بررسی‌های اولیه برای سرمایه‌گذاری در صندوق

1390 نفر 5 دقیقه
سرمایه‌گذاری در صندوق - مدیریت ثروت مانو

در شرایط فعلی که ابزارهای سرمایه‌گذاری تنوع زیادی دارد، انتخاب بهترین بازار و ابزار برای سرمایه‌گذاری کمی دشوار است. با رونق اخیر بازار سرمایه، افراد زیادی علاقمند به سرمایه‌گذاری در بورس شده‌اند. اما نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که معامله در بورس کاملا تخصصی است. اینجاست که سرمایه‌گذاری در صندوق به عنوان یک راهکار مطمئن، پیشنهاد می‌شود.

صندوق سرمایه‌گذاری چیست؟

تعریف کلی و قانونی صندوق سرمایه‌ گذاری به شرح زیر است:

«یک نهاد مالی که زمینه‌ی فعالیت آن، سرمایه‌گذاری در حیطه‌ی اوراق بهادار است و شرکا به میزان سرمایه و آورده‌ی خود در سود و زیان آن شریک هستند.»

به طور کلی هدف تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری، تجمیع سرمایه‌های سرگردان افرادی است که زمان یا مهارت کافی در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار ندارند. در این شرایط یک شرکت حرفه‌ای و متخصص، مدیریت دارایی سرمایه‌گذاران را به عهده می‌گیرد و در نهایت سود و زیان حاصل شده را به نسبت سرمایه‌ای که وارد کرده‌اند، تقسیم می‌کند.

چگونه بهترین صندوق را برای سرمایهگذاری انتخاب کنیم؟

با فرض اینکه سرمایه‌گذاری در صندوق را انتخاب کرده‌اید، احتمال اولین سوالی که ذهن شما را درگیر کند این باشد که بهترین صندوق برای سرمایه‌گذاری کدام است؟ برای انتخاب صندوق مناسب باید چند نکته درباره‌ی خودمان و صندوق سرمایه‌ گذاری در نظر گرفت.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری با توجه به درجه ریسک‌پذیری و نحوه‌ی فعالیت‌شان به چند دسته از جمله درآمد ثابت، مختلط، سهامی، کالایی و غیره طبقه‌بندی می‌شوند.

درجه ریسک‌پذیری سرمایه‌گذار

اولین و مهم‌ترین نکته‌ای که باید برای انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری در نظر گرفت، میزان تمایل به خطر کردن یا به عبارت بهتر ریسک‌پذیری است که یک فاکتور تعیین‌کننده در انتخاب نوع صندوق به شمار می‌رود. برخی افراد می‌توانند ریسک بالا را تحمل کنند و نوسانات بازار آن‌ها را بهم نمی‌ریزد و می‌توانند برای رسیدن به سود صبر کنند و برخی با کمترین نوسانات بهم می‌ریزند و تمایلی به خطر کردن ندارند.

البته خوب است بدانید که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری با طراحی پرسش‌نامه و مصاحبه با سرمایه‌گذاران میزان ریسک‌پذیری آن‌ها را می‌سنجند و متناسب با آن، به سرمایه‌گذاری در یکی از صندوق‌ها توصیه می‌کنند.

بررسی سابقه بازدهی و سودسازی صندوق سرمایهگذاری

فاکتور تعیین کننده‌ی دوم سوابق صندوق سرمایه‌گذاری است. با داده‌های گذشته‌ی صندوق می‌توان نحوه‌ی فعالیت، میزان بازدهی و البته دورنمایی از آینده آن مشخص کرد. برای مشاهده سابقه صندوق‌ها هم می‌توان به سایت صندوق مورد نظر مراجعه کرد و هم می‌توان به سایت فیپیران مراجعه کرد که اطلاعات تمام صندوق‌ها را به صورت یکجا آورده شده است.

بدون شک میزان سود و بازدهی یک صندوق از فاکتورهای اصلی برای بررسی وضعیت یک صندوق است. بازدهی را می‌توان میزان عایدی و پاداشی در نظر گرفت که در یک بازه‌ی زمانی مشخص، نصیب سرمایه‌گذار شده است. این مدت زمان می‌تواند یک ماه، شش ماه و هر مدت مشخص دیگری باشد.

نکته: برای مقایسه صندوق‌ها مدت زمان مورد نظر را، برای همه صندوق‌ها یکسان در نظر بگیرید. بازده‌ی حقیقی که برای سال‌های گذشته است و بازده مورد انتظار مدیران که پیش‌بینی می‌شود، از بازده‌هایی است که می‌توان مقایسه کرد.

