صندوق های سرمایه گذاری و سوالاتی که باید پاسخ داده شوند

2164 نفر 5 دقیقه
صندوق های سرمایه گذاری ، مانو

آشنایی با قوانین صندوق های سرمایه گذاری

به طور کلی، صندوق های سرمایه گذاری اغلب به وسیله کارگزاران رسمی بورس تاسیس می‌شوند و تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‌کنند. صندوق‌ها، از آنجایی که سبد متنوعی از سهام و اوراق بهادار را برای هر سرمایه‌گذار تشکیل می‌دهند و ریسک حاصل از سرمایه‌گذاری را به حداقل می‌رسانند، بازده مناسبی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند.

قانون بازار اوراق بهادار

نخستین قانونی که در خصوص صندوق های سرمایه گذاری ایجاد شده است و صندوق‌ها را به عنوان یک نهاد مالی رسمی در نظر گرفته است، قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران است. طبق بند 20 ماده 1 قانون بازار اوراق بهادار، صندوق سرمایه‌گذاری، نهادی مالی است که فعالیت اصلی آن سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است و مالکان آن به نسبت سرمایه‌گذاری خود، در سود و زیان صندوق شریک هستند.

قانون نهادهای مالی جدید

دومین قانونی که در خصوص صندوق های سرمایه گذاری وضع شده است، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید است. طبق این قانون، صندوق سرمایه‌گذاری عبارت است از نهادی مالی که منابع حاصل از انتشار گواهی‌های سرمایه‌گذاری را در موضوع فعالیت خود سرمایه‌گذاری می‌کند.

انواع صندوق های سرمایه ‌گذاری کدامند؟

با توجه به ترکیب دارایی‌های صندوق، این صندوق‌ها به 3 نوع کلی دسته‌بندی می‌شوند:

  1. صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، بیشتر سرمایه خود را در گواهی سپرده بانکی و اوراق با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کند. از مزایای این صندوق، می‌توان به ریسک کم اشاره کرد که معمولا با بازدهی (سود) کمتر ولی ثابتی همراه خواهد بود. استراتژی سرمایه‌گذاری در طرح سرمایه‌گذاری آمین در مانو، به همین صورت است. این طرح را می‌توان مناسب افرادی دانست که تحمل ریسک ندارند و به دریافتی ثابت ماهانه علاقمند هستند.

  1. صندوق سرمایه گذاری در سهام

صندوق سرمایه گذاری در سهام، وجوه جمع‌آوری‌شده را به خرید سهام شرکت‌ها اختصاص می‌دهد. از آنجایی که این نوع صندوق، در مقایسه با صندوق با درآمد ثابت و سپرده‌های بانکی ریسک بیشتری دارد، انتظار می‌رود بازدهی بیشتری نیز داشته باشد. ذکر این نکته خالی از لطف نیست که  ممکن است در بازه‌های زمانی حتی منفی شوند و ضرر نیز شناسایی کنند. این صندوق‌ها مناسب افرادی است که تحمل ریسک بیشتر دارند. طرح سرمایه‌گذاری شاهین در مانو، از این نوع صندوق‌ها محسوب می‌شوند.

  1. صندوق سرمایه گذاری مختلط

صندوق سرمایه‌گذاری مختلط، به لحاظ ویژگی و دارایی‌ها، بین دو صندوق با درآمد ثابت و صندوق در سهام قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، ریسک و بازده آن، پایین‌تر از صندوق‌های در سهام و بالاتر از صندوق‌های با درآمد ثابت است.

راه‌های کسب سود در صندوق ‌های سرمایه‌گذاری چیست؟

  • افزایش NAV یا ارزش خالص دارایی‌ها
  • دریافت سود تقسیمی سالانه صندوق
  • دریافت سود سرمایه‌ای حاصل از خرید و فروش اوراق بهادار

آیا ریسک همه صندوق‌ها یکسان است؟

خیر. صندوق های سرمایه گذاری مختلف، اهداف متفاوتی دارند و به طبع ریسک هر صندوق نیز متناسب با چشم‌انداز و اهداف صندوق متفاوت خواهد بود. بنابراین، هر سرمایه‌گذار اعم از حقیقی و حقوقی می‌بایست متناسب با شرایط و میزان سرمایه خود، در خصوص صندوق‌های مختلف تحقیق کرده و صندوق مناسب و مورد نظر خود را انتخاب نماید.

