590 نفر 5 دقیقه
پول داغ در بورس

پول داغ به یک استراتژی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت اشاره دارد که معمولاً شامل جابجایی سریع و مکرر پول از یک کشور به کشور دیگر برای سود بردن از نرخ‌های بهره بالاتر است. 

پول داغ نشان‌دهنده ارزی است که به سرعت و به طور منظم بین بازارهای مالی حرکت می‌کند، که تضمین می‌کند سرمایه‌گذاران بالاترین نرخ بهره کوتاه‌مدت موجود را قفل می‌کنند. پول داغ به طور مداوم از کشورهایی با نرخ بهره پایین به کشورهایی با نرخ‌های بالاتر تغییر می‌کند. این نقل و انتقالات مالی بر نرخ ارز و به طور بالقوه بر تراز پرداخت‌های یک کشور تاثیر می‌گذارد.

 

اهداف استراتژی پول داغ

هدف مستقیم و ساده است – کسب درآمد در اسرع وقت. 

سرمایه‌گذارانی که چنین استراتژی را دنبال می‌کنند، قصد ندارند هفته‌ها یا سال‌ها برای بازگشت سرمایه منتظر بمانند.

این سرمایه‌گذاری، مشارکت فعال و نظارت منظم بر سبد سرمایه‌گذاری را تضمین می‌کند. بنابراین، سرمایه‌گذاران همیشه آنچه در بازار اتفاق می‌افتد را پیگیری می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها همیشه مطمئن و درست است.

در صورت وجود هرگونه علامتی مبنی بر افت بازار، این سرمایه‌گذاران یکی از محرک‌های اولیه هستند که پول خود را در جای دیگری قرار می‌دهند تا از هر گونه کاهش سرمایه‌گذاری جلوگیری کنند.

 

چگونگی کارکرد پول داغ

موسسات مالی مانند بانک‌ها، با معرفی گواهی‌های سپرده‌ای که نرخ سود بالاتر از متوسط ​​را ارائه می‌کنند، سرمایه‌گذاران پول داغ را جذب می‌کنند. به محض اینکه بانکی نرخ سود خود را کاهش می‌دهد و بانک دیگری نرخ سود خود را افزایش می‌دهد، این سرمایه‌گذاران وجوه خود را با نرخ سود کمتر از بانک خارج می‌کنند و آن را با نرخ سود بالاتر به بانک منتقل می‌کنند.

همین مفهوم را می‌توان به اقتصادهایی نیز تعمیم داد که در آن این سرمایه‌گذاران وجوه خود را از یک کشور به کشور دیگر منتقل می‌کنند تا از تفاوت‌های نرخ بهره مطلوب استفاده کنند.

انواع پول داغ

اگرچه همه انواع سرمایه پول داغ دارای ویژگی‌های مشترک یکسانی هستند (افق سرمایه‌گذاری کوتاه و جابجایی مکرر)، هنوز هم می‌توان آن‌ها را بر اساس شکل سرمایه‌گذاری در دو بخش عمده دسته‌بندی کرد:

  • سبد سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در یک کشور خارجی
  •  وام کوتاه‌مدت در یک بانک خارجی

ریسک‌های محتمل این استراتژی

 

نوسان: این استراتژی سرمایه‌گذاری از نوسانات بازار برای ایجاد بازده سریع و بالا بهره‌برداری می‌کند. با این حال، چنین استراتژی به قیمت ریسک بالای سرمایه‌گذاری است که ممکن است در کوتاه‌ترین زمان منجر به زیان‌های زیادی شود.

هزینه‌های تراکنش: چنین معاملاتی با فرکانس بالا به معنای تعداد زیادی تراکنش است که هزینه‌های بالایی را به دنبال دارد. هزینه‌های معامله در نهایت می‌تواند هر بازده بالقوه تولید شده توسط سبد سرمایه‌گذاری را ببلعد.

سرمایه گذاری در پول داغ

این استراتژی به ترکیبی از دانش بازار، هوش مالی و شانس نیاز دارد. با این حال، سرمایه‌گذاران می‌توانند برای افزایش شانس موفقیت با پول داغ، این دو توصیه را دنبال کنند:

  • تحقیق: همیشه توصیه می‌شود قبل از شروع سرمایه‌گذاری تا حد امکان اطلاعات جمع‌آوری کنید. اطلاعات با کیفیت اغلب به عنوان تفاوت بین یک معامله‌گر هوشمند و یک سرمایه‌گذار بی‌پروا دیده می‌شود.
  • از مقدار کم شروع کنید: بهتر است از مقدار کم شروع کنید و همچنین با یک استراتژی سرمایه‌گذاری جدید شروع کنید. این به کاهش خطر ضررهای بزرگ در شروع کمک می‌کند. 

 

تاثیرات پول داغ

پول داغ اغلب منجر به عواقب اقتصادی و مالی برای کشورها می‌شود. اقتصادی که وجوه در آن پمپاژ می‌شود از نظر ارزش پول خود سود می‌برد و نرخ ارز بالا می‌رود، در حالی که اقتصادی که صندوق از آن خارج می‌شود دچار کاهش ارزش ارز و در نتیجه کاهش نرخ آن می‌شود.

 

اهمیت این استراتژی

می‌تواند به طور قابل توجهی بر نرخ ارز و جریان سرمایه در یک کشور تاثیر بگذارد. 

می‌تواند نقدینگی کوتاه‌مدت را وارد یک کشور کند که ممکن است منجر به تورم یا ارزش‌گذاری بیش از حد دارایی‌ها شود.

مزایای این سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاران پول داغ می‌توانند با به کارگیری وجوه به شیوه‌ای استراتژیک سود قابل‌توجهی کسب کنند.

 کشورهای توسعه‌یافته می‌توانند از جریان ورودی سرمایه برای دستیابی به تنوع بهتر، از سرمایه‌گذاران بین المللی در پرتفوی خود استفاده کنند.

معایب سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاران پول داغ اولین کسانی هستند که در مواقع ناملایمات یک کسب و کار را رها می‌کنند، که می‌تواند باعث افزایش نقدینگی شود. چنین جریان ناگهانی سرمایه با افق سرمایه‌گذاری کوتاه‌تر ممکن است تأثیر منفی بر اقتصاد داشته باشد، مانند انبساط سریع پولی، افزایش کسری حساب جاری و فشارهای تورمی.

سخن پایانی

بنابراین می‌توان دریافت که گردش پول داغ، نشان‌دهنده یک اقتصاد ناسالم و به سبب وجود تورم در وضعیت اقتصادی یک کشور است. وجود این پول باعث کاهش ارزش پول رایج کشور و صدمه به بخش صادرات می‌شود. در اینگونه شرایط بهتر است با بهینه‌سازی سرمایه‌گذاری خود از دارایی‌تان محافظت کنید. 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.