4 سال قبل

رونمایی از مانو در رویداد نکست اینوست

1124 نفر دقیقه
رویداد نکست اینوست ، رونمایی از مانو

رویداد نکست اینوست با موضوع تکنولوژی های بازار سرمایه، ورود به بازار و آینده بورس، چهارشنبه اول مرداد با حضور کارشناسان خبره بازار سرمایه و همچنین کارآفرینان استارت آپی کشور با اجرای رضا رشیدپور به صورت آنلاین برگزار شد.

سید امید موسوی، بنیان گذار و مدیر عامل تحلیلگر امید، علی رحمانی، مدیر عامل سابق شرکت بورس ایران، علیرضا توکلی کاشی، معاون توسعه کانون نهادهای سرمایه گذاری، شهاب موسوی، مدیرعامل مجموعه آسا سرمایه، مهدی شاملو، بنیان گذار مجموعه شرکت های فراکاو، علی فیاض بخش، مدیر عامل و عضو هیئت مدیره سرآوا و حامد تاج الدین، مدیر عامل آچاره به عنوان کارشناسان حوزه سرمایه و استارت آپی کشور، در این رویداد حضور داشتند.

در ادامه به بررسی محورهای موضوعی رویداد که در پنل های مختلف آن ذکر شد، می پردازیم.


پنل اول رویداد: فرصت ها و چالش های هجوم نقدینگی به بورس

در پنل اول این رویداد، در مورد فرصت ها و تهدیدات استقبال عموم مردم از بورس، بحث شد. یکی از نتایج این استقبال، هجوم نقدینگی به بازار بورس است. در این راستا علی رحمانی، مدیرعامل سابق شرکت بورس ایران، نقدینگی را به عنوان موتور اصلی رشد بازار سرمایه مطرح کرد که باعث بالا رفتن قیمت برخی از سهام شرکت ها شده است که بعضا از ارزش ذاتی خود فاصله دارد. این رشد قیمت ها باعث شده است که مردم دچار هیجان شوند و گاها بدون استراتژی، خودشان به صورت مستقیم خرید و فروش کنند.

امید موسوی نیز، هجوم نقدینگی به بازار سرمایه را به مثابه سیلی دانست که می تواند اثرات بسیار مخربی داشته باشد. از طرفی این استقبال باعث شده است که کیفیت زیرساختی معاملات نیز کاهش پیدا کند، طوری که بعضا شاهد اختلال هسته معاملات هستیم. وی یکی از راهکارهایی که می تواند از آسیب های بعدی این ورود هیجانی مردم به بورس بکاهد، سرمایه گذاری غیرمستقیم این افراد در بورس عنوان کرد.

شهاب موسوی نیز در ادامه بحث مطرح کرد که در حال حاضر، ارزش شرکت ها در بورس و فرابورس، دو برابر حجم نقدینگی کشور است. او افزود اگر این حجم از نقدینگی به سمت درستی هدایت نشود، شاهد اثرات منفی آن خواهیم بود. شهاب موسوی برای کسانی که به تازگی وارد سرمایه گذاری در بورس شده اند، توصیه های جالبی داشت که عبارتند از:

  • خودتان حرفه ای شوید و از ابزارهای کمکی برای تصمیم گیری استفاده کنید.
  • از مشاوران و متخصصان کمک بگیرید و سرمایه گذاری غیرمستقیم را انتخاب نمایید.
  • از بازار سرمایه فرار کنید.

و در صورتی که یکی از این سه مورد را انتخاب نکنید، قطعا با تجربه تلخ و ضرر مجبور خواهید شد، این بازار را ترک کنید.

 

پنل دوم رویداد: رونمایی از مانو

در پنل دوم، امید موسوی از پلتفرم سرمایه گذاری مانو به عنوان راهکار جدید خود، برای مدیریت سرمایه افراد رونمایی کرد.

در بازار سرمایه، بیش از هزار انتخاب وجود دارد که افراد در بدو ورود به بورس با آن مواجه می شوند. برای انتخاب هر کدام از این شرکت ها، می بایست فاکتورهای تکنیکال و بنیادی آنها را بررسی نمود. “بدیهی است که سرمایه گذاری در این بازار، کاملا تخصصی است. این که فعالیت در بورس، درآمد اول و شغل دوم تلقی شود، اشتباه محض است.”

مردم هرگز نباید فریب پاداش تصادفی بخورند که این روزها از بازار سرمایه دریافت می کنند. کاملا طبیعی است وقتی فرصت کافی برای تحلیل و رصد بازار نداشته باشند، کیفیت انتخاب آنها تحت الشعاع قرار بگیرد.