چگونه صندوق‌های مختلف را مقایسه کنم؟

به منظور مقایسه صندوق های سرمایه گذاری و انتخاب صندوق مناسب، می‌توانید به سایت پردازش اطلاعات مالی ایران یا فیپیران مراجعه نمایید و اطلاعات کاملی را در خصوص هر یک از صندوق‌ها به دست آورید، این اطلاعات شامل نرخ سود تضمین‌شده، نرخ سود پیش‌بینی شده، دوره‌های تقسیم سود، تاریخ آخرین اطلاعات دریافت شده، عمر صندوق، ارزش خالص هر واحد سرمایه‌گذاری (NAV)، خالص ارزش دارایی، درصد دارایی‌ای نقدی، بازدهی ماهانه، بازدهی سه ماهه، بازدهی شش ماهه و غیره می‌شود.

طرح های سرمایه گذاری آمین و شاهین به ترتیب با اسامی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت کاردان و صندوق سرمایه‌گذاری سهام بزرگ کاردان در سایت فیپیران قرار دارند.

چگونه در طرح‌های مانو سرمایه گذاری کنم؟

فرایند سرمایه‌گذاری به این صورت است که با ثبت نام در سایت مانو و بارگذاری مدارک شناسایی (کارت ملی، شناسنامه و عکس) و اطلاعات بانکی منتظر می‌­مانید تا کارشناس پذیرش مدارک شما را تایید کند.

  • تایید مدارک حداکثر در 72 ساعت انجام خواهد شد.

پس از احراز هویت، با ورود به صفحه اختصاصی و با واریز وجه مورد نظر، سرمایه گذاری در مانو شروع می‌­شود. برای دیدن سوالات متداول در مورد سرمایه گذاری در مانو می‌توانید به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

روش محاسبه ارزش هر واحد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری چگونه است؟

ارزش خالص دارایی‌های صندوق سرمایه گذاری، در پایان هر روز معاملاتی محاسبه می‌شود. از تقسیم مابه­‌التفاوت بدهی‌ها و دارایی‌ها بر تعداد واحدهای منتشره، ارزش هر واحد سرمایه‌گذاری مشخص شده، سپس بر اساس این قیمت، سرمایه‌گذار می‌تواند اوراق جدید را خرید و یا اوراق قبلی خود را ابطال کند.

آیا ماندگاری اصل سرمایه در صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، تضمین می‌شود؟

دارایی صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت متنوع بوده و اغلب شامل اوراق مشارکت دولتی است. از این رو، می‌توان گفت که تنها در صورتی اصل سرمایه به خطر می‌افتد که دولت یک کشور ورشکست شود که به این معناست که این صندوق‌ها و به طور کلی سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خالی از ریسک نیست.

آیا صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت، سود تضمین شده دارند؟

طبق قوانین سازمان بورس، هیچ یک از صندوق های سرمایه گذاری، اجازه تضمین سود ندارند. بنابراین، بر خلاف تصور عموم مردم، هیچ تضمینی برای پرداخت سود در هیچ صندوق سرمایه گذاری وجود ندارد اما معمولا ترکیب اوراقی که در سبد این صندوق‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند اطمینان نسبی برای شناسایی سود ایجاد کند که سابقه پرداخت سود این صندوق‌ها دلیلی بر این مدعاست.

ضامن نقدشوندگی در صندوق ها به چه معناست؟

ضامن نقدشوندگی، سازمان یا نهادی مالی است که نقدشوندگی سرمایه را ضمانت می‌کند.

وظیفه اصلی ضامن نقدشوندگی آن است که در موارد زیر، در صورت عدم وجود وجوه نقد کافی، مبالغ لازم را تأمین کند:

(الف) پرداخت به متقاضیان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری عادی

(ب) پرداخت­‌های دوره‌ای سود

ضمانت نقدشوندگی معمولا توافقی است که مدیر صندوق سرمایه‌گذاری با یک بانک یا موسسه مالی انجام می­‌دهد تا ریسک خروج واحدهای دارایی، از سوی بانک مربوطه ضمانت شود.

آیا وجود ضامن نقدشوندگی برای صندوق‌ها اجباری است؟

خیر، معمولا ترکیب سرمایه‌گذاری طوری انتخاب می­‌شود که نقدشوندگی کافی در دارایی­‌ها وجود داشته باشد، طوری که بسیاری از صندوق­‌ها رکن ضامن نقدشوندگی را ندارد. در طرح های سرمایه گذاری مانو، به خاطر اعتمادی که این رکن ممکن است ایجاد کند، بانک سامان نقش ضامن نقدشوندگی را بازی می‌­کند.

آیا زمان بازپرداخت سود صندوق‌های سرمایه گذاری مشخص و یکسان است؟

هر یک از صندوق‌های سرمایه گذاری، مطابق با اساسنامه و امیدنامه خود، در دوره‌های زمانی مشخص، سود پرداخت می‌کنند. بنابراین بازه‌های زمانی پرداخت سود مشخص بوده اما ممکن است در هر صندوقی متفاوت باشد. معمولا دوره بازپرداخت سود در صندوق های درآمد ثابت یک ماهه است. بنابراین، بهتر است که از قبل، نسبت به قوانین صندوق اطلاعات کسب نمایید.

