چند درصد از پول‌ خود را در بورس سرمایه‌ گذاری کنیم

1205 نفر 5 دقیقه
چند درصد از پول‌ خود را در بورس سرمایه‌ گذاری کنیم - مدیریت ثروت مانو

 

برای پاسخ به این سوال که چند درصد از پول‌ خود را در بورس سرمایه‌ گذاری کنیم ابتدا لازم است با ویژگی‌ها، مزایا و معایب این بازار آشنا باشید. بزرگان این حوزه، برخی اصول برای سرمایه‌گذاری در بورس عنوان کرده‌اند که یکی از مهمترین آن، سرمایه‌گذاری با پول مازاد است و این یعنی حداقل تا یک یا دو سال آینده به آن احتیاج نخواهید داشت.

همانطور که بارها گفته شده است، بازارهای سرمایه‌گذاری مخصوصا بورس، همواره با عدم قطعیت روبروست و این یعنی ممکن است ادامه روند قیمتی سهام، مطابق تحلیل‌های شما پیش نرود. برای مثال، در سال 96 برای مدت زیادی قیمت سهم فولاد در حوالی 200 تومان معامله می‌شد درحالی که ارزش ذاتی آن بالای 500 تومان بود ولی به هر دلیلی بازار به آن رو نمی‌آورد. این در حالی است که از سال 97 رشد قیمتی آن شروع شد و در مرداد سال 99 قیمت سهم فولاد به 2300 تومان نیز رسید.

در این شرایط، اگر فردی به دلیل نیازهای مالی، در سال 96 سهم فولاد خود را فروخته باشد، از رشد چند برابری این سهم جامانده است. به همین دلیل، توصیه می‌شود که برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی، تا آنجا که ممکن است پولی را وارد سرمایه‌گذاری کنید که در صورت زیان موقت، مجبور به فروش آن نشوید. نمونه‌های اینگونه سهام در سال‌های اخیر کم نیستند.

همواره در مسیر سرمایه‌گذاری باید به مدیریت مالی شخصی معتقد بود. چه بسا رعایت چند اصل ساده زیر می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

۱. تا آنجا که ممکن است، بخشی از سود سرمایه‌گذاری را صرف هزینه‌هایتان کنید.

۲. در مقایسه با هزینه‌ها، پس‌انداز را در اولویت بالاتری قرار دهید.

۳. با توجه به نیازها و خواسته‌هایتان سرمایه‌گذاری کنید.

ساده به نظر می‌رسد. اما پایبندی به آن قطعا آسان نیست. اینکه اولویت‌های پس‌انداز ما چگونه است؟ کدام سرمایه‌گذاری ما را به اهدافمان نزدیک می‌کند و اینکه برای مثال چند درصد از پول‌ خود را در بورس سرمایه‌ گذاری کنیم نمونه‌ای از سوالاتی است که باید قبل از سرمایه‌گذاری به آن پاسخ داد.

با شروع سرمایه‌گذاری، همه چیز پیچیده‌تر می‌شود. باید بدانیم که در فرآیند پس‌انداز و سرمایه‌گذاری چگونه رفتار کنیم؟ این دو عمل (پس انداز و سرمایه‌گذاری) یکی نیستند، حتی اگر بعضی اوقات از این کلمات به جای هم استفاده می‌شود.

شما از چه زمانی برای دوران بازنشستگی پس‌انداز می‌کنید؟

وارن بافت، سرمایه‌گذار افسانه‌ای، اولین سهام خود را در سن ۱۱ سالگی خریداری کرد، اما متاسفانه در کشور ما، اکثر مردم تا سنین بسیار بالاتر نیز شروع به سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. جالب است Morning Consult با تعجب به آمار زیر می‌پردازد که تنها 39 درصد از آمریکایی‌ها، پس‌اندازهای خود را برای دوران بازنشستگی از زیر 30 سالگی و 25 درصد زیر 40 سالگی شروع می‌کنند، این در حالی است که در ایران به دلیل شرایط تورمی اقتصاد، این اعداد برای ما یک آرزوست. با این حال، نباید دست از تلاش برداشت و گام‌هایی هر چند کوچک برای طی کردن این مسیر برداشت. تیم مدیریت ثروت مانو، تلاش می‌کند که در این مسیر در کنارتان باشد و نقش مشاور شما را بازی کند.

اهداف سرمایه‌گذاری

درآمدها، هزینه‌ها و مبالغی که سرمایه‌گذاری می‌کنید باید متناسب با اهدافی باشد که برای خود در نظر گرفته‌اید. اهداف سرمایه‌گذاری شما همچنین باید بر اساس میزان مهارت شما در سرمایه‌گذاری نیز باشد. ممکن است درآمد شما به اندازه‌ای نباشد که بتواند هزینه‌های زندگی شما را پوشش دهد و در آخر، مقداری نیز برای سرمایه‌گذاری بماند.

با این حال، اگر اهداف خود را مشخص کنید، در کم کردن هزینه‌ها و افزایش درآمد موفقیت بیشتری خواهید داشت. برای اینکه مراحل برنامه‌ریزی مالی شخصی خود را با موفقیت به سرانجام برسانید، در ابتدا اهداف خود را مشخص کنید و سپس سرمایه‌ای را مشخص کنید و با افزایش تدریجی مبالغ سرمایه‌گذاری گام به گام به اهداف خود نزدیک‌تر شوید.

اهداف سرمایه‌گذاری شما چگونه‌اند؟

در سن ۳۰ سالگی ممکن است چندین هدف مانند تشکیل خانواده، خرید خانه و ماشین، مسافرت‌های خارجی، برنامه‌ریزی برای تحصیل خود و خانواده و ده‌ها هدف دیگر داشته باشید.