در حال حاضر، 70 درصد مردم دنیا، به صورت غیرمستقیم در بورس سرمایه گذاری می کنند و این فرهنگ کاملا نهادینه شده است، همان گونه که جراحی مغز و اعصاب به تخصص نیاز دارد و هرگز آنها بدون تخصص این کار را نمی کنند، سرمایه گذاری مستقیم در بازار نیز کاملا تخصصی و پیچیده است.

امید موسوی، مانو را سامانه هوشمندی معرفی کرد که افراد با هر سطح از دانش مالی و سرمایه می توانند، به دور از هیجانات و استرس های بازار، به راحتی از فرصت های سرمایه گذاری در بورس بهره مند شوند. مانو متناسب با درجه ریسک پذیری افراد، طرح های متنوعی پیشنهاد می کند که ریسک و بازده متفاوتی دارد.

همچنین، ضامن نقدشوندگی طرح های سرمایه گذاری مانو به عهده بانک و بیمه سامان می باشد و این بدان معناست که سرمایه گذاران در هر شرایطی از بازار که تقاضای برداشت وجه کنند، بین 3 تا 7 روز کاری بعد، وجه مورد نظر را دریافت خواهند کرد.

 

پنل سوم رویداد: بورسی شدن استارتاپ ها

 

در ادامه رویداد، کارآفرینان حوزه استارت آپی به بررسی چالش ها و موانع ورود به بورس پرداختند.

نوید حضور چند استارت آپ شناخته شده، چند وقتی است که توسط مدیران بورسی و همچنین مدیران شرکت های استارت آپی داده شده است. از آنجایی که این اتفاق، برای اولین بار است که در بازار سرمایه ایران رخ می دهد، همان گونه که فرصت هایی را برای استارت آپ ها مهیا می کند، چالش هایی نیز به همراه خواهد داشت.

یکی از مهمترین چالش های مدیران استارت آپی، قانع کردن مدیران بورسی برای به رسمیت شناختن مدل های ارزش گذاری است که هر چند سال هاست در ساختارهای مالی دنیا شناخته شده است، اما برای بازار ایران هنوز بیگانه است.

در این پنل، مهدی شاملو، علی فیاض بخش، حامد تاج الدین و امید موسوی نظرات خودشان را مطرح کردند.

حامد تاج الدین در بخشی از صحبت های خود اشاره کرد که حتی برخی از نهادهای حامی استارت آپ ها نیز دارایی نامشهود را به رسمیت نمی شناسند و نهادهای مالی نیز به منظور تسهیل ورود استارت آپ ها به بورس می بایست این تغییر در مدل ارزیابی را بپذیرند. وی، از نمونه های موفق استارت آپی بزرگ دنیا، شرکت تاکسی آنلاین اوبر را نام برد که در بدو ورود به بورس زیان هنگفتی در صورت های مالی خود داشت.

تاج الدین معتقد است که بخشی از چالش های IPO شدن (عرضه اولیه) استارت آپ ها در ایران به مشکلات فرهنگی و عدم درک صحیح مردم از این شرکت بر می گردد.

در ادامه علی فیاض بخش با اشاره به تجربه اوبر یا JD در شرق آسیا، از ورود سه یا چهار شرکت استارت آپی به بورس اظهار خرسندی کرد و اذعان داشت یکی از مزیت های این اتفاق، اهمیت دادن به قشر نخبه کشور است و این مسئله برای آنها تبدیل به انگیزه ای خواهد شد که در ایران نیز می توان با تمام مشکلاتی که وجود دارد، موفق شد. وی همچنین ورود استارت آپ ها به بورس را سیگنال موفقیت کارآفرینان به جامعه عنوان کرد.

امید موسوی، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تحلیلگرامید نیز با اشاره به هجوم مردم به سمت بورس و عطش آنها برای سرمایه گذاری اذعان کرد که اگر این نقدینگی به سمت درستی هدایت نشود، به زودی شاهد اثرات مخرب آن روی بازار سرمایه و فرهنگ سرمایه گذاری مردم خواهیم بود.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

4 نظر

  • احسان موسی زاده

    وقتی پیام دیدم خیلی خوشحال شدم د خوشحالم ک عضو کوچکی از مانو هستم

    • alireza bordbar

      سلام، دوست عزیز. ما هم خوشحالیم که شما به خانواده مانو پیوستید

  • رضائی

    با توضیحاتی که در سایت مانو خوندم، مانو همون صندوقهای بانک سامان هست. آیا چیز بیشتری هم هست؟

    • alireza bordbar

      سلام، مانو پلتفرمی هست که امکان استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری مختلف را برای شما مهیا می کند. ولی در حال حاضر، همانطور که فرمودید طرح های سرمایه گذاری مانو، صندوق های سرمایه گذاری بانک سامان را پوشش می دهد.