2 سال قبل

استراتژی سرمایه گذاری هالتر (barbell) چیست؟

987 نفر 5 دقیقه
هالتر

استراتژی هالتر یا باربل یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که هدف آن یافتن تعادل بین ریسک و سود، با سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرخطر و کم‌خطر و در عین حال اجتناب از گزینه‌های بیشتر با ریسک متوسط ​​است. استراتژی سرمایه‌گذاری هالتر معمولاً برای سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت استفاده می‌شود، اما می‌تواند در بازارهای سهام نیز مورد استفاده قرار گیرد. هدف این است که پروفایل کلی ریسک سرمایه‌گذار را پایین بیاوریم در حالی که همچنان در معرض دارایی‌های با ریسک بالاتر و با بازده بالاتر قرار می‌گیرند.

 

استراتژی باربل چگونه کار می کند؟

استراتژی هالتر با جمع کردن سرمایه‌گذاری‌هایی با ریسک بالا و بازدهی بالا در کنار سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک و کم‌بازده در تلاش است که برای کاهش ریسک بدون کاهش بازده کلی کار کند. در سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، می‌توان با خرید اوراق قرضه کوتاه‌مدت و بلندمدت، از استراتژی باربل استفاده کرد، اما برای اوراق میان‌مدت این امکان وجود ندارد. اوراق قرضه کوتاه‌مدت امن‌تر از اوراق قرضه بلندمدت هستند، اما تمایل به بازدهی پایین‌تری دارند. بنابراین، با جمع کردن اوراق قرضه کم ریسک و کم بازده با اوراق قرضه بلند‌مدت با ریسک و بازده بالاتر، سرمایه‌گذاران می‌توانند ریسک پرتفوی خود را بدون از دست دادن بازده زیاد، کاهش دهند.

در بازارهای سهام، سرمایه‌گذاران می‌توانند با جمع کردن سرمایه‌گذاری‌های رشد خالص با سهام درآمد محورتر مانند شرکت‌های پرداخت سود سهام، هالتر مشابهی ایجاد کنند. ثبات نسبی سهامی که سود پرداخت می‌کند، می‌تواند نوسانات بیشتر سهام رشد خالص را که اغلب نوسان‌پذیرتر از کل بازار هستند، متعادل کند.

استراتژی سرمایه گذاری هالتر در مقابل گلوله

برای به کارگیری موفقیت‌آمیز استراتژی سرمایه‌گذاری هالتر، کوشش زیادی لازم است، زیرا سرمایه‌گذاران اوراق قرضه باید دائماً اوراق قرضه در حال سررسید را مجدداً سرمایه‌گذاری کنند. در عوض، برخی ترجیح می‌دهند از استراتژی سرمایه‌گذاری گلوله‌ای استفاده کنند که در آن شما اوراق قرضه را با تاریخ سررسید یکسان در زمان‌های مختلف خریداری می‌کنید. ایده این است که با خرید اوراق قرضه با تاریخ سررسید یکسان در طول زمان، می‌توانید خود را از ریسک نرخ بهره ایمن کنید.

برای مثال، ممکن است امروز اوراق قرضه ای بخرید که تا ۲۰ سال دیگر سررسید می‌شود. سپس، ۵ سال از امروز، شما اوراق قرضه دیگری را خریداری می‌کنید که ۱۵ سال دیگر سررسید می‌شود. پنج سال بعد از آن، شما یک اوراق قرضه ۱۰ ساله می‌خرید و به همین ترتیب، هنگامی که اوراق قرضه به طور همزمان بالغ می‌شوند، استراتژی را دوباره شروع می‌کنید.

چرا باید درباره استراتژی باربل بدانید؟

استراتژی سبد هالتر می‌تواند برای سرمایه‌گذاران اوراق قرضه موثر باشد که نمی‌خواهند در صورت افزایش نرخ‌ها، ریسک زیادی از سرمایه خود را در اوراق قرضه بلندمدت گره بزنند. با نگه داشتن بخشی از پرتفو در اوراق قرضه کوتاه‌مدت، می‌توانید پول نقد بیشتری را برای سرمایه‌گذاری در اوراق قرضه جدید در دسترس نگه دارید. اگر نرخ ها کاهش یابد، همچنان نرخ‌های بالاتری را در اوراق قرضه بلندمدت خود خواهید داشت. این باعث می‌شود که استراتژی هالتر در زمانی که اختلاف زیادی در بازده اوراق قرضه وجود دارد موثرتر باشد. استراتژی هالتر همچنین می‌تواند برای سرمایه‌گذاران سهامی که می‌خواهند دو نقطه افراطی طیف ریسک را هدف قرار دهند مفید باشد. مدیران صندوق‌ها گاهی از این استراتژی استفاده می‌کنند، بنابراین حتی اگر خودتان آن را به کار نمی‌گیرید، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک یا صندوق‌های قابل مبادله که در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنید ممکن است.

مزایای استراتژی هالتر

مدیریت ریسک: با ایجاد تعادل بین سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و سرمایه‌گذاری‌های کم ریسک، می‌توانید ریسک را در سبد خود کاهش دهید.

بازدهی بالاتر: برای پایین نگه داشتن ریسک پرتفوی، لازم نیست از سرمایه‌گذاری‌های با بازده بالاتر چشم‌پوشی کنید.

معایب استراتژی هالتر

کار فشرده: برای اینکه استراتژی هالتر کار کند، باید دائماً سبد سهام خود را – به ویژه هنگامی که با اوراق قرضه استفاده می‌شود – زیر نظر داشته باشید تا از تغییرات نرخ بهره مطلع شوید.

اوارق قرضه محور: در حالی که استراتژی هالتر را می‌توان در سهام استفاده کرد، در نظر داشته باشید که این استراتژی برای درآمد ثابت طراحی شده است.

بدون قرار گرفتن در معرض میان مدت: اوراق قرضه میان‌مدت می‌توانند بازدهی بهتری نسبت به اوراق قرضه کوتاه‌مدت برای حداقل افزایش ریسک داشته باشند.

 

سخن پایانی

هر کسی که می‌خواهد استراتژی سرمایه‌گذاری هالتر را به کار گیرد، باید زمان مناسب را برای راه‌اندازی این طرح بیابد. این استراتژی تضمین می‌کند که آن‌ها می‌توانند از منحنی بازدهی هموار استفاده کنند. منحنی بازده به تفاوت بین بازده اوراق قرضه کوتاه‌مدت و بلندمدت اشاره دارد. شما در حالت ایده آل باید زمانی استراتژی خود را شروع کنید که منحنی بازدهی تا حد ممکن صاف باشد. هر چه منحنی صاف‌تر باشد، تفاوت بین بازده اوراق قرضه کوتاه‌مدت و بلندمدت کمتر است. اگر منحنی بازدهی شیب دار باشد، همچنان می‌توانید این رویکرد را شروع کنید. این مسئله نشان دهنده این است که بازده اوراق قرضه بلندمدت سریع‌تر از اوراق مرتبط با گزینه‌های کوتاه‌مدت افزایش می‌یابد.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.