صفر تا صد صندوق های سرمایه گذاری مشترک

489 نفر 5 دقیقه
صندوق سرمایه گذاری مشترک

فهرست موضوعی این مقاله:

صندوق سرمایه گذاری مشترک چیست؟

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک، نهادهای مالی هستند که فعالیت‌ آن‌ها جمع‌آوری سرمایه از افراد مختلف و سرمایه‌گذاری در دارایی‌های مختلف از جمله اوراق مشارکت، سهام و اوراق قرضه است. بنابراین شما به جای سرمایه‌گذاری بر یک سهم یا اوراق در یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک ثبت‌نام می‌کنید.

نکات مهم قبل از سرمایه گذاری

هنگام بررسی گزینه‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک خود، حتماً موارد زیر را ارزیابی کنید:

اهداف

 از سرمایه‌گذاری در صندوق مشترک خود چه می‌خواهید؟ آیا برای بازنشستگی، دانشگاه فرزندانتان پس‌انداز می‌کنید یا برای افزایش دارایی پول سرمایه‌گذاری می‌کنید؟ پاسخ به این سؤالات می‌تواند به شما کمک کند تا مشخص کنید که کدام روش بهتر عمل می‌کند.

افق زمانی 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک معمولاً برای سرمایه‌گذاران بلندمدت مناسب‌تر هستند. اگر فکر می‌کنید در آینده نزدیک به پول خود نیاز خواهید داشت، مثلاً در عرض سه تا پنج سال، ممکن است صندوق سرمایه‌گذاری مشترک بهترین گزینه نباشد. این به این دلیل است که بازده در آن مدت زمان (پس از حذف هزینه کارمزدها) ممکن است برای ایجاد سرمایه‌گذاری باارزش کافی نباشد.

ریسک پذیری

 تعیین کنید که چقدر با ریسک‌پذیر هستید و بر این اساس سرمایه‌گذاری کنید. درک میزان تحمل ریسک می‌تواند به شما کمک کند صندوقی را با استراتژی‌ها و تخصیص دارایی‌ها متناسب با این مشخصات انتخاب کنید.

مزایای صندوق مشترک

دلایل زیادی وجود دارد که صندوق سرمایه‌گذاری مشترک انتخاب بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ است که به تعدادی از این مزایا خواهیم پرداخت.

تنوع:

تنوع بخشی سرمایه‌گذاری‌ها و دارایی‌ها در یک سبد برای کاهش ریسک، یکی از مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک است.

نقدشوندگی:

یکی از مهم‌ترین مزیت‌هایی که این صندوق دارد نقدشوندگی بالای آن است. شما در هر زمان که بخواهید حتی اگر بازار منفی باشد به راحتی می‌توانید سرمایه خود را نقد کنید. در حالی که اگر به صورت مستقیم سهام خریداری کرده باشید تا زمانی که خریداری برای سهام شما پیدا نشود قادر به فروش آن نیستید.

مدیریت حرفه‌ای:

 یک مدیر سرمایه‌گذاری حرفه‌ای از تحقیقات دقیق و تجارت ماهرانه استفاده می‌کند. صندوق سرمایه‌گذاری مشترک راهی نسبتاً ارزان برای یک سرمایه‌گذار کوچک است تا از یک مدیر تمام وقت برای انجام و نظارت بر سرمایه‌گذاری‌ها استفاده کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک به حداقل‌های سرمایه‌گذاری بسیار کمتری نیاز دارند، بنابراین این صندوق‌ها راهی کم‌هزینه را برای سرمایه‌گذاران فردی فراهم می‌کنند تا از مدیریت حرفه‌ای پول استفاده کنند.

ریسک های سرمایه گذاری در صندوق های مشترک

در کنار مزایایی که این صندوق‌ها ارائه می‌دهند ریسک‌هایی هم وجود دارد.

همه صندوق‌ها دارای سطحی از ریسک هستند. مدیران پورتفولیو نمی‌توانند عملکرد صندوق را تضمین کنند. ممکن است بخشی یا تمام پولی را که سرمایه‌گذاری می‌کنید از دست بدهید، زیرا ممکن است ارزش اوراق بهادار موجود در صندوق کاهش بیابد. سود سهام یا پرداخت بهره نیز ممکن است با تغییر شرایط بازار تغییر کند.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق های مشترک

سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف یک فرآیند نسبتاً ساده است. شما می‌توانید واحد یک صندوق را از طریق شرکت‌های صندوق سرمایه‌گذاری مشترک مانند مانو یا از یک شرکت کارگزاری سهام خریداری کنید.

به سادگی مدارک خرید صندوق را پر کنید، حساب را تامین مالی کنید، دفترچه و قرارداد صندوق را بررسی کنید، و در وب سایت‌ها و برنامه‌های سرمایه‌گذاری حرفه‌ای تحقیق کنید تا به خوبی از صندوق و نحوه کارکرد آن مطلع شوید.

هنگامی که تصمیم به فروش یا “بازخرید” دارایی‌های صندوق دارید، بدانید که هر زمان که بخواهید می‌توانید این کار را با تماس با شرکت صندوق یا کارگزار خود انجام دهید. آنها شما را در فرآیند فروش سهام صندوق و دریافت هرگونه پرداختی راهنمایی می‌کنند.

انواع صندوق های مشترک

صندوق با درآمد ثابت:

اگر شما به دنبال سرمایه‌گذاری هستید که نوسان بالایی نداشته باشد و درآمد جاری برای شما ایجاد کند این صندوق مناسب شما است. این صندوق‌ها ۷۰٪ دارایی را در اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و سایر اوراق بهادار سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق در سهام:

صندوق در سهام مناسب افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت هستند. این صندوق‌ها ۷۰٪ دارایی را در انواع سهام در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

صندوق مختلط:

صندوق مختلط برای افرادی که اهمیت زیادی به حفظ اصل سرمایه خود می‌دهند و همچنین تمایل دارند تا بازده معمولی از سهام خود داشته باشند مناسب است.

در این صندوق ۴۰ تا حداکثر ۶۰٪ دارایی در اوراق بهادار با درآمد ثابت و باقی آن در سهام سرمایه‌گذاری می‌شود.

سخن پایانی

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یک استراتژی کلاسیک برای سرمایه‌گذاران برای دستیابی به تنوع ساده دارایی هستند. این صندوق‌ها می‌توانند برای برخی از افراد مفید باشند. برای تعیین اینکه آیا این روش سرمایه‌گذاری برای شما مناسب است یا خیر، با یک متخصص مالی مشورت کنید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.