4 سال قبل

نقش انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در اقتصاد و بازار سرمایه ایران

1029 نفر دقیقه

آمریکا یکی از قدرتمندترین بازوهای اقتصادی جهان است و هرگونه تغییر در سیاست‌های آمریکا بر بازار تاثیر می‌گذارد، اما این تغییرات بر بازار و اقتصاد خود کشور آمریکا محدود نمی‌شود، این تغییرات تا به کشور ما نیز کشیده می‌شود. بزرگترین رقبا معمولا در دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. دانلد ترامپ در انتخاب ۲۰۲۰ نماینده حزب جمهوری‌خواه و جو بایدن نماینده حزب دموکرات خواهد بود.

معمولا بازارهای سرمایه جهانی از انتخاب نماینده دموکرات استقبال می‌کنند.

اگر ترامپ برای دومین بار بر صندلی ریاست جمهوری ایالت متحده تکیه بزند، انتظار می‌رود، نرخ بهره کاهش پیدا کند و سهام صنایع پایه چون صنعت فلز و آهن و برخی رشته‌های پتروشیمی شاهد بهبود خواهند بود و برای بازار سهام و بورس سود به همراه خواهند آورد.

انتخابات سال ۲۰۲۰ چه تاثیری بر اقتصاد ایران خواهد داشت؟

علاوه بر اثر بخشی انتخابات و تصمیمات ریاست جمهوری آمریکا، به دلیل روابط خصمانه میان دو کشور آمریکا و ایران، نتیجه انتخابات تاثیر دوچندانی بر بازار سرمایه ایران خواهد داشت. بزرگترین مساله‌ای که رییس جمهور آمریکا باید در مورد آن تصمیم‌گیری کند، مبحث تحریم‌های یکطرفه آمریکا است. اگر برنامه رییس جمهور بر مبنای افزایش تحریم‌ها و شدت آنها باشد، احتمالا شاخص بورس ایران با ضربه و سقوط روبرو خواهد بود.

اما در میان دو نامزد انتخاباتی، انتخاب کدامیک به نفع اقتصاد و بازار سرمایه ایران خواهد بود؟ بایدن در سخنرانی‌ها و کمپین‌های انتخاباتی خود اعلام کرده‌است که مایل است به توافق هسته‌ای ایران باز گردد و با توجه به شیوع ویروس کرونا و بحران جهانی در تحریم‌های ایران تخفیف در نظر بگیرد. انتخاب نماینده دموکرات‌ها در آمریکا همیشه در بهبود روابط میان دو کشور تاثیر مثبت داشته است. بنابراین با انتخاب جو بایدن انتظار می‌رود، سطح تنش ما بین دو کشور کاهش پیدا کند، این کاهش تنش، تاثیر مثبتی بر اقتصاد و بازار سرمایه ایران خواهد داشت. در صورتی که اگر نماینده حزب جمهوری‌خواه یعنی، دانلد ترامپ به قدرت برسد، احتمالا روابط خصمانه‌تر خواهد شد و تحریم‌های شدیدتری علیه ایران وضع خواهد شد، این تحریم‌ها و فشارها تاثیر منفی بر اقتصاد و بازار سرمایه ایران خواهد داشت.

انتظار می‌رود به خودی خود با به قدرت رسیدن نماینده دموکرات قیمت دلار اندکی در بازار ایران کاهش پیدا کند و تعادل نسبی در بازار برقرار شود، و اگر تحریم‌ها کاهش پیدا کنند و یا از بین بروند، ایران دوباره به درگاه جریان مالی و اقتصادی دنیا متصل خواهد شد و چرخ‌های تولید در کشور جان دوباره خواهند کرد، با پیشرفت صنایع، ارزش مالی شرکت‌ها بالا می‌رود و انتظار می‌رود، شاخص بورس بالا برود و جنب و جوش در اقتصاد ایران سرعت بیشتری بگیرد.

دموکرات‌ها همراه توافق هسته‌ای را که در دوره باراک اوباما بدست آمده را مورد ستایش قرار داده‌اند. و معتقدند این توافق دروازه‌ای تازه برای تعامل میان دو کشور بوجود آورده است. بایدن از سیاست‌های جنگ‌طلبانه دوری می‌کند و معتقد است رفع اختلاف میان دو کشور تنها با گفتگو حاصل خواهد شد. انتظار می‌رود با به قدرت رسیدن جو بایدن او به توافق برجام بازگردد و تحریم‌ها را متعادل کند و دور جدیدی از مذاکرات را با ایران سر بگیرد، تعامل طرفین و دوری از جنگ، باعث شکوفایی اقتصادی ایران خواهد شد و اگر آمریکا مجدد به برجام بازگردد و تعهداتش را از سر بگیرد و راه‌های تعامل مالی ایران با جهان را باز کند، اقتصاد و بازار سرمایه ایران واکنش مثبت نشان خواهد داد و شاخص‌ها روند صعودی پیش خواهند گرفت.

بر خلاف تیم دموکرات و بایدن، سخنان دانلد ترامپ و جمهوری‌خواهان در مورد ایران همواره با تناقض همراه بوده‌است. ترامپ به صورت یکطرفه از توافق هسته‌ای خارج شد، و از ایران خواست بر مبنای معیارهای جدید و در زمینه‌های مختلف با ایالت متحده آمریکا وراد مذاکرات شود. به نظر می‌رسد ترامپ از خوی تاجری خودش فاصله گرفته و می‌خواهد فقط در شرایط مد نظر خودش با ایران مذاکره کند و با توجه با پیش‌فرض‌ها به نظر نمی‌رسد دو کشور هرگز به توافقی دست پیدا کنند. ترامپ با قدرت گرفتن دوباره بر روی ایران فشارها را تشدید خواهد کرد و پیشبینی می‌شود تحریم‌های بیشتری را علیه ایران وضع کند، فشار اقتصادی بیشتر بر ایران و به انزوا کشیدن معاملات مالی کشور و محدودیت بیشتر در فروش نفت، در اقتصاد داخلی ایران تاثیر بسزایی خواهد داشت، پیشبینی می‌شود اقتصاد و بازار سرمایه ایران متزلزل شود و کاهش شاخص، را در مقاطعی تجربه کند.

رشد و یا سقوط بازار بورس به عوامل متعددی بستگی دارد، اما با توجه به واکنش‌های سابق بازار سرمایه می‌توان انتظار داشت‌، که نتیجه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چنین تاثیراتی را بر اقتصاد ایران داشته باشد.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.