1 سال قبل

صندوق پروژه در بورس

314 نفر 5 دقیقه
صندوق پروژه در بورس

همانطور که در مقاله‌های گذشته بررسی کردیم؛ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم یکی از بهترین روش‌های سرمایه‌گذاری برای افرادی است که مشتاقند در بورس سرمایه‌‌‌گذاری کنند، اما دانش و اطلاعات کافی در این زمینه را ندارند. صندوق‌ها ترکیبی از دارایی‌های مختلف هستند و افراد مختلفی می‌توانند در ازای پرداخت مبلغی واحدهایی از صندوق را خریداری کنند. در ادامه این مقاله به بررسی صندوق سرمایه‌گذاری دیگری خواهیم پرداخت.

مفهوم صندوق پروژه

صندوق پروژه یکی از راه‌های تامین مالی پروژ‌های مختلف در بازار سرمایه است. این صندوق با کسب مجوز از سازمان بورس برای تامین مالی پروژه‌های تولیدی مختلف شروع به کار کرده است. صندوق پروژه می‌تواند برای راه انداختن یک کسب و کار و یا ساخت و ساز تاسیس شود. در طول اجرای پروژه، مسئولیت و مدیریت امور پروژه به عهده شرکتی است که پروژه را تشکیل داده و تحت نظر نهادها فعالیت می‌کند.

هدف:

هدف از تاسیس این صندوق‌ها، تقویت بازار اولیه، هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌هایی با توجیه اقتصادی، کمک به رونق اقتصادی، کمک به راه‌انداختن کسب و کارها و کاهش بیکاری و همچنین استفاده از ظرفیت موسسات رتبه‌بندی اعتباری در ارزیابی ریسک و رتبه‌بندی پروژه‌ها می‌باشد.

 

نحوه کارکرد صندوق پروژه

صندوق پروژه برای تامین مالی دارای چندین مرحله است که ممکن است پیچیده به نظر برسد. ابتدا به بررسی و تحلیل علمی و منطقی پروژه‌ها می‌پردازند؛ پس از گرفتن نتیجه نهایی و انتخاب پروژه، فرآیند تامین مالی را آغاز می‌کنند. بعد از مشخص کردن ارکان پروژه، اقدام به گرفتن مجوز از سازمان بورس انجام می‌شود و شرکت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها ثبت شود. 

بعد از گرفتن مجوز فعالیت از سازمان بورس، صندوق تاسیس شده و شروع به فعالیت می‌کند. همانطور که گفته شد مدیریت و انجام تمامی این امور به عهده شرکتی است که مسئولیت پروژه را به عهده گرفته است. پس از اجرای پروژه و اتمام آن؛ شرکت تبدیل به سهامی عام شده و سهام آن به سرمایه‌گذاران ابتدایی به نسبت میزان سرمایه‌گذاری واگذار می‌شود.

روند تشکیل صندوق پروژه

روند تشکیل صندوق به ترتیب به شرح زیر می‌باشد:

۱.ارائه طرح پروژه منتخب و مشخص کردن ارکان آن

۲.کسب مجوز تاسیس از سازمان بورس

۳.ثبت شرکت در مرجع ثبت 

۴.دریافت مجوز فعالیت از بورس

۵.تاسیس صندوق

۶.فروش واحدهای سرمایه‌گذاری

۷.تاسیس شرکت پروژه 

۸.اجرای پروژه

۹.اتمام پروژه و تبدیل شرکت به سهامی عام

۱۰.تحویل سهام به سرمایه‌گذاران و تسویه صندوق

مزایا و معایب صندوق پروژه

مزایای صندوق پروژه

صندوق پروژه دارای مزایای متعددی است که از انواع آن می‌توان به سیستم نظام‌مندی که تحت نظارت بورس است اشاره کرد. وضعیت اجرای این پروژه و سود واقعی آن به طور شفاف به اطلاع مردم در بورس می‌رسد و این خود باعث کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود. از دیگر مزایایی که باعث کاهش ریسک این سرمایه‌گذاری می‌شود، نقدینگی بالای آن به دلیل داشتن قابلیت معامله در بورس است.

معایب صندوق پروژه

در کنار مزایایی که صندوق پروژه دارد؛ چند مورد را می‌توان به عنوان معایب آن در نظر گرفت.

مهم‌ترین مشکلی که سر راه صندوق‌های پروژه وجود دارد، طولانی بودن فرآیند اخذ کسب مجوز از سازمان بورس می‌باشد. به همین دلیل است که اثری از این صندوق به وفور در بورس دیده نمی‌شود. از دیگر معایب آن، مالیاتی است که هم در زمان ابطال پروژه و هم در زمان انتقال دارایی شرکت بر پروژه دریافت می‌شود.

سخن پایانی

صندوق پروژه به عنوان یکی از صندوق‌های تامین مالی با جمع‌آوری سرمایه خرد از سطح جامعه، اقدام به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تولیدی برا ساخت و یا بهره‌برداری آن‌ها راه‌اندازی می‌شود. این سرمایه‌گذاری برای افرادی مناسب است که علاقه‌مند به شرکت در پروژه بزرگ و ساختارمند هستند.

 

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.