4 سال قبل

برنامه ریزی مالی راه‌حلی برای ساختن زندگی مطمئن‌تر

3945 نفر 5 دقیقه
برنامه ریزی مالی - سرمایه گذاری مانو

افراد زیادی هستند که با وجود درآمد خوب، همیشه هشت‌شان گرو نُه‌شان است و معمولا از پس هزینه‌های اصلی زندگی بر نمی‌آیند. نکته اینجاست، اگر برای زندگی خود برنامه ریزی مالی نداشته باشیم، طبیعی است که همیشه باید برای وقوع پیشامدهای ناگهانی و هزینه‌هایی که متحمل می‌کند، نگران باشیم. اگر فکر می‌کنید جزو این دسته هستید، هنوز فرصت دارید.

راهکارهای آزمایش‌شده‌ای وجود دارد که می‌تواند در مدیریت درست پول و سرمایه به شما کمک کند. داشتن برنامه مدیریت صحیح پول می‌تواند کورسوی امید برای افرادی باشد که سعی می‌کنند زندگی مالی خود را منظم کنند.

اگر گام‌های مناسب برای سازماندهی دخل و خرج خود در نظر نگرفته‌اید و از روش‌های مدیریت مالی شخصی خود آگاهی ندارید، احتمالا دچار مشکل خواهید شد.

برای موفق شدن در حوزه برنامه ریزی مالی شخصی – مانند هر چیز دیگری – به زمان نیاز دارید و برای تسلط بر آن، تعهد و درک صحیح از وضعیت مالی نیز لازم است. این اولین گام‌ها در مدیریت موثر مالی است.

بودجه‌بندی داشته باشید

در اولین قدم بودجه‌بندی داشته باشید. اگر برف پاک‌کن‌های شما خراب باشند، آیا در یک روز برفی، با ماشین بیرون می‌روید؟ بودجه‌بندی هم به همین اندازه لازم و حیاتی است.

ایجاد و پایبندی به این برنامه ممکن است در ابتدا کمی دشوار به نظر برسد اما در پایان نتیجه آن را خواهید دید. بودجه‌بندی به ما کمک می‌کند وضعیت مالی خود را با وضوح و شفافیت کامل ببینیم و این امری مهم برای مدیریت بهتر مالی شما خواهد بود.

 هزینه‌های خود را مشخص کنید

افراد زیادی هستند که از میزان کل هزینه‌های جاری ماهیانه خود اطلاع دقیقی ندارند. این یک مسئله مهم است ولی راه حل آسانی برای آن وجود دارد. برای یک ماه تمام هزینه‌های خود را ثبت کنید. تمام رسیدهای خود (مواد غذایی، رستوران، قبض‌های آب و برق و غیره) را نگه دارید و به حساب‌های بانکی خود نگاه کنید و تمام هزینه‌های خود را جمع کنید. به یاد داشته باشید که پرداخت‌های نقدی و اقساطی را از قلم نیندازید. برای محاسبه هزینه‌های ماهانه، باید همه هزینه‌های متغیر و ثابت را در نظر گرفت. اینگونه تصویر کلی از هزینه‌های خود را می‌بینید و با درک بهتری به مدیریت و کاهش هزینه‌های خود می‌پردازید. علاوه‌براین امکان مقایسه هزینه‌های خود در گذر زمان نیز خواهید داشت.

درآمد خود را مشخص کنید

از طرف دیگر، خیلی از افراد معمولا مقدار دقیق درآمد خود را می‌دانند. پس کاری که باید انجام دهید این است که کل هزینه‌های خود را محاسبه و آن را از درآمد کل ماه کم کنید. اگر در نهایت با یک عدد منفی روبرو شوید، این بدان معناست که شما بیش از میزان درآمدتان، هزینه کرده‌اید. چه باید بکنید؟ در قدم اول سعی کنید هزینه‌ها را کاهش دهید.

اگر در نهایت با یک عدد مثبت روبرو شوید، در شرایط خوبی قرار دارید و درآمدتان بیشتر از هزینه‌ها است. چه اقداماتی باید انجام داد؟ می‌توانید بدهی یا پس انداز خود را افزایش دهید.

هنگامی که هزینه‌ها و درآمد خود را متوجه شدید و درک درستی از میزان درآمد خود پیدا کردید، وقت آن است که برای برنامه ریزی مالی شخصی چند قدم اضافی بردارید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

بدهی‌های خود را مدیریت کنید

بدهی، کلمه‌ای ترسناک است. هیچ کسی بدهی را دوست ندارد. و بیشتر افرادی که برای مدیریت پول به کمک احتیاج دارند در واقع نیاز به کمک برای بازپرداخت بدهی‌هایشان دارند.

اولین کاری که باید انجام شود این است که بدهی‌ها را تحت کنترل درآورید و برای خلاص شدن از آن اقدام کنید. اگر وام دانشجویی و بدهی‌های دیگری دارید؛ آنها را مدیریت کنید و سعی کنید تا آنجایی که ممکن است از وام‌هایی استفاده کنید که نرخ بهره کمتری دارد. نکته مهم اینکه هیچوقت پرداخت قسط‌هایتان را پشت گوش نیندازید.

هزینه‌های غیرضروری را حذف کنید

زیاد کافه می‌روید. قهوه هر روزتان را از بیرون می‌خرید. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این کار را در خانه انجام دهید. مثال قهوه را زدیم تا این نکته را برجسته کنیم که هر فرصتی را برای کاهش هزینه‌ها غنیمت بشمارید. البته این به معنای کاهش سطح کیفیت زندگی‌تان نیست. نکته مهم اینجاست که باید در برابر هزینه‌ها و اولویت‌بندی آن واقف باشید.

برای مواقع ضروری پول پس‌انداز کنید

اتفاقات بد همیشه رخ می‌دهند. داشتن پس‌انداز، هر چند اندک برای این شرایط ضروری است. به این پول تحت هیچ شرایطی دست نزنید. تا اگر به صورت ناگهانی شغل‌تان را از دست دادید، تصادف کردید و یا اتفاق ناگواری رخ داد، آمادگی کامل داشته باشید.

با این حال، ممکن است در شرایط تورمی اقتصاد کشور، که معمولا ارزش دارایی در طول زمان کاهش می‌یابد، پس‌انداز به تنهایی کفایت نکند. بنابراین، باید به فکر سرمایه‌گذاری نیز باشید. بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خودشان را دارند. بازار سرمایه (بورس) یکی از بازارهای جذاب برای سرمایه‌گذاری است که حفظ ارزش دارایی در برابر تورم یکی از مزایای آن محسوب می‌شود.

با این حال، بورس نیاز به تحلیل و دانش دارد و برای موفقیت در این بازار به تمرکز کافی و رصد بازار نیاز خواهید داشت. البته مانند همه کشورهای پیشرفته، در ایران نیز این امکان وجود دارد که به طور غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنید. مدیریت ثروت مانو، یکی از این ابزارهاست که این امکان را فراهم کرده است که افراد با هر سطح از دانش مالی و هر مقدار سرمایه، بتوانند متناسب با سطح ریسک‌پذیری خود، به صورت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

1 نظر

  • سروش

    بسیار عالی بود.