2 سال قبل

عجیب ترین شاخص های اقتصادی در دنیا

930 نفر 5 دقیقه
شاخص اقتصادی

 

بازارهای مالی به‌طور کلی به رویدادهای جهانی مانند جنگ، قیمت نفت یا تغییرات نرخ تورم یک کشور واکنش نشان می‌دهند که می‌تواند بر رفتار مصرف کننده تاثیر بگذارد. با این حال، رویدادهای اقتصادی یا شاخص‌های متعارف نمی‌توانند همیشه توضیحی برای رفتار خاص بازارها ارائه دهند. عده‌ای از مردم بر این باورند که برخی از نوسانات بازار ناشی از رویدادهای تصادفی یا به ظاهر نامرتبط هستند. امروزه برخی از شاخص های غیررسمی و غیرمعمول در کنار شاخص های سنتی استفاده می‌شود. در حالی که آن‌ها به هیچ وجه قرار نیست جایگزین تحلیل‌های فنی و بنیادی جامع شوند، ممکن است بینش‌های جالبی را ارائه دهند. به همین ترتیب، این امکان وجود دارد که بینش‌هایی که این شاخص‌های غیرمعمول ارائه می‌دهند، بر اساس چیزی بیش از همبستگی‌های تصادفی نباشد.

در این مقاله به بررسی تعدادی از عجیب‌ترین شاخص‌ها پرداختیم.

 

شاخص پاپ کورن کره‌ای

 

برای فرار از واقعیت، عده‌ زیادی از مردم بدون توجه به کیفیت فیلم‌ها به سینماها هجوم می‌برند. برای مثال در رکودی که در سال ۲۰۰۹ رخ داد، صنعت سینما رونق گرفته و فروش پاپ کورن افزایش یافته‌بود. نام دیگر این نشانگر، شاخص شلوغی سینما است. بنابراین هنگامی که سینما شلوغ و فروش پاپ کورن رونق می‌یابد می‌توانید متوجه شوید بازار دچار رکود است.

 

 شاخص جراحی پلاستیک

هنگامی که اوضاع اقتصادی رو به افول می‌رود، مردم کمتر به سمت جراحی پلاستیک می‌روند چرا که ترجیح می‌دهند برای شرایط سخت پول پس‌انداز کنند و همچنین نمی‌خواهند این موضوع باعث شود که کارفرما فکر کند وضعیت مالی آن‌ها عالی است. در سال ۲۰۰۸ درآمد جراحان پلاستیک ۹ درصد کاهش داشت که نشانگر وضعیت بد اقتصادی بود.

 

شاخص فروش لوبیای پخته

در شرایط دشوار، مردم به جای غذاهای دیگر از لوبیای پخته شده و دیگر غذاهای کنسروی استفاده می‌کردند. در سال ۲۰۰۹ در بریتانیا قیمت لوبیای پخته ۲۳ درصد افزایش یافت؛ زیرا مصرف‌کنندگان به جای رستوران و غذاهای بیرون از انواع کنسروها استفاده می‌کردند.

 

شاخص مرگ ناشی از دوچرخه‌سواری

غم‌انگیز است که بدانید هنگام رکود، مرگ و میر ناشی از سقوط از دوچرخه‌سواری افزایش ‌می‌یابد؛ چرا که مردم ترجیح می‌دهند برای کاهش هزینه‌ها از دوچرخه استفاده کنند. وزارت حمل‌و‌نقل در بریتانیا اعلام کرد در سال ۲۰۱۱ هنگام اجرای سیاست‌های ریاضتی مرگ و میر ۱۲ درصد و مرگ بر اثر افتادن از دوچرخه ۵۸ درصد افزایش داشته است.

