چرا گاهی اوقات شاخص بورس منفی می‌شود؟

1691 نفر 5 دقیقه
بورس - شاخص - منی - مثبت - بازر - مانو

سرمایه‌گذاری در بورس به یکی از روش‌های پرطرفدار سرمایه‌گذاری تبدیل شده است و افراد زیادی برای کسب سود و پس‌انداز به دنبال شناخت اصول و روش‌های درست سرمایه‌گذاری در این بازار هستند. یادگیری اصول و مفاهیم بازارهای مالی، مزایا و معایب و ویژگی‌های آن، قبل از شروع سرمایه‌گذاری می‌تواند بسیار راهگشا باشد. یکی از آن مفاهیم شاخص بورس است که ممکن است در اخبار شنیده باشید که برای مثال امروز شاخص بورس منفی یا مثبت بود، یا شاخص به دنبال شکست مقاومت 1300 هزار واحد است.

شاخص بورس چیست؟

پیش از آن که به دلایل منفی شدن شاخص بورس بپردازیم در ابتدا به مفهوم شاخص می‌پردازیم. شاخص بورس، عددی است که نمایانگر روند صعودی یا نزولی بودن بازار است. بورس اوراق بهادار، چندین شاخص دارد که هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد.

شاخص‌های اصلی بورس شاخص کل و شاخص کل (هم وزن) هستند که برای مشاهده آن می‌توانید به سامانه کارگزاری یا سایت اطلاعات فناوری بورس مراجعه کنید. شاخص کل بورس که سرمایه‌گذاران و افرادی که در بورس فعال هستند دائما از آن صحبت می‌کنند، نشان‌دهنده‌ی سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است. در واقع تغییرات شاخص کل بورس، می‌تواند معیاری برای میانگین بازدهی سرمایه‌گذاران در بورس باشد.

علاوه بر شاخص‌هایی که گفته شد، شاخص‌های دیگری مثل شاخص 50 شرکت برتر، شاخص 30 شرکت بزرگ، شاخص صنعت و شاخص واسطه‌گری‌های مالی نیز وجود دارد.

نکته اینجاست که مثبت یا منفی بودن شاخص همیشه به معنای مثبت یا منفی بودن کل بورس یا سبد سرمایه‌گذاری شما نیست. شاخص کل، وضعیت کل بورس را در نظر می‌گیرد. 

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

شاخص بورس منفی، دلهره‌ای برای سهامداران

کارشناسان عوامل مختلفی را در منفی شدن شاخص بورس عنوان کرده‌اند. به طور کلی، انتظار اینکه قیمت‌ها و به دنبال آن شاخص کل همیشه روند صعودی و مثبت داشته باشد، تصوری کاملا خیالی و واهی است. چرا که اصل اساسی بورس بر این است که قیمت‌ها بر مبنای عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و ممکن است گاهی اوقات عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد و باعث فروش بیشتر و در ادامه شاخص بورس منفی شود.

عواملی همچون کاهش نرخ ارز، جذابیت بازارهای موازی و خروج پول از بازار، شیوه‌های نادرست عرضه اولیه سهام، شرایط سیاست داخلی و خارجی و عواملی مثل انتخابات و مذاکرات، نقش مهمی در افت یا صعود شاخص ایفا می‌کنند. با این حال، ممکن است گاهی اوقات، دلایل دیگری مثل دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌های دستوری نیز وجود داشته باشد.

نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که سرمایه‌گذاران همواره باید به اصول و استراتژی‌های معاملاتی خود پایبند باشند و برای بازارهای منفی نیز برنامه داشته باشند.

برخی کارشناسان، هجوم تازه‌واردان به بورس را دلیل اصلی ریزش شاخص در سال 1399 می‌دانند و معتقدند رفتار هیجانی آنها باعث چنین ریزشی شده است. برخی نیز انگشت اتهام را به سمت دولت، شرکت‌های حقوقی دراز می‌کنند. پیشرفت‌های تکنولوژیکی مثل معاملات الگوریتمی نیز از این اتهامات مبرا نبوده است.

سخن پایانی

بورس نیز مانند هر بازار دیگری فراز و فرودهای زیادی را تجربه می‌کند. چیزی که اهمیت دارد به‌کارگیری استراتژی‌های درست و اصولی در آن شرایط بازار است. سرمایه‌گذاری در بورس، کاملا تخصصی است و به صرف زمان و تمرکز نیاز دارد. این جمله که بورس شغل دوم، درآمد اول است، کاملا اشتباه است.

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را فراهم کرده است که افراد بتوانند بدون نیاز به کسب دانش تخصصی مالی و اقتصاد و همچنین صرف زمان برای تحلیل فاکتورهای اقتصادی، به صورت غیرمستقیم و حرفه‌ای در بورس سرمایه‌گذاری کنند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.