2 سال قبل

استراتژی سرمایه گذاری اوراق قرضه گلوله (bullet) چیست؟

492 نفر 7 دقیقه
گلوله

استراتژی گلوله یا بولت یک استراتژی سرمایه‌گذاری است که در آن سرمایه‌گذار اوراق قرضه‌ای را خریداری می‌کند که همگی به طور همزمان سررسید می‌شوند. با هدف قرار دادن این تاریخ سررسید خاص، سرمایه‌گذار قصد دارد در بخش خاصی از منحنی بازده سرمایه‌گذاری کند. اصطلاح “گلوله” به معنی تلاش برای ضربه زدن به یک نقطه خاص در منحنی بازده است.

برای اجرای استراتژی اوراق قرضه گلوله‌ای، می‌توانید یک اوراق قرضه با تاریخ سررسید ۱۵ سال از امروز خریداری کنید. در عرض پنج سال، می‌توانید یک اوراق قرضه دیگر را بخرید که در همان تاریخ ۱۰ سال دیگر سررسید می‌شود. پنج سال بعد، شما اوراق قرضه‌ای را با سررسید پنج ساله خریداری می‌کنید تا در همان تاریخ منقضی شود. در نهایت در یک تاریخ، همه آن‌ها سررسید می‌شوند.

 

استراتژی بولت چگونه کار می‌کند؟

استراتژی گلوله ممکن است به عنوان استراتژی تدافعی تعریف شود. پیروی از این استراتژی لزوماً به این معنی نیست که شما بازده سرمایه‌گذاری که، یک اوراق قرضه می‌خرد را شکست خواهید داد. در عوض، شما در حال تلاش برای اطمینان از بازگشت اصل و در عین حال محافظت از خود (تا حدی) در برابر ریسک نرخ بهره هستید.

با خرید اوراق قرضه در زمان‌های مختلف، استراتژی گلوله از تنوع برای کاهش تاثیر نوسانات نرخ بهره استفاده می‌کند. به عنوان مثال، اگر از استراتژی اوراق قرضه گلوله پیروی می‌کنید، ممکن است یک اوراق قرضه ۱۰ ساله در یک سال بخرید و سه سال بعد یک اوراق قرضه هفت ساله بخرید.

مزایای استراتژی گلوله

تحت این استراتژی، ریسک سرمایه‌گذاری مجدد از طرف سرمایه‌گذار وجود ندارد.

اوراق قرضه گلوله فقط مبلغ بهره را سالانه ارائه می‌دهد و مانند سایر اوراق بهادار اصل را بازپرداخت نمی‌کند بنابراین بازدهی آن در مقایسه با سایر اوراق بسیار بیشتر است.

نیازهای آینده را می‌توان با سرمایه‌گذاری در چنین اوراق قرضه برنامه‌ریزی کرد.

از آنجایی که تاریخ سررسید اوراق قرضه متفاوت یکسان است، سرمایه‌گذار مجبور نیست نظارت و مراقبت خاصی از سرمایه‌گذاری خود تا تاریخ سررسید انجام دهد.

معایب استراتژی گلوله

در زمان سررسید، ناشر موظف به پرداخت کل مبلغ است، بنابراین این که آیا ناشر قادر به پرداخت باشد یا نه، به‌ویژه در مورد شرکت خصوصی، برای سرمایه‌گذار مخاطره‌آمیز می‌شود.

اگر سرمایه‌گذاری احساس کند سرمایه‌اش در معرض خطر است، نمی‌تواند صندوق خود را قبل از سررسید بازخرید کند.

اگر سرمایه‌گذار نیاز به پول داشته باشد یا احساس کند سرمایه‌گذاری‌اش در خطر است، هیچ بازار ثانویه‌ای برای فروش اوراق بهادار در دسترس نیست.

مثال 

یک سرمایه‌گذار می‌خواهد هزینه تحصیل دختر ۱۵ ساله‌اش را در دانشگاه بپردازد. با پیش‌بینی هزینه بالای تحصیل تمام وقت دانشگاه، سرمایه‌گذار تصمیم می‌گیرد استراتژی سرمایه‌گذاری گلوله‌ای را با استفاده از اوراق قرضه اجرا کند. او سبد اوراق قرضه گلوله خود را با در نظر گرفتن یک دوره سرسید چهار ساله می‌سازد، زیرا در آن زمان دخترش به دانشگاه می‌رود. سرمایه‌گذار اوراق قرضه را در زمان‌های مختلف خریداری می‌کند، یعنی در سال ۱، سال ۲، و سال ۳، که همگی در سال ۴ سررسید می‌شوند.

هدف از اجرای چنین استراتژی دستیابی به “افزایش سریع” بودجه در سال چهارم برای تامین مالی آموزش دانشگاه است. از آنجایی که سرمایه‌گذار از استراتژی اوراق قرضه گلوله‌ای استفاده می‌کند که شامل خرید اوراق قرضه در زمان‌های مختلف با تاریخ سررسید یکسان است، سرمایه‌گذار نیازی به تجربه خروج ناگهانی وجوه عظیم ندارد. در سال چهارم، سرمایه‌گذار کل مبلغ اصلی خود را پس می‌گیرد که به بودجه تحصیلات دانشگاهی دخترش کمک می‌کند.

سخن پایانی

بنابراین، استراتژی اوراق قرضه گلوله به سرمایه‌گذار کمک می‌کند پول خود را با برنامه‌ریزی بالاترین بازده برای یک بازه زمانی خاص سرمایه‌گذاری کند. در این روش، سرمایه‌گذار مجبور نیست به طور مکرر سرمایه‌گذاری خود را تجزیه و تحلیل کند، زیرا زمانی که تصمیم به سرمایه‌گذاری برای یک زمان خاص پس از آن گرفته می‌شود، سرمایه‌گذار نمی‌تواند پول خود را تا تاریخ سررسید بازخرید کند و بازدهی را برای یک بازه زمانی مشخص و در مدت زمان مشخص دریافت می‌کند. تاریخ سررسید کل مبلغ با مبلغ اصلی بازگردانده می‌شود. این نوع استراتژی ممکن است منجر به یک موقعیت برد-برد شود، برای اینکه ناشر ممکن است وجوهی را با نرخ بهره پایین دریافت کند نه اینکه از بانک‌ها یا سایر موسسات مالی بگیرد و همچنین سرمایه‌گذاران می‌توانند پس از چند سال بازده خاصی از سرمایه خود را به دست آورند.

  • انتشار

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

هیچ نظری برای این مطلب نوشته نشده، شما اولین نفر باشید.