میانگین بازدهی صندوق‌ها چقدر است؟

هر صندوق سرمایه گذاری، دارای نمودار میانگین بازدهی مشخصی بوده که میانگین بازدهی صندوق را طی دوره‌های زمانی متفاوت نمایش می‌دهد. به عنوان مثال، یک صندوق طی دوره 38 ماهه، ممکن است کمتر از 60 درصد بازدهی داشته باشد و صندوقی دیگر، طی همین مدت، بازدهی بالاتر از 85 درصد داشته باشد. معمولا میانگین بازدهی با ریسک رابطه عکس دارد. به عبارت دیگر، هرچقدر میانگین بازده صندوقی بالاتر باشد، ریسک کمتری خواهد داشت.

بازدهی طرح های سرمایه گذاری مانو نیز همانند دیگر صندوق‌ها در بازه‌های زمانی، یک ماهه، سه ماهه و یک ساله مشخص شده است.

حداقل و حداکثر مبلغی که می‌توان در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرد، چقدر است؟

معمولا سرمایه گذاری در صندوق ها بر مبنای واحد بوده و ارزش واحد است که حداقل مبلغ را برای سرمایه‌گذاری تعیین می‌کند. بعضی از صندوق‌ها محدودیت‌هایی مانند حداقل خرید 10 واحد، نیز اعمال می‌کنند. از طرف دیگر سقفی برای حداکثر میزان سرمایه گذاری وجود ندارد. هر صندوق، مطابق با اساسنامه خود، مبلغ معادل هر واحد سرمایه‌گذاری را اعلام می کند. برای دیدن ارزش هر واحد، علاوه بر سایت فیپیران، می‌توانید در صفحه شخصی خود نیز در مانو مشاهده کنید.

صدور و ابطال در صندوق ها به چه معناست؟

به طور خلاصه، به خرید واحد در صندوق های سرمایه گذاری، صدور و به فروش آنها، ابطال گفته می‌شود.

هزینه کارمزد صدور و ابطال چقدر است؟

هنگام ابطال سرمایه، بسته به زمانی که از صدور واحد گذشته است، درصدی به عنوان کارمزد کسر می‌شود. میزان کارمزد در صندوق‌های مختلف، متفاوت بوده و مطابق با قوانین آن صندوق است. کارمزدها به منظور پوشش هزینه‌های صندوق بوده که شامل هزینه حسابرس، هزینه‌های مالیاتی و غیره می‌شود.

برای مشاهده مقدار کارمزدهای طرح های سرمایه گذاری مانو، می‌توانید به صفحه سوالات متداول رجوع کنید.

در صورتی که هنوز پاسخ سوال خود را در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری دریافت نکردید، می‌توانید با پشتیبانی مانو به شماره 78349000-021 تماس بگیرید. تیم پشتیبانی مانو، آمادگی پاسخگویی به تمام سوالات شما در این زمینه را دارد.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

6 نظر

  • امیر جلالی

    با سلام و عرض ادب. از طریق برنامه تلویزیونی هفته گذشته با شرکت شما آشنا شدم. برای ثبت نام و تکمیل فرم حضور در تهران الزامی است؟ چگونه می توان از طریق شهرستان با توجه به شرایط کرونا، کار را با شرکت شما آغاز کرد؟ ممنون از راهنمایی شما.

    • علیرضا بردبار

      سلام خدمت شما دوست عزیز، سرمایه گذاری در مانو کاملا غیرحضوری انجام میشود، برای اطلاعات بیشتر می توانید با پشتیبانی مانو تماس بگیرید، https://mano.ir/contact

  • جواد

    سلام، میخواستم در مورد مجوز صندوق از سازمان بورس بپرسم چرا اسم شما در لیست صندوق های دارای مجوز در سایت fipiran نیست؟؟

    • alireza bordbar

      سلام جواد عزیز طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو، در حال حاضر شامل صندوق‌های رشد سامان، مشترک یکم سامان و امین سامان هستند که می‌توانید ارکان و جزئیات آن را در fipiran مشاهده کنید.

  • کوروش

    سلام حداقل میزان سرمایه چقدر است؟ باسپاس

    • alireza bordbar

      سلام کوروش عزیز، حداقل سرمایه با توجه به طرحی که برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنید متفاوت است. تلاش شده است که با کمترین وجه بتوانید سرمایه‌گذاری خود را شروع کنید.