البته، فراموش نکنید که دوران بازنشستگی نیز فرا می‌رسد، مشخص کنید چه سنی قصد دارید بازنشسته شوید و چه مقدار پول برای آن دوران نیاز دارید. بله، همانطور که حدس زدید، این موارد می‌تواند میزان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری شما را تعیین کند. واضح است که اگر بنا دارید در سن ۴۵ سالگی و زودتر از موعد معمول، بازنشسته شوید، باید بیش از شخصی که در ۵۵ سالگی بازنشسته می‌شود سرمایه‌گذاری کنید.

شما با توجه به این اهداف می‌توانید میزان سرمایه گذاری خود را تعیین کنید، باید بدانید که هدف مالی شما چیست؟ به چه میزان پول در چه مدت زمانی احتیاج دارید؟ چه میزان سرمایه اولیه می‌توانید تامین کنید؟ و…

 

مقداری سرمایه برای شرایط اضطراری کنار بگذارید

قبل از شروع سرمایه‌گذاری، مقداری پول برای شرایط اضطراری کنار بگذارید. معمولا، این پول شامل حدود شش ماه پس‌انداز می‌شود، اگر خود اشتغال هستید(خودتان کارفرمای خودتان هستید)، ممکن است به پول بیشتری نیاز داشته باشید. آن پول را در جایی مانند حساب پس‌انداز نگه دارید که بتوانید سریع آن را نقد کنید.

 

چرا به سرمایه ضروری نیاز دارید؟

  • این سرمایه هزینه‌های غیرمنتظره را پوشش می‌دهد.

 اگر اتومبیل شما خراب شود یا هزینه پزشکی ناگهانی داشته باشید که تحت پوشش بیمه نیست، می‌توانید به صندوق اضطراری خود اتکا کنید.

  • انعطاف‌پذیری شما را بالا می‌برد.

ممکن است به هر دلیلی، مدتی شغل خود را ترک کنید و نتوانید بلافاصله در شغل جدید شروع به کار کنید. اینجا یک صندوق اضطراری می‌تواند قبل از اینکه دوباره درآمد ثابت داشته باشید، به شما کمک کند.

  • نیازی به برداشت از سرمایه‌گذاری‌های خود ندارید.

برای تامین هزینه‌های غیرمنتظره لازم نیست سرمایه خود را از بازار خارج کنید. شما با فروش برنامه‌ریزی نشده در معرض ضرر قرار خواهید گرفت و سرمایه‌ شما فرصت رشد نخواهد داشت. و زمانی که بعداً دوباره شروع به سرمایه‌گذاری کنید، هزینه‌های بیشتری را متحمل خواهید شد.

 

قانون کلی: ۱۰ تا ۱۵ درصد سرمایه‌گذاری کنید

قاعده کلی این است که شما باید بین ۱۰ تا ۱۵ درصد از درآمد خود را سرمایه‌گذاری کنید. این بدان معناست که اگر ماهانه ۱۰ میلیون تومان درآمد کسب کنید، می‌توانید حداقل ۱ میلیون تومان در ماه سرمایه‌گذاری کنید.

با چند روش می‌توانید پول کنار بگذارید

  • تنظیم کنید که مبلغ مشخصی به طور ثابت و خودکار از حساب شما منتقل بشود.

 یک دستور انتقال بانکی تنظیم کنید که به صورت خودکار درصدی از حقوق شما را به یک حساب سرمایه‌گذاری منتقل کند.

  • افزایش مکرر

اگر ۱۰ تا ۱۵ درصد حقوق و دستمزد شما بسیار زیاد به نظر می‌رسد، می‌توانید به تدریج برای افزایش آن تلاش کنید. با کنار گذاشتن فقط ۱ درصد از درآمد خود در ماه شروع کنید. ماه بعد آن را به ۲ درصد، و ماه بعدی آن را به ۳ درصد و در نهایت بیشتر، افزایش دهید.

  • بودجه خود را بهینه کنید

اگر هنوز در کنار گذاشتن پول برای سرمایه‌گذاری مشکل دارید، عادت‌های هزینه خود را مرور کنید. کاهش هزینه‌های غیرضروری یا افزایش درآمد خود را در نظر بگیرید.

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

قدم بعدی

تصمیم‌گیری درباره میزان سرمایه‌گذاری فقط بخشی از فرآیند سرمایه‌گذاری است. در مرحله بعدی، باید در نظر بگیرید که چقدر می‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری را بپذیرید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا تصمیم بگیرید باید در چه بازاری سرمایه‌گذاری کنید. سرمایه‌گذاران جوان عموما پرتفوی پرریسک دارند، زیرا زمانی زیادی برای سرمایه‌گذاری دارند و در صورت بروز مشکلات فرصت عقبگرد و جبران خسارت دارند. این گروه معمولا با هدف دریافت سود بالاتر، سهام پرریسک را انتخاب می‌کنند که در بلند مدت، بازده خوبی را دریافت کنند.

اما اگر به تازگی وارد بازار کار شده‌اید، سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام ممکن است کار بسیار دشواری باشد. انتخاب سهام مناسب، به تحقیقات، تحلیل و دنبال کردن اخبار اقتصادی نیاز دارد.

با این حال، جای نگرانی نیست. در دنیا معمولا برای جا نماندن از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، روش‌های غیرمستقیم را انتخاب می‌کنند. تیم مدیریت ثروت مانو، به صورت 24 ساعته، تمام بازارهای مالی را رصد می‌کند و متناسب با درجه ریسک‌پذیری هر فرد، سبدی از سهام و دیگر دارایی‌ها تشکیل می‌دهد.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.