3 سال قبل

۱۰ رفتار مالی که باید تا قبل از ۲۰ سالگی به آن عادت کرد

1305 نفر 5 دقیقه
۱۰ رفتار مالی که باید تا قبل از ۲۰ سالگی به آن عادت کرد

شما برای همیشه از نظر مالی حس سرگشتگی و ابهام نخواهید داشت، اما وقتی در سنین آغازین بزرگسالی هستید این حس در شما قوی‌تر خواهد بود. مدیریت امور مالی برای اولین‌بار می‌تواند طاقت‌فرسا باشد، شما شاید مجبور باشید با مواردی چون هزینه‌های روزانه، هزینه هایی مانند مسکن و مراقبت‌های بهداشتی، بدهی‌های سنگین و اهداف بلند‌مدت روبرو شوید. اما اگر بخواهیم ۱۰ رفتار مالی که باید تا قبل از ۲۰ سالگی به آن عادت کرد را بشماریم، آنها چه مواردی خواهند بود.

هرچه زودتر شروع به تهیه یک برنامه مالی برای خود کنید، آینده شما روشن‌تر خواهد شد. جان دیسو، یک برنامه ریز مالی در شهر نیویورک، که با بسیاری از افراد جوان کار می‌کند (و خودش۳۷ سال دارد) می‌گوید: «ایجاد عادت، به ویژه در بیست سالگی برای موفقیت طولانی‌مدت بسیار مهم است.»

۱. بودجه‌بندی داشته باشید

فرقی نمی‎‌کند در سنینی که هستید از پدر و مادرتان پول توجیبی دریافت می‌کنید و یا خودتان مشغول به کار شده‌اید، بودجه‌بندی را فراموش نکنید. شما همیشه باید بدانید چه مقدار پول را صرف چه کارهای مشخصی کرده‌اید. به طور مثال مشخص کنید، چه مقدار پولی باید برای شهریه دانشگاه بپردازید، هزینه رفت و آمدتان چقدر می‌شود؟ چه مقدار پول را به تفریح اختصاص می‌دهید و غیره. آگاهی یافتن از نحوه خرج کردن پول به شما اجازه می‌دهد، پول‌تان را بهتر مدیریت کنید و از آن استفاده بهینه‌تری داشته باشید.

۲. مهارت‌های خود را بهبود دهید

بیشتر مردم فکر نمی‌کنند که باید مهارت‌های خود را به عنوان سرمایه‌گذاری ارتقا دهند. اما به عنوان یک سرمایه‌گذار جوان، این در واقع می‌تواند یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی باشد که می‌توانید انجام دهید. به هر حال، درآمدی که در طول زندگی به دست می‌آورید بزرگترین سرمایه شما خواهد بود. هرچه بیشتر بتوانید آن را افزایش دهید ارزش آن نیز بیشتر خواهد بود.

برنامه‌ریزی کنید که حداقل مقدار کمی پول و زمان برای کسب مهارت‌های لازم در حرفه خود سرمایه‌گذاری کنید. همچنین ممکن است به مهارت‌هایی فکر کنید که می‌خواهید برای شغل پردرآمد صرف کنید یا حتی بعداً برای تغییر شغل آماده شوید.

۳. قرض‌های‌تان را مدیریت کنید

این طبیعی است که تا جایی که امکان دارد باید از قرض گرفتن، پرهیز کنید. اما شما در برهه‌های زمانی برای انجام کارهای مهمی در زندگی‌تان مجبور هستید از دیگران کمک بگیرید. پیش از قرض گرفتن، راه‌های خرج پول را با خود مرور کنید، یادداشت کردن، روش مناسبی برای شما است. زمانی برای بازپس گرفتن پول در نظر بگیرید و در این مورد واقع‌بین باشید، به کسی که از او قرض می‌گیرید، اعلام کنید که از چه تاریخی قادر خواهید بود پول را پرداخت کنید، تمام سعی خود را به کار بگیرید تا تاریخ این بازپرداخت به تعویق نیافتد.

۴. امور بانکی را یاد بگیرید

از ۱۸ سالگی به صورت قانونی و مستقل می‌توانید حساب باز کنید. این کار تا قبل از این سن و با توجه با قوانین، با همراهی ولی قانونی شما امکان‌پذیر خواهد بود. در مورد بانک‌های مختلف، سود سپرده، انواع سپرده‌ها و خدمات جانبی که ارائه می‌کنند، مطالعه کنید و با توجه به نیازهایتان یکی را انتخاب کنید.