بررسی میزان ریسکپذیری صندوقهای سرمایهگذاری

فاکتور مهم بعدی که باید بررسی کرد، درجه ریسک صندوق سرمایه‌گذاری است. شاخص‌هایی مانند آلفا و بتا نمایانگر ریسک صندوق‌ها هستند. دو نکته‌ای که درباره‌ی این فاکتور وجود دارند آن است که:

  • آیا میزان ریسک‌پذیری صندوق با میزان ریسک‌پذیری شما به عنوان سرمایه‌گذار هم‌خوانی دارد؟
  • آیا میزان ریسک‌پذیری صندوق موجب بازدهی قابل قبول صندوق شده است یا خیر؟

بررسی اساسنامه و امیدنامه صندوق سرمایهگذاری

تمامی اختیارات و نحوه‌ی مدیریت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اساسنامه و امیدنامه‌ی آن‌ها ذکر شده است. اساسنامه معمولا پیش از تاسیس صندوق و صدور مجوزها توسط مدیران صندوق تنظیم می‌شود تا نحوه‌ی فعالیت آن‌ها و مدیریت سرمایه‌های سرمایه‌گذاران در چارچوبی مشخص قرار گیرد.

در اساسنامه حدود اختیار مدیران برای انتخاب میزان و نوع دارایی‌ها و کمینه و بیشینه‌ی قانونی هر دسته از دارایی‌های صندوق مشخص می‌شود. بنابراین مطالعه‌ی دقیق اساسنامه و امیدنامه کمک شایانی در انتخاب صندوق مناسب می‌کند.

بیشترین و کمترین مقدار سرمایهگذاری ممکن در صندوقهای سرمایهگذاری

حداقل و حداکثر مقداری که سرمایه‌گذاران می‌توانند در هر صندوقی سرمایه‌گذاری کنند، در امیدنامه‌ی آن صندوق تعیین شده است. این مقادیر برای هر صندوقی متفاوت است اما معمولا حداقل مقدار بین یک تا ده واحد (Unit) و حداکثر مقدار سرمایه‌گذاری یا صدور هم به اندازه‌ی 5 درصد از کل دارایی صندوق است.

  • واحد یا Unit کوچکترین بخش قابل خرید و فروش هر صندوق است. حداقل مقدار سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها بین 1 تا 10 واحد است.
  • در صندوق‌های سرمایه‌گذاری به جای دو واژه‌ی خرید و فروش از دو واژه‌ی صدور و ابطال استفاده می‌شود.

شروع سرمایهگذاری و نحوهی خرید واحدهای سرمایهگذاری

زمانی که صندوق مورد نظر را انتخاب کردید، نوبت به ثبت نام و سرمایه‌گذاری در آن صندوق می‌رسد. ثبت نام و سرمایه‌گذاری می‌تواند به صورت حضوری یا اینترنتی باشد که برای هر صندوق متفاوت است. تلاش شده است که تمامی مراحل سرمایه‌گذاری در طرح‌های سرمایه‌گذاری مانو، به صورت غیرحضوری باشد.

به خاطر داشته باشید که ارائه‌ی مدارک شناسایی جهت احراز هویت ضروری است و در صورتیکه ثبت نام به صورت آنلاین انجام شود، داشتن اسکن مدارک شناسایی الزامی است.

 

سرمایه گذاری آنلاین، ضامن نقدشوندگی مدیریت ثروت مانو

فروش یا ابطال واحد صندوقهای سرمایهگذاری

برای برداشت یا به اصطلاح ابطال واحدها نیز می‌توانید به صورت حضوری یا آنلاین (داشبورد معاملاتی هر فرد جداست) اقدام کنید. نکته‌ای که نباید فراموش شود این است که وقتی اقدام به ابطال و برداشت دارایی می‌کنید، قیمت ابطال بر مبنای روز کاری بعد محاسبه می‌شود نه همان روزی که اقدام کردید. مبلغ ابطال شده نیز با توجه به زمانی که در امیدنامه تعیین شده است پس از 3 الی 7 روز کاری به حساب شخصی شما واریز می‌شود.

سخن پایانی

سامانه مدیریت ثروت مانو، شرایطی را مهیا کرده است که هر فرد با هر سطح از دانش تخصصی و با هر سرمایه‌ای بتواند متناسب با درجه ریسک‌پذیری خود، به صورت غیرمستقیم از بهترین فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده کند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.