1 سال قبل

بیمه سهام و اوراق اختیار فروش تبعی در بورس چیست؟

399 نفر 5 دقیقه
بیمه سهام

اکثر سرمایه‌گذاران در زمان سرمایه‌گذاری نگران منفی شدن بازار و ضرر و زیان مالی خود هستند. این امر می‌تواند باعث شود افراد تصمیمات اشتباه بگیرند و حتی ضرر مالی بیشتری را در نتیجه تصمیمات خود ببینند. همه‌ی ما به دنبال راهی هستیم تا اینگونه ریسک‌ها را کاهش دهیم و سرمایه‌گذاری مطمئن‌تری داشته باشیم؛ اکنون راه مناسبی برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری به وجود آمده است: بیمه کردن سهام.

 

بیمه سهام یا اوراق اختیار فروش تبعی چیست؟

اوراق اختیار فروش تبعی، ابزاری برای بیمه کردن سهام شما است. با توجه به ابهام قیمتی سهام در آینده، شما نه تنها اصل سرمایه خود بلکه می‌توانید سودتان را نیز تضمین کنید. بر اساس این اوراق شما سهام خود را با قیمت مشخص شده و در زمان معینی به فروش می‌رسانید. سرمایه‌گذاران با بیمه کردن سهام خود ریسک ضرر و زیان ناشی از تصمیمات هیجانی را کاهش می‌دهند.

چگونه سهام خود را بیمه کنیم؟

هر یک از اشخاص حقیقی می‌توانند سهام موجود در پرتفوی خود را تا سقف ۱۰۰ میلیون از طریق انتشار عمومی اوراق تبعی بیمه کنند. با این روش سود شما با حداقل ۲۰ درصد سود سالیانه در زمان سررسید تضمین می‌شود. این طرح برای افراد حقیقی است و سهام آن‌ها را تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان بیمه می‌کند. ساعت استفاده معاملاتی از این ابزار ۱۲ تا ۱۲:۳۰ دقیقه و به صورت حراج پیوسته می‌باشد و فقط عرضه کننده مجاز به فروش است. 

فرض کنید بهای سهام شما به کمتر از زمان خرید رسیده است و پس از یک سال هنوز سهام را نفروخته‌اید؛ در این صورت دولت تضمین می‌کند که بهای سهام شما را با مبلغ ۲۰ درصد بیشتر از روزی که آن را خریده‌اید به صورت نقد پرداخت کند.

مزایای بیمه کردن سهام چیست؟

بیمه کردن سهام دارای مزایای متعددی می‌باشد. یکی از این مزایا رفع نگرانی، کاهش ریسک و جلوگیری از تصمیمات هیجانی سرمایه‌گذاران است. این طرح باعث می‌شود سرمایه‌گذاران سهام خود را حتی در صورت منفی بودن بازار حفظ کنند و سرمایه‌گذاران بلندمدت در بازار باقی بمانند. علاوه بر این مزایا، طرح بیمه فرصتی را برای فعالان بازار ایجاد می‌کند تا اطلاعات خود را راجع به رخدادها تکمیل و با تحلیل درست از این اتفاقات تصمیم‌گیری کنند.

قوانینی که باید برای بیمه کردن سهام خود رعایت کنید.

قبل از بیمه کردن سهام نیاز است دستورالعمل‌ها و قوانین مربوط به آن را بدانید.

  • مهم است بدانید که این اوراق تا پیش از رسیدن به زمان سرسید غیر قابل معامله می‌باشند.
  • هنگام بیمه کردن سهام و خرید اختیار فروش اوراق تبعی شما باید مالک سهام شرکت بوده و حداکثر تعداد اوراق قابل خریداری برای شما باید معادل تعداد سهامتان باشد.
  • در روز سررسید اگر تمایل به استفاده از اختیار فروش را داشتید تا قبل از اتمام مهلت تعیین شده توسط شرکت، باید درخواست خود را از طریق کارگزار اعلام نمایید.
  • اگر حقوق مشتری با تاخیر پرداخت شود، سود روز شمار بر اساس فرمولی که شرکت در زمان انتشار اوراق ارائه کرده، محاسبه و به مشتری تعلق خواهد گرفت.
  • اگر بهای سهام در پایان روز سررسید بیشتر و یا برابر با قیمت اولیه باشد، دیگر نیازی به ارسال درخواست نیست و اوراق به صورت خودکار بی‌اعتبار می‌شوند.
  • اگر پس از خرید اوراق مقداری از سهام خود را بفروشید و میزان اوراق بیش از سهام باشد، در پایان روز معاملاتی اوراق مازاد اعتبار خود را از دست داده و هزینه‌ای بابت این موضوع به شما پرداخت نخواهد شد.
  • پس از اعمال اختیار فروش اگر شرکت در پرداخت حقوق مشتری تاخیر داشته باشد سازمان بورس بر اساس فرمول تعیین شده در زمان انتشار اوراق توسط شرکت، هزینه‌ای بابت جریمه از شرکت دریافت و به مشتری پرداخت خواهد کرد.
  • دقت داشته باشید که تعداد اوراق اختیار فروشی که هر فرد می‌تواند بخرد محدود است؛ بنابراین قبل از خرید، محدودیت‌هایی که توسط شرکت تعیین شده‌اند را در نظر بگیرید. اگر بیش از میزان مجاز خریداری کنید، اوراق مازاد بی‌اعتبار بوده و هزینه‌ی پرداخت شده به شرکت داده می‌شود.

سخن پایانی

اگر شما هم جزو افرادی هستید که هنگام سرمایه‌گذاری تصمیمات هیجانی می‌گیرید و یا به‌طور مداوم نگران ضرر و زیان مالی ناشی از ریسک سرمایه‌گذاری در بورس هستید. با بیمه کردن سهام خود سرمایه‌گذاری کم ریسک‌تر و مطمئن‌تری خواهید داشت.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.