اینکه شرایط اقساطی بسیار وسوسه‌کننده و آسان به نظر می‌آید اما پیشنهاد می‌شود که حتما با برنامه‌ریزی درست وارد فرایند خرید نقدی یا اقساطی شوید. بهتر است که سرمایه‌ گذاری برای خرید ماشین را از چند ماه قبل‌ شروع کنید تا بتوانید بودجه لازم را برای این کار داشته باشید. برای مثال فروشنده‌های ماشین در شرایط فروش اقساطی خودرو، نیمی از مبلغ خودرو را دریافت و مابقی آن را با چک‌های 3 ماهه و با سود تقریبا 20 درصد از خریدار می‌گیرند. خریدار باید در شرایطی آرام و منصافانه شرایط مالی خود را در نظر بگیرد و در صورتی که توانایی اقساط را داشته باشد، برای خرید خودرو اقدام کند.

مشارکت در تولید

یکی از راه‌های خرید ماشین، مشارکت در تولید آن است. معمولا در کشور ما، این روش به صورت پیش فروش و ثبت نام در سایت شرکت‌های خودروساز انجام می‌شود. معمولا به این صورت است که خودروسازها، لیستی از خودروها را اعلام می‌کنند، و افراد واجد شرایط، پس از ثبت نام در صورتی که در قرعه‌کشی نیز برنده شوند، می‌توانند اقدام به واریز وجه کنند و خودروی خود را طبق برنامه‌ای که اعلام شده است، دریافت کنند.

این روش خرید، بیشتر شبیه بلیت‌های بخت‌آزمایی است، چرا که بعضی اوقات، قیمت کارخانه با قیمت بازار آزاد، تفاوت فاحشی دارد.

شرکت‌های لیزینگ

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری برای خرید ماشین، شرکت‌های لیزینگی است. به این صورت که مشتری همه مبلغ خودرو به اضافه سود آن را طی اقساط به شرکت پرداخت می‌کند. در این روش، تحویل خودرو حدود یک هفته تا ده روز زمان می‌برد ولی سند خودرو تا پایان اقساط به نام مشتری نخواهد شد.

خرید حواله‌ای خودرو

راه دیگری برای ماشین‌دار شدن، خرید حواله آن است. در این روش، مشتری از فرد دیگری که برای دریافت ماشین صفر ثبت‌نام کرده و هنوز تحویل نگرفته حواله خودرو را خریداری می‌کند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

چه زمانی ماشین بخریم؟

یکی از نکاتی که باید هنگام خرید ماشین در نظر داشته باشید،‌ این است که در زمان مناسب اقدام کنید. برای مثال فصل‌های بهار و تابستان بیشترین تقاضا برای خرید ماشین وجود دارد؛‌ به همین علت قیمت خودرو در این فصل‌ها افزایش پیدا می‌کند. پس سعی کنید فصلی را انتخاب کنید که قیمت خودرو در آن معقول‌تر و پایین‌تر از دیگر فصل‌ها باشد. البته به گفته کارشناسان بهترین زمان برای خرید خودرو زمانی است که تحلیل درستی از بازارهای مالی داشته باشید؛ زیرا که آن‌ها معتقدند نرخ ارز در بازار با قیمت خودرو رابطه مستقیم دارد. قیمت دلار داخلی بیشترین تاثیر را روی نوسان قیمت خودرو می‌گذارد.

سخن پایانی

در اقتصاد تورم محور کشور، برنامه‌ریزی دقیق برای خرید مسکن و خودرو با مشکلات زیادی مواجه است. قطعا انتخاب ابزار سرمایه‌گذاری که توان بازدهی بیشتر از نرخ تورم را ندارد، کار اشتباهی است. سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش مالی، بتوانند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، در طرح‌های سرمایه‌گذاری مشارکت کنند.

برای اطلاع از جزئیات، طرح‌های سرمایه‌گذاری به وبسایت مانو مراجعه کنید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.