 

شاخص اجساد بدون هویت

 

به دلیل هزینه‌های بالای کفن و دفن، اعضای خانواده متوفی هرگز اعلام نمی‌کنند که جسد به آن‌ها تعلق دارد، بنابراین دولت مجبور است هزینه‌ها را پرداخت کند؛ برای مثال در سال ۲۰۰۹، در اوج بحران مالی که حقوق و دستمزد افراد غیر کشاورز بیش از نیم میلیون در ماه کاهش یافته‌بود، دیترویت افزایش گسترده‌ای را در تعداد اجساد بی‌هویت در سردخانه خود ثبت کرد. هزینه‌ای که شهرداری برای تدفین، در یک دوره دو ماهه پرداخت در مقایسه با یک سال قبل تقریباً دو برابر شده بود.

 

شاخص رژلب

این نشانگر که توسط لئونارد لادر، رئیس استی لادر ایجاد شده است، نشان می‌دهد که زنان در مواقع سخت به‌جای استفاده از لوازم گران‌قیمت مانند کیف دستی و کفش، به استفاده از رژ لب روی می‌آورند.

بعدتر مشخص شد که لادر تقریبا حق داشته است؛ زیرا در دوران رکود ۱۱ سپتامبر فروش رژلب دو برابر شده‌بود.

 

شاخص آسمان‌خراش‌ها

 

ساختن آسمان‌خراش‌ها معمولا قبول از رکود شروع و سپس با آن همزمان می‌شوند، به ویژه زمانی که ساخت بلندترین ساختمان جدید در حال انجام است. هرچه آسمان‌خراش بلندتر باشد دوران رکود طولانی‌تر خواهد بود. در دوران یکی از بزرگترین بحران‌ها، ساختمان شماره ۴۰ وال استریت، ساختمان کرایسلر و ساختمان امپایراستیت که سه مورد از مرتفع‌ترین آسمانخراش‌ها هستند درحال ساخت بودند.

 

شاخص جعبه‌های مقوایی

کاهش شدید استفاده از جعبه‌های مقوایی به این معنی است که رکود بزرگی در پیش‌رو است و همچنین افزایش استفاده، نشان‌‍دهنده گسترش است. بسیاری از کالاها در جهان در جعبه‌های مقوایی حمل می‌شوند که اثبات این نشانگر را نسبتاً ساده می‌کند. هنگامی که فروش جعبه مقوایی افزایش می‌یابد، به این معنی است که شرکت‌ها تعداد بیشتری کالا را برای فروش ارسال می‌کنند و در نتیجه افراد بیشتری را استخدام می‌کنند که خود نشان‌دهنده وضعیت خوب اقتصاد است.

 

شاخص زباله

این نشانگر بسیار ساده است، رشد تولید ناخالص داخلی به معنی رشد اقتصاد است و تولید ناخالص داخلی با میزان زباله تولید شده مرتبط است. هنگامی که شما هر نوع کالایی تولید می‌کنید، در کنارش ضایعات و زباله نیز تولید می‌شود که باید دور بریزید. از میان انواع چیزهایی که از طریق راه آهن حمل می‌شوند، هیچ‌کدام به اندازه ضایعات با تولید ناخالص داخلی مرتبط نیستند. مقاله بلومبرگ در سال ۲۰۱۰ توسط اقتصاددانان مایکل مک دونا و کارل ریکادونا این همبستگی را تا ۸۲ درصد اعلام کرد. 

 

شاخص استفاده از آسپرین و تیلنول

انتظار می‌رود که فروش آسپرین و سایر داروهای سردرد با پیش‌روی اقتصاد به سمت روزهای سخت افزایش یابد، زیرا افراد بیشتری دچار استرس می‌شوند. در سال ۲۰۰۸ در اوج عدم اطمینان اقتصادی، فروش ادویل تا ۸ درصد افزایش یافت.

 

سخن پایانی

به خاطر داشته باشید که قدرت پیش بینی هر یک از این نشانگرها قابل اتکا نیست. آنچه این شاخص‌ها نشان می‌دهند این است که تاثیرات رشد و رکود اقتصادی می‌تواند گسترده و گاها طنزآمیز باشد.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.