باورهای غلط در سرمایه‌گذاری

779 نفر دقیقه
باورهای غلط در سرمایه‌گذاری

وقتی نوبت به سرمایه‌گذاری می‌رسد، بسیاری از مردم نگران شروع کار هستند و یا حتی در مخیله‌شان نمیگنجد که بخواهند وارد بازار سرمایه شوند. از بیرون، سرمایه‌گذاری دلهره‌آور به نظر می‌رسد. از کجا بدانید که در حال انجام دادن کار درست هستید؟ بخشی از مشکل این است که باورهای غلط زیادی درباره سرمایه‌گذاری در ذهن ما وجود دارد. در ادامه چند باور غلط را بررسی می‌کنیم. با بررسی این موارد ممکن است حتی ترغیب شوید که وارد بازار سرمایه شوید.

شما به پول زیادی احتیاج دارید.

یکی از باورهای غلط رایج در مورد سرمایه‌گذاری این تفکر است که شما برای شروع به پول زیادی نیاز دارید، اما حقیقت ماجرا اینگونه نیست. در سال‌های اخیر، تعدادی از کارگزاران برنامه‌ها و بسترهایی را راه‌اندازی کرده‌اند که به شما امکان می‌دهد با کمترین میزان پول، سرمایه‌گذاری را شروع کنید. حتی می‌توانید با ته‌مانده حسابتان، سرمایه‌گذاری کنید. هر چقدر هم که سرمایه شما اندک باشد، برنامه و بستری وجود دارد که به شما امکان می‌دهد رو به جلو حرکت کنید.

بازار سهام بسیار بی‌ثبات است.

وقتی بازار در یک روز ۵۰۰ یا ۶۰۰ واحد افت کرد، هیجان‌زده شدن در سرمایه‌گذاری دشوارتر می‌شود. با این وجود، حتی اگر نوسانات روزمره (و گاهی اوقات سال به سال) در بازار سهام وجود دارد، با گذشت زمان، این روند ثبات پیدا می‌کند و به سمت سوددهی و پیشرفت سوق پیدا می‌کند. تلاش برای زمان‌سنجی در بازار می‎تواند، کارهای شما را با مشکل روبرو کند، اگر برنامه طولانی مدتی در اختیار داشته باشید،  می‌توانید نوسانات را پشت سر بگذارید و در سطح بالایی قرار بگیرید. به جای نگرانی در مورد نوسانات روزانه بازار، سرمایه‌گذاری طولانی مدت را در نظر بگیرید. به طور کلی بورس سهام در هر دوره ۲۰ ساله ضرر نکرده‌است.

سهام تنها گزینه است.

اغلب مواقع، اولین فکری که برای سرمایه‌گذاری به ذهن هرکسی می‌رسد، بازار سهام است. با این حال، انواع دیگری از سرمایه‌گذاری‌ها وجود دارند که می‌توانند کمی تنوع را برای شما فراهم کنند. اوراق قرضه، املاک و مستغلات، کالاها و حتی ارزها همه گزینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری هستند. با این حال، تمرکز زیاد بر روی سهام، احتمالاً برای اکثر سرمایه‌گذاران مناسب خواهد بود. اما اگر بورس شما را کمی عصبی می‌کند، گزینه‌های دیگری وجود دارد. برای ایجاد تنوع ۲۰ درصد سرمایه‌تان را در بازارهای دیگر سرمایه‌گذاری کنید.

برای موفقیت باید حتما سهام “مناسب” را انتخاب کنید.

باورهای غلط در سرمایه‌گذاری برای انتخاب سهام باعث می‌شود افراد بسیاری وارد این زمینه نشوند. و همیشه تاکید زیادی بر تک تک سهام‌ها و پیشروهای بازار وجود دارد. با این حال، درست است که انتخاب سهام خوب، به افزایش سرمایه شما کمک می‌کند، اما برای اینکه سرمایه‌گذار خوبی شوید حتما لازم نیست، به صورت عالی سهام انتخاب کنید. در عوض، اگر انتخاب سهام شما را عصبانی می‌کند، سرمایه‌گذاری در صندوق های شاخص یا صندوق های قابل معامله در شاخص، را در نظر بگیرید. سرمایه‌گذاری‌های شاخص، دامنه وسیع تری از بازار را به خود اختصاص می‌دهند، بنابراین شما بیشتر به عملکرد بازار اعتماد می‌کنید، تا اینکه به انتخاب خوب، دل ببندید.

زمان زیادی برای سرمایه‌گذاری لازم است.

تصویری که از یک سرمایه‌گذار وجود دارد این ست که ساعت‌های زیادی را صرف گزارش‌گیری و تجزیه و تحلیل می‌کنند، تا در بهترین زمان بهترین سهام را خریداری کنند، این تصویر چندان غیر واقعی نیست، اما شما حتما لازم نیست زمان زیادی را صرف سرمایه‌گذاری کنید. در حقیقت، اگر شما درگیر سرمایه‌گذاری شاخص باشید، ممکن است مجبور نباشید که تلاش زیادی برای یافتن سهام مناسب انجام دهید. یک صندوق سرمایه‌گذاری نیاز به تحقیقات زیادی ندارد. علاوه بر این، مشاوران می‌توانند به شما کمک کنند تا با صرف چند دقیقه از وقت خود، سهام خوبی را برای بلند مدت و با تحمل ریسک قابل قبول خریداری کنید.

وقتی بازار به مشکل می‌خورد، شروع به فروش کنید

یکی از بزرگترین باورهای غلطی که مردم قربانی آن می‌شوند، این تفکر است که وقتی بازار مشکل دارد، فروش بهترین تصمیم است. در حالی که وقتی بازار سهام سقوط می‌کند، رفتارها غیر منطقی می‌شوند. وقتی بازار رو به کاهش و سقوط است، فروش شما ضرر شما را مسدود می‌کند و اگر در دوره بازیابی مجدد اقدام به خرید مجدد کنید، در حالی که برخی از سودهای خود را از دست داده‌اید، مجبور هستید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. به جای فروش در مواقعی که بازار دچار مشکل است به دنبال معاملات مستحکم و با ثبات بگرید و شاید حتی بهتر باشد، اقدام به فروش کنید.

در مورد بازار اطلاعات کسب کنید و از شایعه‌ها و باورهای غلط عموی دوری کنید، تا سرمایه‌تان را افشزایش دهید.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.