۵. وام بگیرید

اگر دانشجو شده‌اید، از طرح‌های مختلف مربوط به وام‌های دانشجویی می‌توانید استفاده کنید. اگر شهریه دانشگاه می‌پردازید این وام‌ها به شما کمک خواهند کرد. به بانک‌ها مراجعه کنید و در مورد شرایط دریافت وام اطلاعات کسب کنید. وام با نرخ بازگشت مناسب به شما برای رسیدن به اهداف زندگی‌تان کمک خواهد کرد. پیش از هرگونه اقدامی مطمئن شوید که توانایی بازپرداخت وام را دارید.

۶. سرمایه‌گذاری کنید

اگر سرمایه‌ای هرچند اندک در اختیار دارید و زیر سن قانونی هستید می‎توانید از افراد قابل اعتمادی چون پدر و مادرتان بخواهید، به شما در راه سرمایه‌گذاری کمک کنند. و یا اگر خودتان به سن قانونی رسیدید با کمک دیگران می‌توانید وارد سرمایه‌گذاری شوید، برای این کار، انتخاب‌های زیادی چون بازار بورس، بازار طلا، ارز و غیره را دارید. نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که سرمایه‌گذاری به تخصص، تحلیل و صرف زمان نیاز دارد. با این حال ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم که در همه کشورهای پیشرفته رواج دارد، گزینه بسیار مناسبی خواهد بود.

طرح‌های سرمایه‌گذاری مدیریت ثروت مانو نیز یکی از آن ابزارهاست و این امکان را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش مالی و هر مقدار سرمایه، متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود بتوانند از فرصت‌های سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

۷. بدانید که چرا صرفه‌جویی در حال حاضر مهم است

شما فقط یک بار زندگی می‌کنید و باید از زندگی خود لذت ببرید و در این سنین باید تفریحات مناسبی داشته باشید. اما حادثه هیچگاه خبر نمی‌کند، بنابراین مهم است که پس‌انداز کردن را یاد بگیرید، هرچند این پس‌انداز مبلغی اندک باشد. با گسترش این عادت در آینده به مشکل کمتری بر خواهید خورد.

۸. در مورد پول صحبت کنید

با پدر و مادر، هم‌خانه، هم‌اتاقی خوابگاه و یا دیگرانی که با آنها هزینه‌های زندگی را تقسیم می‌کنید، در مورد پول صحبت کنید و به یک درک مشترک درباره هزینه‌ها و درآمدها برسید. متاسفانه مباحث سواد مالی و مدیریت ثروت، در بین فرهنگ ایرانی‌ها حضور کم‌رنگی دارد که می‌بایست به آن توجه بیشتری نمود.

۹. بر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید

بزرگترین سرمایه‌ای که اکنون در اختیار دارید، خودتان و جوانی‎‌تان است. به احوالات روحی و جسمی خودتان توجه کنید. برای بهتر کردن حالتان بودجه در نظر بگیرید. اگر به سفر نیاز دارید و یا می‌خواهید به روانشناس مراجعه کنید، بودجه‌ای برای این کار در نظر بگیرید. شما همراه همیشگی خودتان در طول زندگی خواهید بود، بر روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید.

۱۰. اولویت‌بندی مالی را فرا بگیرید

شاید دوست داشته باشید، لباس تازه‌ای بخرید و یا هر سال گوشی موبایل‎تان را عوض کنید. آیا این امور ضروری هستند؟ اگر جواب شما خیر است باید از این کار صرف نظر کنید. به نیازهای اساسی زندگی خودتان توجه داشته باشید و پولتان را در آن راستا خرج کنید. نگران نباشید همیشه جایی برای تفریح و خریدهای اضافی در بودجه وجود دارد.

مواردی که ذکر شد را می‌توان به عنوان ۱۰ رفتار مالی که باید تا قبل از ۲۰ سالگی به آن عادت کرد، معرفی کرد. کاملا طبیعی است که این موارد را نمی‌توان به عنوان نسخه‌ای واحد برای همه تجویز کرد.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.